۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۱۸۳۳۰
جانشین حوزه‌ علمیه اصفهان:

سکولارها به دنبال جدایی روحانیت از نهادهای علمی و آموزشی کشور هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: برخی باهدف سکولاریزه کردن جامعه اسلامی به دنبال جدایی روحانیان و کارشناسان دینی از محافل علمی جامعه هستند که امروز با حضور روحانیان در مدارس به مخالفت می‌پردازند و در آینده هم بحث حضور حوزویان در دانشگاه‌ها را مطرح می‌کنند.
حجت الاسلام عليرضا باطني

 به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی رضا باطنی، جانشین حوزه‌ علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که از اوایل انقلاب اسلامی ایران تا کنون میان دولت‌های مختلف همکاری‌های مناسبی میان آموزش‌وپرورش و نهادهای حوزوی وجود داشته است، گفت: برخی‌ها از حضور روحانیان در مدارس دولتی به‌عنوان مسأله تازگی یاد می‌کنند و با این موضوع مخالفت می‌کنند که موضع غرض ورزانه‌ای گرفته‌اند و اهداف خاص سیاسی را دنبال می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام باطنی اظهار کرد: کسانی‌که اعتقاد به علوم انسانی اسلامی دارند و افرادی دغدغه و دلسوزی تربیت نسل نوجوان جوانان کشور را دارند از حضور روحانیان در مدارس آموزش‌وپرورش حمایت می‌کنند؛ ولی برخی باهدف سکولاریزه کردن جامعه اسلامی به دنبال جدایی روحانیان و کارشناس‌های دینی از محافل علمی جامعه و کشور هستند؛ امروز با حضور روحانیان در مدارس آموزش‌وپرورش به مخالفت می‌پردازند و در آینده هم بحث دانشگاه و نظام آموزش عالی و حضور حوزویان در این عرصه مطرح خواهند کرد.

 

وی به سابقه تاریخی حضور روحانیان در مدارس اشاره کرد و گفت: نظام تربیت و آموزش در طول تاریخ مقرون تلاش و کوشش روحانیان و فرهیختگان حوزوی بوده است، قبل از آن‌که آموزش‌وپرورش تشکیل شود و دولت‌ها  آموزش، تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان  را بر عهده بگیرند؛ روحانیان با تشکیل مکتب‌خانه‌ها و حلقه‌های درس به رسالت قرآنی را انجام داده‌اند و مردم نیز به آن‌ها اعتماد کرده ‌و تربیت فرزندان خود را به روحانیان سپرده‌اند، زیرا والدین خواستار تربیت دینی و اسلامی فرزندان خود بودند و می‌خواستند فرزندانشان علوم مختلف و دانش‌های مورد نیاز را از افراد مورد اطمینان دریافت کنند؛ بنابراین مسؤولیت و تربیت دینی نوجوانان و جوانان بر عهده روحانیان بوده است.

 

حجت الاسلام باطنی ابراز کرد: بعد از تشکیل شدن آموزش‌وپرورش، تدریس علوم حوزوی مثل ادبیات عرب، فقه و اصول، منطق و فلسفه، حدیث و رجال در حوزه‌های علمیه آموزش داده می‌شد و حوزویان در کنار آموختن این علوم به کار تبلیغی در سطح مدارس می‌پرداختند.

 

جانشین حوزه‌ علمیه اصفهان بیان کرد: پیش از انقلاب و در اوایل انقلاب، روحانیان به‌عنوان استاد به تدریس برخی از دروس مقاطع مختلف آموزش‌وپرورش پرداختند، در برخی زمان‌ها حوزویان مسؤولیت اجرایی و مدیریت این مدارس را بر عهده داشتند و برخی از علما و مبلغان مدارسی را ایجاد کردند و تربیت دینی نوجوانان و جوانان را بر عهده گرفتند؛ بنابراین حضور روحانیان در مدارس آموزش‌وپرورش موضوعی نیست که به تازگی و در سال‌های اخیر روی داده باشد.

 

وی درباره به ماهیت حضور روحانیان در مدارس آموزش‌وپرورش گفت: بخشی از علومی که به دانش آموزان در مدارس آموزش‌وپرورش تعلیم داده می‌شود، ریشه در علوم حوزوی دارد مانند ادبیات عرب، دین و زندگی، منطق و فلسفه، این دروس به صورت کاربردی در حوزه علمیه آموزش داده می‌شود که متخصصان این علوم حوزویان هستند؛ هرچند بعضی از دانشجوها این علوم می‌آموزند ولی اساتید آن‌ها از منابع و استادان حوزوی استفاده کرده‌اند؛ حتی روحانیان فاضل و توانمندی وجود دارد که علوم مختلف دانشگاهی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌کنند و این حوزویان با افتخار در مجامع بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند و مقالات آن‌ها دارای رتبه‌های برتر همایش‌ها علمی شده است.

 

جانشین حوزه‌ علمیه اصفهان  به نقش و تأثیر روحانیان بر تربیت نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: حوزویان آموزش معارف دینی و علوم اسلامی آحاد مختلف جامعه را بر عهده دارند و هر صنفی از مردم به میزان ظرفیت و توانایی‌اشان مخاطب روحانیان و مبلغان در علوم دینی و اسلامی است، روحانیان گاهی در عرصه خطابه و منبر به تبیین معارف دینی و مباحث عقیدتی و کلامی و مباحث اخلاقی و فقهی می‌پردازند؛ گاهی هم در مدارس آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها معارف و علوم اسلامی ترویج می‌دهند و گاهی هم اساتید دانشگاه‌ها و دبیران آموزش‌وپرورش از منابع مکتوب و کتاب‌ها تدوین شده علما و دانشمندان حوزوی استفاده می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام باطنی اظهار کرد: در عرصه علم، تحقیق و پژوهش به کارگیری خط‌کشی به نام حوزوی و غیر حوزوی معنا و مفهوم ندارد و هرکسی که از دانش و شناخت بیشتری برخودار است می توانند در چرخه تعلیم و تربیت قرار بگیرد.

 

 وی به همکاری نهادهای حوزوی و آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: نهادهای حوزوی هم در تدوین متون آموزش‌وپرورشی و دانشگاه مشارکت دارند و نهادهای حوزوی همکاری صمیمانه با وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم دارد؛ نهادهای حوزوی این همکاری را رسالتی جدانشدنی از اهدافشان می‌دادند؛ نهادهای آموزش‌وپرورش به حضور روحانیان در مدارس در زمینه تعلیم و تربیت احساس نیاز کرده است بنابراین تعاملات مناسبی بین حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش برقرار است.

 

حجت الاسلام در پایان سخنانش تصریح کرد: در همکاری‌های متقابل آموزش‌وپرورش با حوزه علمیه هر دو از خدمات همدیگر استفاده می‌کند؛ وزارت آموزش‌وپرورش از دانش‌آموختگان حوزوی در مدارس راهنمایی و دبیرستان استفاده می‌کند، حوزه علمیه از دانش آموزان مستعد حوزوی استفاده می‌کند و ورودی‌های حوزه علمیه دانش آموزان علاقه‌مند به دروس حوزوی هستند و همین دانش‌آموزانی که وارد حوزه علمیه شده‌اند بعد از چند سال به مراکز مختلف علمی از جمله آموزش‌وپرورش ارائه خدمت می‌کنند؛ بنابراین نهادهای حوزوی به آموزش پرورش به عرصه مستعد خدمت در جهت تعمیق مبانی دینی و اسلامی نگاه می‌کند./998/ت301/س

ارسال نظرات