۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۱۸۲۵۶
عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور:

کارآمدی خانواده در گرو تربیت اسلامی دختران است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: اگر تربیت اسلامی دختران مغفول واقع شود؛ خانواده های آینده کشور تأثیر و کارآمدی مناسبی نخواهند داشت.
 ميلاد حضرت معصومه(س)

عباس کیفی بجستانی، استاد معارف و علوم دینی دانشگاه و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد کریمه اهل بیت(ع)، حضرت معصومه(س) و روز دختر، افزود: دختران مسلمان ایرانی، نمونه‌های بارزی از حیا و عفت در ‌میان دیگر دختران مسلمان محسوب می‌شوند.

 

وی اضافه کرد: لذا در جامعه اسلامی، می باید روز دختر با مؤلفه های اسلامی پاس داشته شود و کرامت دختران در سه بعد حفظ سلامت روحی، سلامت جسمی و حفظ سلامت اخلاقی مورد توجه قرار گیرد.

 

کیفی بجستانی حضرت فاطمه معصومه(س) را الگوی کامل یک دختر مسلمان دانست و افزود: آن حضرت در عفت و پاکدامنی، بزرگی و بزرگواری، حسن خلق و از همه مهم تر تقوا و دین داری سرآمد بودند و دختران نیز باید حضرت معصومه(س) را الگوی خویش قرار دهند.

 

این مدرس دانشگاه های استان خراسان شمالی با اشاره به این که در آموزه‌‌های اسلامی نگاه بلند و والایی به دختران شده است، اظهار داشت: در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در سال 85 روز ولادت حضرت معصومه(س) را روز دختر نامید تا در جامعه توجه به مقوله دختران مضاعف شود.

 

وی یادآور شد: همه باید به این نکته توجه کنیم که اگر دختران مؤفق در جامعه کمتر داشته باشیم، جامعه دچار بحران هویت می‌شود و از طرفی نیز خانواده‌ها تأثیر و کارآمدی چندانی نخواهند داشت.

 

کیفی بجستانی با تأکید بر این که کارآمدی خانواده در گرو تربیت اسلامی دختران است، گفت: سبک زندگی اسلامی در پهنه گسترده ای تمام ابعاد وجودی دختران را کرامت بخشیده است، لذا اگر اینک به مواردی بر می خوریم که بعضی دختران ما در پوشش، رفتار، کردار، معاشرت و ... مناسب دختران جامعه اسلامی عمل نمی کنند؛ کوتاهی از آنها نیست بلکه باید زیرساخت های فرهنگی را از درون خانواده تا جامعه برای پرورش درست و کریمانه دختران تقویت کرده و به کار گرفت.

 

وی با بیان این که دختران جامعه باید با الگو قرار دادن زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) در این خصوص تحقیق و سپس در راستای این الگوها زندگی خود را ادامه دهند، اضافه کرد: اخلاص، پاکدامنی، ایثار و فداکاری از جمله خصوصیات حضرت فاطمه معصومه(س) است که امروزه باید مورد توجه دختران ما قرار گیرد.

 

کیفی بجستانی با تأکید بر ضرورت تکریم جایگاه دختر در جامعه و خانواده خاطرنشان کرد: هویت دختر مسلمان و معتقد به ارزش‌های مکتب اسلام باید با تکیه بر ارزش‌ها و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم پایه‌ریزی شود تا بتواند پرورش دهنده نسل ولایی و دینی برای آینده جهان اسلام باشد.

 

وی افزود: اگر برای دختران امروز الگوهای شاخص فرهنگی ارائه دهیم می‌توانیم برای داشتن نسل پویا در آینده امیدوار باشیم.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کشور اظهار داشت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که سایه بلندپایه امام رضا(ع) و خواهر گرامی ایشان حضرت فاطمه معصومه(س) بالای سر ما قرار دارد و هر روز هزاران نفر از بلاد مختلف وارد کشور شده و به زیارتشان مشرف می‌شوند و این برای ایران افتخاری بزرگ بوده و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.

 

کیفی بجستانی با تأکید بر اینکه انس با قرآن کریم و تدبر در آیات آن جامعه را به رنگ و بوی الهی مزین می کند، خاطرنشان کرد: به کارگیری مفاهیم قرآن در زندگی عملی فرد و اجتماع را در برابر آسیب‌های روحی و روانی بیمه می کند که این امر نیز مستلزم تحقیق و پژوهش در آیات وحی است.

 

وی افزود: انسان باید در مقابل همه نعمت‌های الهی شاکر باشد و شکر‌گزاری از نعمت‌های خداوند را به عنوان یکی از فرهنگ‌های غنی دینی در جامعه نهادینه کنیم زیرا اگر در شکر نعمت‌های الهی کوتاهی کنیم خداوند دیگر آن نعمت‌ها را افزون نمی‌کند.

 

این استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی معتقد است در حال حاضر غالب دختران و جوانان ایران اسلامی دل در گرو اسلام و انقلاب دارند؛ هر چند در ظاهر و پوشش خود از آموزه های اسلامی دور شده اند و به همین دلیل نیز مسؤولان و متولیان فرهنگی جامعه باید سعی کنند با جذب حداکثری و دفع حداقلی زمینه اصلاح وضعیت عمومی جامعه را فراهم کنند.

 

گفتنی است، مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اول ذی القعده روز تولد حضرت معصومه(س) به نام «روز ملی دختران » نامگذاری شده است./9314/ت303/ب

ارسال نظرات