۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۱۷۵۸۸
وزیر امور خارجه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

آمریکایی ها دچار توهم هستند/ رییس جمهور هنوز تصمیمی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نگرفته است

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اعلام کرد که رییس جمهور هنوز تصمیمی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که شهریورماه در نیویورک برگزار می شود، نگرفته است.
محمد جواد ظريف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره مهم ترین دستاورد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته، گفت: با توجه به طراحی و برنامه ریزی که داشتیم و بر اساس همان مساله ای که در جلسه رای اعتماد به عرض نمایندگان و ملت رساندم، جمهوری اسلامی یک بازیگر مهم است.
 
فضای ضد ایرانی را شکستیم
وی افزود: بدخواهان ما تلاش کردند فضاسازی بین المللی علیه ایران بکنند و ایران را یک تهدید مطرح کنند، هدف اصلی ما در یکسال گذشته شکستن این فضای امنیتی بود، پروژه امنیتی سازی جمهوری اسلامی که یکی از خطرناک ترین مسائل بود این بود که از ایران یک چهره مشوه در دنیا نمایش دهد.
 
دکتر ظریف افزود: در یکسال گذشته به مدد الهی توانستیم این فضاسازی را تغییر دهیم و تا حد زیادی این فضاسازی خنثی شد و چهره امنیتی که از ایران به عنوان تهدید ساخته بودند، آن فضا فرو ریخت و یکی از دستاوردهای مهم دولت در طول یکسال گذشته این بود که این فضا را بهم بزند.
 
امکان رسیدن به توافق نهایی وجود دارد
وزیر خارجه درباره واگذاری مسؤولیت پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه و آخرین وضعیت پرونده هسته ای، ابراز داشت: امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد.
 
وی با بیان این که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز و مشخص است، گفت: اگر هدف رسیدن به این موضوع باشد و موضوعات مدنظر باشد امکان توافق وجود دارد، اما اگر هدف پرداختن به امیال گروه های فشار غربی باشد یک چیز دیگر است.
 
ظریف اضافه کرد: آنچه تاکنون حاصل شده، شکستن فضا است، تمام تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی تصویب و اعمال شده بود، همه آن بیش از آن که خود تحریم ها مؤثر باشند در ایجاد فضا مؤثر بود.
 
وی گفت: با مذاکرات صورت گرفته این فضا شکسته شده است و کسی نمی تواند ایران را متهم کند که از مذاکرات به دنبال وقت کشی است، ما از مذاکره رسیدن به نتیجه را می خواهیم و از حقوق ملت نیز کوتاه نمی آییم.
 
مردم نشان دادند با تحریم نمی توان آنها را از نظام جدا کرد
وزیر خارجه افزود: به نظر من شاید طرف مقابل به این باور رسیده باشد که تحریم کارساز نیست، ممکن است بر مردم فشار وارد کرده باشند اما مردم نشان داده اند با تحریم نمی توان آنها را از نظام و دولت جدا کرد و این نشانه شکست تحریم ها بوده است.
 
دکتر ظریف خاطرنشان کرد: گرچه در کشاکش مذاکرات شاید شاهد زیاده خواهی های باشیم اما طرف مقابل در روزهای آخر به این نتیجه خواهد رسید که با این ملت باید از راه تکریم وارد شود.
 
وی درباره تحریم های شورای امنیت و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: آنچه که ما در برنامه مشترک توافق کردیم این که راه حل جامع دو چیز است، یک ایران برنامه غنی سازی صلح آمیز داشته باشد و دیگری این که کلیه تحریم های شورای امنیت و دوجانبه و چند جانبه برداشته شود.
 
وی اضافه کرد: تحریم های شورای امنیت همه آن درباره مساله هسته ای است، اما تحریم های چند جانبه از ابتدای انقلاب وجود داشته است، ما تاکید کرده ایم مذاکرات ما منحصر به موضوعات هسته ای است و باید تمام تحریم های مرتبط رفع شود.
 
