۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۱۸۰۴۸
امام جمعه شبستر:

امر به معروف و نهی از منکر باید به قصد قرب الهی باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده بی تفاوتی مسلمانان به ترویج معصیت در جوامع اسلامی را عامل بروز بسیاری از آفت های دیگر دانست.
امر به معروف و نهي از منکر

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تأکید بر ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی وارده، یکی از راه های امر به معروف و نهی از منکر، تذکر لسانی است، حتی در بیان امیر سخن، حضرت امیرمؤمنان علی(ع) به نام جهاد لسانی نام برده شده که می فرمایند؛ الله الله فی الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم فی سبیل الله.


وی خاطر نشان کرد: باید در عمل نسبت به این فریضه الهی که یک امر واجب الهی است، قصد قربت داشته باشیم و با زبان نرم از باب « قولا له قولا لینا » و همچنین از باب « المومن مرات المومن » به مثابه آینه با مخاطب سخن گوئیم، یعنی حفظ شخصیت طرف مقابل را مورد توجه قرار داده و یا نیت خیرخواهانه وارد شویم.


امام جمعه شبستر با اشاره به ویژگی های آمران به معروف و ناهیان منکر تصریح کرد: اول باید شخص شناخت کافی از فریضه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و همچنین خود عامل به معروف باشد.


وی ادامه داد: اغلب پدیده های زشت و ناپسند موجود در جهان با تبلیغات فریبنده رسانه های وابسته به جهان کفر، زیبا جلوه گر می شوند که راه مقابله با آن معضلات اجتماعی؛ گفتار خیر، عالمانه، خیرخواهانه و منطقی است.


حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به ریشه های مفاسد اجتماعی و ترویج منکرات در جوامع گفت: ممکن است بسیاری از عوامل گسترش این پدیده های شوم، کمبود اطلاعات دینی و بصیرت اعتقادی باشد، اما از طرف دیگر تبلیغات و شبهه افکنی دشمنان در مسائل دینی از یک سو و عدم توجه خانواده ها به مسائل شرعی فرزندان از سوی دیگر باعث می شود تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر رو به فراموشی رود.


وی بی تفاوتی مسلمانان به ترویج معصیت در جوامع اسلامی را عامل بروز بسیاری از آفت های دیگر دانست و افزود: اگر امروز شاهد رواج مساله بدحجابی در شهرها هستیم، ناشی از فراموشی فریضه تذکر لسانی در امر به معروف و نهی از منکر است، به یقین جوانان ایرانی سرشت پاکی دارند و برخلاف عقیده عده ای، دین گریز نیستند.


امام جمعه شبستر با بیان این‌که اگر تذکر لسانی به صورت صحیح و از سوی افراد صالح و دارای شرایط لازم صورت گیرد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، گفت: جوانان دین گریز نیستند بلکه اطلاع کافی نسبت به آن ندارند، بهترین راه مقابله با خرافه گری میان قشر تحصیلکرده جامعه و نشان دادن اهمیت فرائض دینی و شعائر اسلامی، بصیرت بخشی در سطوح مختلف اجتماعی است.


حجت الاسلام محمدزاده در ادامه اندیشه سکولاریسم را مساوی با ترویج منکرات دانست و گفت: این اندیشه یعنی کنار رفتن دین از حوزه مدیریت و رهبری جامعه، یعنی از بین رفتن معروفات و ترویج منکرات، به عبارت بهتر کنار رفتن دین از حوزه مدیریت و رهبری جامعه، یک منکر است جامعه ای که می خواهد تحت معروفات زندگی کند، باید زیر نظر مدیریت و رهبری دینی باشد.


وی با تأکید بر اهمیت توجه به جنبه های روانشناختی آفت های اجتماعی و منکرات اظهار داشت: غفلت عمومی جامعه از عواقب ترویج منکرات و عدم برنامه ریزی مناسب متولیان فرهنگی و دینی جامعه از جمله صدا و سیما و همچنین عدم جوابگویی مناسب و صحیح به خواسته های جوانان موجب تعمیق برخی ضدارزش ها خواهد شد.


امام جمعه شبستر همچنین گزینش غلط برخی از اساتید در مراکز آموزشی و تربیتی را از دیگر عوامل ترویج منکرات و مظلومیت معروفات در جامعه دانست و گفت: خواستگاه بسیاری از آفت های ضددینی خانواده یا مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها هستند، همواره باید توجه داشت که علم و دین دو بال برای تعالی هستند و عدم هماهنگی این دو موجب سقوط خواهد شد.


وی در پایان با بیان این‌که تذکر لسانی همواره در طول تاریخ جایگاه خاص خود را داشته است، گفت: هنر اهل قلم اعم از نویسندگان، علما، خطبا، شعرا، ادبا و عرفا در تبیین حقایق و هدایت جامعه انکار ناپذیر است و بایستی در مقاطع مختلف از وجود صاحبان فرهنگ و هنر در معرفی معروفات و دفع منکرات بهره مند شد./935/ت302/ب

ارسال نظرات