۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۱۸۳۸۸
معاون اول قوه قضاییه در یزد:

تلاش دستگاه قضا باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه در یزد گفت:این افتخار نیست که بگوییم چند پرونده و چند زندانی داریم بلکه افتخار، پیشگیری از وقوع جرم است و تا می‌توانیم باید در این زمینه اهتمام کنیم.
حجت الاسلام محسني اژه اي حجت الاسلام محسني اژه اي حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  رسا در یزد، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه رییس جدید دادگستری کل استان یزد، با تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت، و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، اظهار کرد: وقتی سخن از شهید رجایی و دولت ایشان به یاد می‌آید، در ذهن انسان دولتی متعهد، انقلابی و خدمتگزار، متدین، معتقد به خدا، دولتی ولایتمدار و متکی به خود متبادر می‌شود.


معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: وقتی سخن از شهید رجایی و دولتشان پیش می‌آید، عدالت و نگاه خاص و ویژه به مظلومان و مستضعفین و کسانی که کمتر در زندگی از امکانات عمومی بهره‌مند شده‌اند، و همچنین کوچک شدن همه قدرت‌های الهی در برابر قدرت پروردگار به ذهن متبادر می‌شود.


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با تمام وجود دولت را در رسیدن به اهداف مقدس و خدمت‌رسانی به مردم کمک می‌کند.


وی با بیان اینکه ارزش هر چیز بستگی به کاربرد آن در مسیر تعالی انسان دارد، هدف از خلقت را رسیدن انسان به کمال واقعی دانست و افزود: خداوند همه چیز را در اختیار بشر خلق کرد برای اینکه بشر خداگونه شود زیرا ظرفیت بشر به حدی است که می‌تواند به اعلا علیین برسد و همه چیز فراهم شده تا این ظرفیت پر شود یعنی یک انسان خاکی به یک انسان متعالی و خداگونه تبدیل شود.


معاون اول قوه قضاییه گفت: خداوند همه چیز را در اختیار بشر گذاشته که بشر خداگونه شود، ظرفیت انسان به گونه‌ای است که می‌تواند همانگونه که از خدا نشات گرفت و روح خدا در او دمیده شده، به اعلی علیین برسد و به خدا بپیوندد.

 

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: همه چیز فراهم شده که این ظرفیت پر شود، یعنی یک انسان خاکی به یک انسان متعالی و خداگونه تبدیل شود.


وی با اشاره به جایگاه قوه قضائیه در رسیدن جامعه و انسان‌ها به تکامل بیان کرد: قوه قضائیه اگر بتواند همانگونه که مورد نظر اسلام است، احکام را ارائه کند، مسلما به این هدف مقدس، کمک شایانی کرده است و زمانی می‌توانیم این ادعا را بکنیم که قوه‌ای مقتدر، در خدمت اسلام و مردم باشیم.


معاون اول قوه قضاییه افزود: شرایط باید به نحوی باشد که هر ظالمی به ذهنش خطور می‌کند که ظلم و تجاوزی بکند، باید بلافاصله به ذهنش بیاید که یک قوه مقتدری هست که دیر یا زود به سراغ من می‌آید و آنقدر هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری خواهد داشت ، که همانجا منصرف شود و به سمت ظلم و جور و ستم و گناه نرود.


وی افزود: مظلوم هم باید در هر کجا که مورد ظلم واقع شد، بلا فاصله به ذهنش بخورد که دستگاه عادل و قادری دارم که اگر به او مراجعه کنم، از من رفع ظلم می‌شود.


معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اگر قوه قضائیه به جایی رسید و کارایی او به شکلی بود که هر کسی خواست به او مراجعه کند، احساس کند که نیروهای کاردانی هستند که وقتی من دردم را مطرح کردم، آنها درد من را می‌فهمند و درمان را دارند و انجام می‌دهند.


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای افزود قوه قضائیه باید در چشم مردم اینگونه باشد و همگان احساس کنند بی‌طرفی محض در آنجا حاکم است و تنها چیزی که بر آن حاکم است، اجرای موازین اسلامی و قوانین است و بند و بست‌ها و ا رتباطات در آن هیچ جایگاهی ندارد.


معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اینجا دارالعباده است، امروز یکی از عبادت‌های بزرگ، خدمت به نظام اسلامی و خدمت به مردم متدین و انقلابی است و شاید از عبادت‌های بزرگ باشد.


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با توجه خدمات رییس پیشین دادگستری استان یزد گفت: یک نفر خدوم و دلسوز، حدود 9 سال تصدی دستگاه قضای استان را داشته و امروز به عنوان یک عنصر شایسته به دیوان عالی کشور راه پیدا می‌کند


وی بیان کرد: از آقای حبیبی هم تشکر می‌کنیم که ایثار کردند و بعد از 30 سال خدمت طاقت فرسا، اساس زندگی را جمع کرده و برای خدمت در مکان دیگری، هجرت کردند


معاون اول قوه قضاییه خطاب به مدیر دادگستری جدید یزد گفت: شما تا دیروز دادستان بودید و امروز رئیس دادگستری هستید، تا دیروز مسئول دادسرا بودید ولی امروز مسئولیت همه بخش‌های دادگستری یزد را برعهده دارید.


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرد: براساس شنیده‌ها، در این دارالعباده، مشکل خاصی ممکن است نداشته باشیم و بیان شد که همه بخش‌ها با هم همدل و همراه هستند اما به هیچ عنوان نباید قانع بود، باید بیش از پیش تلاش کرد.


وی اضافه کرد: همفکری و مشورت با مجموعه قضایی را حتما باید مد نظر داشته باشید، مشورت به انسان خیر می‌رساند، معنای مشورت این نیست که ما حریم خودمان را زیر پا بگذاریم.


معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها مرز و حریم خود را دارند اما با هم تعامل و مشورت می‌کنند، هیچ منافات ندارد که یک قاضی در عین استقلال در رای، مشورت کند.


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در مشورت ممکن است وقتی با کسی مشورت کنیم، نظر وی نسبت به  نظر ما درست‌تر باشد و آن نظر بر ما غالب شود، این به معنای عدم استقلال در قضاوت نیست، بلکه عین ثواب است و باید انجام شود.


معاون اول قوه قضاییه افزود: نمی‌شود انسان در جایی درست کار کند اما آرامش نداشته باشد، مردم یزد در امر اقتصادی و به گردش درآوردن چرخه اقتصادی نه این استان بلکه بخش‌های مختلف کشور تاثیر بسزایی دارند.


وی همچنین با اشاره به آمار پرونده‌های قضایی بیان کرد: این افتخار نیست که بگوییم چند پرونده و چند زندانی داریم بلکه افتخار، پیشگیری از وقوع جرم است و تا می‌توانیم باید در این زمینه اهتمام کنیم.


معاون اول قوه قضاییه بر برخورد عالمانه و قاطعانه با هر چیزی که امنیت استان یزد را مختل می‌کند تاکید کرد و افزود: نباید در اتاق نشست تا همه به شما گزارش دهند،باید حرکت کنید و در اجرای احکام بروید و کار را از نزدیک بگیرید، اگر ورق زدید و دیدید که یک پرونده معطل مانده، باید دلیل را بررسی و رفع کنید.


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: به همه همکاران را باید به نگاه تکریم دید, با خیرخواهی و دلسوزی هر چه را انجام می‌دهیم اگر دنبال کنیم، خداوند به ما برکت می‌دهد.


وی افزود: هر قدر مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود، نباید سبب غفلت ما شود، الان هم که مسئولیت سنگین‌تری داریم، باید ارتباطامان را با خدا، مسجد، قرآن، نماز و معنویات بیشتر کنیم.


گفتنی است، در این مراسم از تلاش‌های 9 ساله غلامحسین حیدری تجلیل شد.


لازم به ذکر است میر محمدی استاندار یزد در ابتدای این مراسم سخنرانی کرد/1328/پ202/ج

 

ارسال نظرات