آمریکایی ها خود را گرفتار سیستم لانه عنکبوت کرده اند 
ظریف با بیان این که آمریکا با شدت تحریم خود را گرفتار سیستم لانه عنکبوتی کرده است، اضافه کرد: آنها توهم دارند که از مسیر تحریم، تهدید و فشار می توانند به اهداف خود برسند و فهم این واقعیت برای شان یک معضل است.
 
وی افزود: کشورهای عضو 1+5 باید متعهد شوند که تمام تحریم های شورای امنیت برداشته شود و این کشورها که حق وتو دارند باید بتوانند لغو تحریم ها را بگیرند و این یکی از شرایط هر توافقی خواهد بود.
 
رژیم صهیونیستی بزرگ ترین خطر برای صلح و امنیت منطقه و جهان است
وزیر امور خارجه در ادامه درباره موضوع رژیم صهیونیستی و تلاش آنها برای ایران هراسی و جنایات اخیر این رژیم در غزه، گفت: یکی از واقعیات تلخ تاریخ روابط بین الملل این است که یک رژیمی که بزرگ ترین خطر برای صلح و امنیت جهان و منطقه است و بیشترین تجاوز و نقض حقوق بشر و حقوق بین الملل را در کارنامه دارند سردمدار یک مساله شود به نام تهدید ایران.
 
وی با بیان این که این یک طنز تلخی است، گفت: تلاش هایی که در سال گذشته در عرصه مذاکرات توسط دولت صورت گرفت بیشترین نگرانی را برای رژیم صهیونیستی و نتانیاهو ایجاد کرد و بسیار تلاش می کنند تا مانع توافق شوند.
 
وی با محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی علیه غزه، این جنگ را جنگ علیه بشریت و صلح جهانی و مصداق جنایت جنگی توصیف و بیان کرد: باید با سازوکار قانونی و حقوقی این جنایات در دیوان کیفری مطرح شود.
 
ظریف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد از روز اول شروع جنایت در غزه در قالب جنبش عدم تعهد موضوع را دنبال کرد و در شورای امنیت و شورای حقوق بشر این قضیه را مطرح و کمیته اعضای فلسطین جنبش عدم تعهد را در تهران برگزار کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که جنبش عدم تعهد به خوبی توانسته کار را به پیش ببرد، گفت: یک بحث دیگر بحث دیوان کیفری است که دولت خودگران در حال بررسی طرح دعوا علیه رژیم صهیونیستی است.
 
موافقت مصر با اعزام هواپیمای حامل کمک های ایران به غزه
وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که ایا با مصر برای رفع محاصره رایزنی شده است، گفت: در اجلاس عدم تعهد در تهران مصوبه ای به تصویب رسید که در آن بر خواست مردم غزه و مقاومت برای برداشتن حصر غزه به عنوان یکی از شرایط بازگشت به وضعیت عادی تاکید شده بود.
 
وزیر خارجه گفت: از ابتدای بحران تلاش هایی با دولت مصر داشتیم، سه یا چهار بار بنده با همتای مصری خود تماس داشتم و همکاران من نیز رایزنی هایی در این راستا داشتند.
 
وی با بیان این که مردم غزه در طول این هشت سال از شروع محاصره از حقوق اولیه خود محروم شده بودند، گفت: ما از دولت مصر خواستیم به عنوان یک کشور مؤثر در جهان عرب و اسلام این وظیفه تاریخی را انجام دهد، بعد از آن نیز رایزنی های خود را ادامه دادیم که کمک های انسان دوستانه از این طریق انجام شود و آمادگی پذیرش مجروحان را اعلام کردیم، اما متاسفانه مدت زیادی هواپیمای حامل کمک های ایران مدت زیادی منتظر بود و اخیرا دولت مصر اعلام کرده که با رفتن این هواپیما موافقت خواهد کرد و امیدواریم هرچه سریعتر اجرایی شود.
 
