۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۸۱۳۷
قرآن از نگاه رهبر انقلاب؛

قرآن کریم؛ ذخیره مادام العمر

خبرگزاری رسا ـ شما جوان ها و نوجوان هایی که قران را فرا می گیرید این را بدانید یک ذخیره مادام العمر برای اندیشیدن و فکر کردن را دارید برای خودتان فراهم می کنید.
قرآن كريم

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، شما جوانها و نوجوان هایی که قران را فرا می گیرید این را بدانید یک ذخیره مادام العمر برای اندیشیدن و فکر کردن را دارید برای خودتان فراهم می کنید.(آیت‌الله خامنه‌ای). غفلت مسلمانان از توصیه حکیمانه و آینده‌نگرانه پیامبر(ص) و فراموش‌کردن قرآن و متروک و منزوی شدن در بین آحاد جامعه سبب شد تا مستکبران چه در پوشش اسلامی و چه در هیبت غیراسلامی با سلطه بر مسلمانان آنان را از پیشرفت مادی و معنوی بازدارند.

 

بازنگری به زندگی روزمره و بهره‌مندی از سبک زندگی قرآنی و اسلامی، راهگشای بسیاری از چالش‌های پیش رو است. متن زیر که از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون کتاب انسان‌ساز قرآن است، می‌تواند دریچه‌ای نو برای شناخت حقایق بیشتر از این کتاب الهی باشد.

 

اسلام را آنچنان فهم صحیح انسانی و در متون اصیل اسلامی است باید فهمید

اسلام را آنچنان فهم صحیح انسانی و در متون اصیل اسلامی است باید فهمید، باید دانست و با هدایت قرآنی از آن بهره برد خود قرآن تبیان لکل شی است، راهنماست، بیان است، خط است در جوامع اسلامی به اهل فکر و نظر تلقین می‌کنند که این تلقین هم دنباله‌های همان تسلط فکری غرب و فرهنگ غربی است که از سیطره تفکر اسلامی واهمه دارد که اسلام را بایستی با ابزار و با فهم معارف غربی دانست، اینطور نیست البته همه معارف انسان را آگاه می‌کنند و برای فهم بهتر مجهز می‌کنند اما اسلام را از خود اسلام باید گرفت، حقایق اسلام را از متون اسلام باید گرفت حقایق اسلام را با مصطلحات خود اسلام بایستی دانست و فهمید و مورد عمل قرار داد.

 

قرآن کتاب هدایت و کتاب نور برای سعادت بشری است

اسلام خودش مشعل و راهنمای فکر و ذهن آنهاست، خودش هدایتگر انسان‌هاست، قرآن کتاب هدایت و کتاب نور است، آن کسانی که به قرآن مراجعه می‌کنند و تدبر می‌کنند و زمینه لازم و استعداد لازم را در خود به وجود می‌آورند برای این‌که از معارف اسلام استفاده می‌کنند آنها می‌توانند از قرآن بهره ببرند، نباید ملاحظه کرد که آنچه ما از اسلام می‌فهمیم در قضاوت کسانی که با اسلام میانه‌ای ندارند از اسلام خوششان نمی‌آید و اسلام را مزاحم خودشان می‌دانند چه در زمینه‌های اقتصادی چه در زمینه‌های سیاسی چه تأثیری دارد آیا آنها خوششان می‌آید آیا فهم ما را از اسلام قبول دارند یا نه؟

 

قرآن؛ ذخیرمادام العمر برای اندیشیدن و فکر کردن جوانان

شما جوان‌ها و نوجوان‌هایی که قرآن را فرا می‌گیرید این را بدانید یک ذخیره مادام العمر برای اندیشیدن و فکر کردن را دارید برای خودتان فراهم می‌کنید این چیز خیلی باارزشی است، ممکن است در سنین جوانی معانی و معارف عمیقی را از آیات قران استنباط نکنید و نتوانید درست بفهمید فقط چیزهای سطحی و اندکی از معارف را بفهمید، اما به موازات بالارفتن سطح معلولات و پیشرفت علمی از آیات قرآن که در حافظه و ذهن شما قرار دارد بیشتر استفاده می‌کنید. حضور قرآن در ذهن انسان نعمت خیلی بزرگی است، فرق است بین کسی که برای مطلبی بارها آیات قرآن و فهرست های قرآنی را جست‌وجو می‌کند تا ببیند در این باره آیه‌ای وجود دارد یا نه، با آن کسی که آیات قران در ذهن و دل و جلوی چشم اوست و نگاه می‌کند آنچه را که هر بخشی از معارف اسلامی به آن نیاز دارد از قرآن استنباط و استخراج می‌کند و روی آن فکر و تأمل می‌کند و از آن استفاده می‌برد، انس با قرآن در دوران کودکی و نوجوانی تا دوران جوانی یک نعمت بسیار بزرگ است./907/د101/س

 

 

منبع: کتاب قرآن کتاب زندگی در آیینه نگاه رهبری

 

ارسال نظرات