۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۱۸۲۱۲
حجت الاسلام یونسی:

هویت های قومی و محلی کشور تعارضی با هویت ملی ندارند

خبرگزاری رساـ دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: هیچ کدام از هویت های قومی و محلی موجود در کشور کمترین تعارضی با هویت ملی ندارند.
حجت الاسلام يونسي همايش بين المللي ادبيات فارسي در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی روز چهارشنبه در نهمین همایش بین المللی «ترویج زبان فارسی، حافظ هویت ملی» که با حضور اندیشمندان و اساتید برتر 10 کشور جهان در دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار شد، با اشاره به نقش زبان فارسی در حفظ هویت ملی و فرهنگ ایرانی اظهار داشت: در طول تاریخ بسیاری از تمدن ها در برابر تهاجم سایر ملت ها منقرض شده و پس از چندی نیز زبان های آنها منسوخ شده است اما در سرزمین ایران با وجود تهاجم های مکرر و به روی کار آمدن حکومت های مختلف؛ زبان فارسی مستحکم و استوار بر جای خود ایستاده است.

وی اضافه کرد: سرزمین ایران در طول تاریخ بارها از سوی مهاجمان مختلفی مورد هجوم قرار گرفت و با استیلای مهاجمان در این سرزمین، تلاش بسیاری برای جایگزینی زبان و فرهنگ در این کشور انجام شد اما در همه موارد زبان فارسی با عظمت تمام باقی ماند و جای خود را به هیچ زبان دیگری نداد.

حجت الاسلام یونسی خاطرنشان کرد: پس از ظهور اسلام در عربستان و گسترش آن در سرزمین های آفریقایی و آسیایی؛ ادبیات عرب در همه این سرزمین ها غلبه یافت اما با ورود اسلام به ایران با وجود آن که مردم این کشور با علاقه پذیرای اسلام شدند اما پایداری زبان فارسی مانع از چیره شدن ادبیات عرب در این سرزمین شد.

به گفته وی با ورود اسلام به ایران زبان و ادبیات فارسی و عرب با یکدیگر سازش کردند و حتی زبان فارسی به یاری زبان عربی آمد به گونه ای که بسیاری از کتاب های مهم ادبیات عرب از سوی دانشمندان مسلمان ایرانی و فارسی زبان نگارش و تدوین شد.

حجت الاسلام یونسی با اشاره به این که هویت پایدار ایرانی در برابر هجوم اعراب مقاومت کرده و از در سازش با اسلام درآمد، اضافه کرد: هویت ایرانی و زبان پارسی حتی سبب غنابخشی به ادبیات اسلامی نیز شد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی اضافه کرد: در برهه های دیگری از تاریخ مغولان و ترک ها نیز به سرزمین ایران یورش بردند اما هویت و فرهنگ ایرانی آنها را در خود حل کرد به گونه ای که پس از چند سال همان مهاجمان؛ مروجان فرهنگ ایرانی شدند.

حجت الاسلام یونسی با بیان این که در واقع زبان های مغولی، ترکی و عربی پس از ورود به کشور ما ایرانیزه شدند، تصریح کرد: زبان فارسی یکی از مهم ترین مؤلفه های شکل دهنده هویت ملی ما محسوب می شود و نقش بسیار مؤثری در حیات پرافتخار سرزمین ایران داشته است.

به گفته وی در این میان زبان ها و هویت های محلی و قومی دیگر نظیر ترکی، کردی، ترکمنی و ... هیچ یک با زبان و هویت ملی ما تعارض ندارند چرا که هویت دارای سلسه مراتب بوده و زبان ها و هویت های محلی با هویت ملی رابطه عرضی دارند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی تصریح کرد: هیچ کدام از هویت های قومی و محلی موجود در کشور کمترین تعارضی با هویت ملی ندارند.

حجت الاسلام یونسی با اشاره به این که برخی از افراد از این که در دولت یازدهم زبان های محلی و آموزش زبان مادری در مناطق مختلف مطرح شده ناخرسند بوده و برخی نیز خوشحال شده اند، اضافه کرد: ناخرسندی از حفاظت و حمایت از زبان های محلی در کشور جفا به هویت ملی و زبان فارسی است و البته بخش اعظمی از این مخالفت ها ریشه در مسائل سیاسی دارد.

 وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برخی تلاش می کنند زبان فارسی را تنها محدود به مناطق خاصی از کشور بکنند که این تفسیر نیز تنگ نظرانه و ضدایرانی است؛ همان گونه که در دهه های گذشته کمونیست ها تلاش کردند زبان فارسی را در کشور ایران از عمومیت بیندازند.

به گفته وی زبان فارسی انتخاب طبیعی ملت ایران بوده چرا که ساختار و سازمان آن از سه گروه مادها، پارت ها و فارس ها تشکیل شده که همه از یک جنس هستند.

وی با اشاره به سیاست دولت یازدهم در قبال زبان های محلی و قومی، افزود: دولت تدبیر و امید در مرحله نخست تقویت و حفاظت از زبان فارسی را پیگیری می کند و در مرحله بعد از زبان های قومی و محلی نیز حمایت می کند چرا که آنها را در تعارض با زبان فارسی نمی داند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی تصریح کرد: دولت یازدهم زبان های قومی و محلی را بیگانه نمی داند و مصمم است از این زبان ها در ذیل زبان فارسی حمایت و حراست کند./9314/پ202/ج

ارسال نظرات