نگاهی متوازن به روابط و تعامل با کشورهای جهان داریم
وی درباره روابط ایران با کشورهای آفریقایی و فراز و فرود در این باره و نگاه دولت یازدهم به این عرصه، خاطرنشان کرد: ما نگاهی که به کل روابط خارجی داریم یک نگاه متوازن است.
 
ظریف با بیان این که ما باید یک نگاه متوازن جهانی داشته باشیم، گفت: نگاه های یک طرفه ناشی از نیاز ویژه مقطعی است و معمولا به بار نمی نشیند، ما نگاه مان به روابط با همه کشورها یک نیاز مبتنی بر اصالت روابط است.
 
وی افزود: ما فکر می کنیم آفریقا به این دلیل که زمینه گسترده روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای ما دارد برای آن ارزش قائلیم، ایران همواره از مبارزات مردم آفریقا برای استقلال حمایت کرده است.
 
وزیر امور خارجه با تاکید بر این که نگاه آرمانی ما همواره معطوف به منافع ملی بوده است، گفت: ما به خاطر پیگیری این منافع آرمانی در آفریقا یک موقعیت ممتاز و ویژه داریم و اگر بتوانیم از این سرمایه استفاده کنیم زمینه مساعدی برای گسترش روابط در عرصه های مختلف است.
 
دکتر ظریف تاکید کرد: ما منافع مشترک اصیل و دراز مدتی با آفریقا داریم، اگر این مساله را مقطعی در نظر گرفتیم روابط ما دچار فراز و فرود می شود.
 
تعامل سازنده با دنیا سیاست دولت یازدهم است
رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: سیاست دولت یازدهم تعامل سازنده با همه دنیا است، این مساله این معنا را نمی دهد که یک قسمت دنیا را حذف کنیم، ما با آفریقا منافع و دیدگاه های مشترک داریم و البته همسایگان ما برای ما در اولویت هستند.
 
وی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره روابط ایران با محورهای مقاومت در منطقه و نا آرامی های موجود در این منطقه و سیاست ایران در این باره، گفت: سیاست ما روابط دوستانه و برادرانه با همه کشورهای منطقه و همفکری و هم اندیشی برای صلح و ثبات است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان یادآورد: آنچه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای در دنیا مطرح می کند پیگیری آرمان ها است، دیگر کشورهایی که تلاش می کنند نقشی در این عرصه داشته باشند، اینها منابعی است که همه به عنوان دفاع از آرمانها و منافع ملی دنبال کرده ایم.
 
به قدرت های خارجی و برخی همسایگان درباره پیامدهای حمایت از گروه های تروریستی هشدار داده بودیم
ظریف با بیان این که این موضوع برای همه منطقه منافع و اصالت دارد، گفت: برخی همسایگان ما و قدرت های خارجی با حرکت های بدون پایه و اصالت تروریستی در منطقه انجام دادند، گروه هایی شکل گرفت برای اهداف کوچک و مقطعی مثل گروه های تروریستی که در منطقه و سوریه ایجاد شد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روزی گروهک های تروریستی را در سوریه ایجاد کردند، اینها به جای توجه به منافع مشترک و برای این که جلوی قدرت ایران را بگیرند این کارها را می کردند و اما امروز بلای جان خودشان شده و آنها مجبور شده اند علیه داعش موضع بگیرند.
 
دکتر ظریف اظهار داشت: ما خوشحالیم همه همسایگان ما به این واقع بینی دست یافته اند که این خطر، تهدید بزرگی برای منطقه است.
 
