۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۲۱۷۳۴۶
آیت الله نمازی:

رهبران برخی کشورها از اداره خانواده خود هم عاجزند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کاشان با اشاره به اهمیت نقش رهبری در جوامع جهانی، گفت: علت اصلی بحران در کشورهای مختلف جهان این است که رهبری این کشورها به دست اهلش سپرده نشده است، بسیاری از رهبران کشورهای جهان توانایی اداره خانواده خود را هم ندارند.
آيت الله نمازي امام جمعه کاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، امروز در سخنرانی خود در مدرسه امام صادق چهارباغ اصفهان، با اشاره به اهمیت جایگاه امامت و رهبری در امت اسلامی و نقش مهم رهبری در ثبات جامعه اسلامی تصریح کرد: بحران رهبری و نبود یک رهبری واحد علت اصلی بسیاری از بحران‌های دیگر در کشورها است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به بحران‌های مختلف کشورهای جهان در زمینه اقتصاد، فرهنگ و مباحث اخلاقی گفت:  بحران رهبری، بحران اقتصادی و بحران اخلاقی سه بحرانی هستند که امروزه بشریت با آن مواجه است و علت اصلی این بحران‌ها این است که امور به دست اهلش در جامعه بشری اداره نمی‌شود.

 

وی ضمن تصریح بر نقش رهبری در اداره امور جوامع افزود: رهبری یک منصب زمینی نیست که توسط انتخابات و رفراندوم توسط انسان‌ها انتخاب شود، همه مفاسد در غرب و شرق و برخی کشورهای اسلامی به علت این است که فرمان در دست فرماندار نیست و مسائل به دست اهل آن سپرده نشده است.

 

آیت الله نمازی داشتن صلاحیت برای رهبری جامعه و کشور را از مهم ترین شرایط رهبری دانست و تصریح کرد: هیچکدام از رهبران کشورهای جهان دارای صلاحیت نیستند، رهبر برخی کشورها حتی توانایی مدیریت و اداره خانواده خود را هم ندارند، رهبری یک منصب الهی است که از سوی خداوند تعیین می‌شود و خدا تنها کسی است که می‌تواند تعیین کند چه کسی صلاحیت رهبری جامعه را دارد.

 

امام جمعه کاشان با اشاره به تبعیت حضرت ابراهیم در ماجرای ذبح فرزندش اظهار کرد: حضرت ابراهیم پس موفقیت در این امتحان دشوار صلاحیت رهبری و امامت جامعه را پیدا کرد و وقتی از خدا درخواست کرد تا این منصب به فرزندان او نیز برسد خداوند فرمود عهد او به ظالمین نمی‌رسد، این الگو الهی را باید میزان سنجش رهبران کشورهای جهان قرار داد.

 

وی ضمن تأکید بر الهی بودن منصب امامت و رهبری ابراز داشت: کسی که حجت خدا را نشناسد دچار گمراهی می‌شود و این گمراهی کاروان بشریت از گذشته بوده و تا زمان ظهور هم ادامه دارد، عقول بشریت خیلی با اولین پله معرفت و شناخت امام فاصله دارد، اگر توانایی شناخت امام را داشتیم وضعیت جامعه به این صورت نبود و شاهد وجود ظلم، فساد، گناه و مشکلات مختلف نبودهیم.

 

آیت الله نمازی مشکل اصلی بشریت را نشناختن خدا دانست و تصریح کرد: اگر مبانی اعتقادی صحیح وجود داشت و افراد توحید، نبوت، امامت و معاد را به خوبی درک کرده بودند و در زمینه اعتقادات در همه مسائل به خوبی کار شده بود جامعه با این همه مشکل مواجه نبود.

 

امام جمعه کاشان با اشاره به روایتی از امام رضا خاطر نشان کرد: امام شخصیتی است که از ارزش‌های الهی دفاع می‌کند و از گناهان و لغزش و خطا پاک و مبرا است، رهبر اسلامی باید موجب عزت و سربلندی اسلام و مسلمین باشد نه اینکه مانند رهبران کشورهای اسلامی موجب خفت و سربه زیری امت اسلامی شود، مانند رهبران عربستان که در کشتن مسلمانان به اسرائیل کمک می‌کنند.

 

وی در ادامه افزود: امام همتراز ندارد و هیچکسی نمی‌تواند به مرتبه امام نزدیک شود و هیچ عالمی نمی‌تواند در علم به امام نزدیک شود و بین هیچکدام از ائمه در این صفات تفاوتی نیست، کسی توانایی معرفت پیدا کردن نسبت به امام را ندارد و به همین دلیل است که امام را باید خداوند انتخاب کند زیرا تنها خدا توانایی شناخت اصلح ترین افراد را در مسیر امام شناسی دارد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به علم الهی امام تصریح کرد: خداوند امام را به عنوان خلیفه در روی زمین انتخاب کرده است، امامت یک منصب آسمانی است و با انتخابات و رأی مردم نمی‌توان امام را انتخاب کرد بلکه انتخاب چنین انسان کامل و بی نقصی تنها از سوی خداوند ممکن است./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات