۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۱۸۰۹۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

ازدواج سبب حفظ سلامت جامعه می شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ازدواج را یکی از پایه های حفظ سلامت جامعه خواند وتصریح کرد: ازدواج می تواند از اشاعه فحشا، فساد و رفتارهای ناپسندی که از پیامدهای مستقیم عنان گسیختگی غرایز جنسی است، جلوگیری کند.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي،نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه ازدواج جوانان را یکی از مسائل مهم دانست و افزود: بزرگان جامعه باید نسبت به انجام این سنت حسنه اهتمام ویژه داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: ازدواج پیمان مقدسی است که در میان تمام اقوام و ملل در تمامی زمان ها و مکان ها وجود داشته است چرا که ازدواج سرآغاز تشکیل خانواده است و خانواده یکی از قدیمی ترین نهادهای اجتماعی است که تاریخی به قدمت حیات انسان دارد.

 

امام جمعه ارومیه عدم مسؤولیت پذیری و بی توجهی به آن در سایر زمینه های زندگی، گرایش به ارتباطات غیر متعارف دختر و پسر، هدر رفتن سنین جوانی و طراوت، بدخلقی در زندگی به دلیل عدم ارضای نیازهای فرد، دل نگرانی والدین از دیر ازدواج کردن فرزندان، افسردگی و اختلالات جنسی، پناه بردن به مواد مخدر را از جمله آسیب ها و مضرات دیر ازدواج کردن برشمرد.

 

زندگی مجردی از معظلات جامعه و دلایل بالارفتن سن ازدواج در پسران

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تمایل به زندگی مجردی جوانان را یکی از معضلات جامعه دانست و گفت: یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج در پسران تمایل به زندگی مجردی است که باید خانواده مانع این کار شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی مسئله بالا رفتن سن ازدواج و تمایل به زندگی مجردی را دو روی یک سکه دانست و افزود: این معضل هر چند دامن گیر پسران و دختران است اما از آنجا که پسر به لحاظ فیزیولوژیک و نیز فرهنگی هر چقدر سنش بالا برود مشکلی برای ازدواج ندارد البته این از ناگواری های فرهنگ ماست و حقیقتا باید جو جامعه طوری باشد که پسرها نیزمجبور شوند در سنین پایین تر و مناسب تر ازدواج کنند بنابراین این مسئله و مشکل بیشتر دامن گیر دختران است.

 

وی تصریح کرد: بالا رفتن سن ازدواج هم خود جوانان و هم جامعه را در سال های آینده دچار مشکلات و مسایل پیچیده ای از لحاظ تولید نسل تازه می کند.

 

میل ورود به دانشگاه مهم ترین عامل بالارفتن سن ازدواج دختران

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی یکی از مهم ترین علل بالا رفتن سن ازدواج دختر ها را میل شدید دخترها به حضور در دانشگاه خواند و گفت: دختران تمایل دارند تا در دانشگاه حضور پیدا کنند و از رهاورد آن ازدواج موفق تری داشته باشند این تمایل به حدی شده که در برخی رشته ها حتی 70 و 80 درصد آن را دختران در اختیار گرفته اند.

 

وی افزایش سطح دانش دختران را از حسن های ورود دختران به دانشگاه نامید و افزود: دانشگاه مانع ازدواج و ازدواج مانع ورود دختران به دانشگاه نیست و چه بهتر است که اول ازدواج کنیم و بعد به دانشگاه برویم.

 

امام جمعه ارومیه بالا رفتن نرخ بیکاری در بین پسران را یکی از عوامل دیر ازدواج کردن پسرها اعلام کرد.

 

وی ازدواج را یکی از پایه های حفظ سلامت جامعه خواند وتصریح کرد: ازدواج می تواند از اشاعه فحشا، فساد و رفتارهای ناپسندی که از پیامدهای مستقیم عنان گسیختگی غرایز جنسی است، جلوگیری کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که والدین جوان احساس نزدیک‌تری با فرزندان‌شان دارند اظهار داشت: نزدیکی عاطفی و احساسی والدین با فرزندان، در تربیت آن‌ها و پایداری خانواده نقش موثری دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: عدم تمایز و تفکیک سیاست‌های کنترل جمعیت از برنامه تنظیم خانواده و عدم جلوگیری از گسترش بی رویه آن، نه تنها اغلب به تناسب خانواده منجر نمی‌شود بلکه گاهی با تحدید خانواده و قطع موانع ارتباطی و حمایتی آن، سلامت روانی، اجتماعی، معنوی و حتی جسمانی جامعه را به خطر می‌اندازد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با ذکر این نکته که امریکا و غرب به آسیب‌های برنامه‌های کنترلی بیش از پیش پی برده و در مواردی با عوارض ناشی از آن روبرو شده‌اند، گفت: کشورهای اروپایی و امریکایی سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های پنهان و در اکثر موارد علنی به دنبال افزایش زاد و ولد در کشورهای خود هستند، اما برای کشورهای جهان سوم و مسلمان، همچنان نسخه کاهش جمعیت را تجویز می‌کنند.

 

وی اظهار داشت: در کشور ایران فرهنگ ‌سازی و تحول در نگرش ‌های فرهنگی، بیشتر و بهتر پاسخ می‌دهد، البته قانون ‌گذاری و فراهم سازی تسهیلات ایمنی و رفاهی و عدالت محوری هم اثرات خاص خود را در جهت ‌دهی و رویکرد فرهنگی دارد که نباید مورد مسامحه قرار گیرد./1301/ت301/ب

ارسال نظرات