افراط مرز نمی شناسد/ گروه های تروریستی تهدیدی بین المللی هستند
رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که افراط حرکتی است که مرز نمی شناسند، خاطرنشان کرد: گروه های افراطی از سراسر دنیا عضوگیری می کنند، گروه هایی که با قساوت با مردم برخورد می کنند، در بین شان شهروندان اروپایی و آسیایی هستند و باید با عنوان به عنوان یک تهدید بین المللی برخورد شود.
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما بارقه هایی از واقع بینی در اظهاراتی که صورت می گیرد می بینیم و امیدواریم مقطعی نباشد و واقعی باشد.
 
ظریف درباره فراز و فرود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و سیاست دولت یازدهم در این باره برای کاهش تنش ها، ابرا زداشت: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تاکید کردیم به دنبال روابط خوب با همسایگان هستیم ما تاکید کردیم خلیج فارس رگ حیاتی همه ما است و نیاز به منطقه امن و با ثبات داریم.
 
وی افزود: ممکن است برخی کشورهای بیرون منطقه نیاز به منابع انرژی خلیج فارس داشته باشند، ممکن است از برخی بی ثباتی ها برای منافع مختلف و حضور بهره ببرند، اما واقعیت این است که نا امنی برای هیچ یک از ما منفعت ندارد.
 
دکتر ظریف گفت: ما اعتقاد داریم سامانه امنیت جمعی در این منطقه می تواند کارساز باشد و با همسایگان خود در این رابطه رایزنی و گفت وگو کرده ایم و آمادگی خود را اعلام داشته ایم، بسیاری از کشورهای منطقه نیز آماده هستند برخی شاید نگرانی هایی داشته باشند که امیدواریم با گفت وگو حل شود
 
امنیت منطقه را امنیت خودمان می دانیم
وی اضافه کرد: امنیت کشورهای منطقه را امنیت خودمان می دانیم، از ابتدای دولت از نخستین سفرهایی که داشتم، به کشورهای منطقه و خلیج فارس بود و هنوز هم این آمادگی را داریم بر اساس احترام متقابل، حسن همجواری و روابط متقابل با همه کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری کنیم.
 
وزیر خارجه درباره تقویت رفت و آمدهای سیاسی با غرب، گفت: کشورهایی اروپایی و حتی افراد عاقل تر در ایالات متحده به این واقعیت پی برده اند که راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و ایران با ثبات ترین کشور منطقه است.
 
وی یادآورشد: آنها ناگزیر هستند که با این قدرت تعامل کنند، ایران یک واقعیت با ثبات و مردمسالار در منطقه است و مشابه این زیاد نداریم و باید این واقعیت را به رسمیت بشناسند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: آمریکایی ها تقریبا یک دهه بر این توهم بودند که نظام تک قطبی آمریکا محور شکل گرفته و بر این اساس وقت خود و دنیا را تلف کرد، اما این فضا سازی بعد از مدتی فرو ریخت.
 
ظریف اضافه کرد: امروز در رابطه با جمهوری اسلامی هم کشورهای اروپایی و بسیاری از صاحبنظران در ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که چاره ای جز به رسمیت شناخته شدن واقعیت جمهوری اسلامی نیست و باید با آن تعامل کنند.
 
واکنش وزیر خارجه به حوادث شهر فرگوسن آمریکا
وی درباره حوادث شهر فرگوسن آمریکا و ادعاهای واهی حقوق بشری آمریکا، ابراز داشت: متاسفانه حقوق بشر را تعدادی از کشورها به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده کردند و این محدود به آمریکا هم نیست و کانادا نیز چنین وضعیتی دارد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: من احساس می کنم آمریکایی ها و اروپایی ها از این رفتار دوگانه منفعتی نمی برند.
 
مدعیان دروغین بزرگ ترین ظلم را در حق حقوق بشر می کنند
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: وضع حقوق بشر در تمام دنیا می تواند بهتر شود و باید دولت ها در این عرصه تلاش و کار کنند.
 
دکتر ظریف ابراز داشت: ما به عنوان نظام مبتنی بر مبانی دینی معتقدیم حقوق شهروندان مان به عنوان وظیفه حکومتی مورد توجه است و مقام معظم رهبری نیز در این باره تاکیدات خاصی دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر گروهی از کشورها این حق را برای خود قائل باشند که بدون توجه به کاستی ها خود بر اساس نوع روابط سیاسی خود درباره دیگران قضاوت کنند این استفاده سیاسی است و بزرگ ترین ظلم در حق حقوق بشر است.
 
توسعه روابط و مناسبات ایران و روسیه
وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر به مسکو و مواردی که در آن مطرح خواهد شد، گفت: ما با روسیه دو کشور همسایه و دارای روابط گسترده هستیم و این رایزنی ها در عرصه های مختلف و مسائل گوناگون که در روابط منطقه و دوجانبه است در روابط بنده و ریاست جمهوری مطرح است.
 
ظریف افزود: بنده در آینده نزدیک دیداری با مقامات روس خواهم داشت، بعد اجلاس شانگهای را خواهیم داشت، بعد نیز اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر را خواهیم داشت که زمینه رایزنی و گفت وگو را فراهم می کند.
 
وی با بیان این که موضوعاتی که با روسیه داریم یکی دو موضوع نیست، خاطرنشان کرد: همکاری های هسته ای و اس 300 نیز یکی از موضوعات است که در روابط ما وجود دارد؛ حوزه های دیگری نیز وجود دارد که ضرورت این گونه تبادل نظرها را ایجاب می کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان درباره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و مباحثی که مطرح خواهد شد، نیز گفت: البته هنوز ریاست جمهوری برای شرکت تصمیم نگرفته اند، امسال با یک اجلاس ویژه در حد اجلاس سران درباره موضوعات محیط زیست برگزار می شود و تاکنون صد کشور دنیا اعلام کرده اند در سطح رییس جمهور و یا رییس کشور شرکت می کنند.
 
دکتر ظریف گفت: در حاشیه مجمع عمومی مذاکرت 1+5 صورت خواهد گرفت و ما برنامه سنگینی خواهیم داشت، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را خواهیم داشت، ما به این افراد به عنوان سرمایه ملی نگاه می کنیم که همواره دل شان برای ایران و کشور می تپد.
 
وزیر امور خارجه اضافه کرد: در هر فرصتی که بنده و ریاست جمهوری و دیگر مقامات به خارج سفر کنیم دیدار با ایرانیان مقیم ملاقات خواهیم داشت، با ارباب جراید و رسانه و گروه های مطالعاتی و مراکز تولید فکر نیز زمینه هایی است که می شود در حاشیه اجلاس روی آن فکر کرد اما به هر حال هنوز ریاست محترم جمهوری برای شرکت در این اجلاس تصمیمی نگرفته اند.
 
وزارت خارجه یک دستگاه تخصصی است و کمتر دچار تغییر می شود
وزیر امور خارجه درباره تغییرساختاری برای چابک سازی وزارت خارجه، گفت: وزارت خارجه یک دستگاه تخصصی است که این نوع دستگاه ها کمتر دچار تغییر می شوند.
 
وی اضافه کرد: وزارت خارجه در طول سی و پنج سال گذشته چند بار تغییر ساختار دیده است، ما مخالف نیستیم، اما بیشتر تاکید ما بر پیگیری سیاست ها است که یکی از مهم ترین آنها فعال کردن وزارت خارجه در حوزه توسعه است.
 
وزیر امور خارجه گفت: وزارت خارجه و دیپلماسی کشور باید دیپلماسی توسعه محور باشد، به جای این که هزینه ایجاد کنیم باید تسهیل کننده روابط اقتصادی باشیم به ویژه امروز که بحث اقتصاد مقاومتی را داریم و ما در این عرصه می خواهیم دستگاه دیپلماسی را کارآمدتر و مؤثرتر کنیم. /924/ز503/ج
 
ارسال نظرات