۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۱۸۴۲۵
رییس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

نخستین پرواز حجاج جمعه آینده / پیش‌ ثبت‌نام عتبات از فردا آغاز می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره مدیریت قیمت تمام شده برای حجاج از کاهش دو میلیون و 800 هزار تومانی هزینه حج امسال خبر داد و گفت: نخستین کاروان حجاج جمعه آینده به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفته دولت به تشریح برنامه‌های این سازمان در بخش عمره، عتبات و حج تمتع پرداخت و با توجه به آغاز هفته حج، از اعزام نخستین کاروان حجاج، جمعه آینده ساعت 8:30 از ایستگاه پروازی تهران خبر داد.

 
وی با بیان اینکه شعار حج تمتع امسال معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی نامگذاری شده است، حج را از شئونات ولایت دانست و تصریح کرد: حجی که در آن نماینده مقام معظم رهبری به عنوان سرپرست حجاج ایرانی نباشند، برگزار نخواهد شد.
 
کاهش سه میلیون تومانی قیمت حج
اوحدی از حج به عنوان نماد کارآمدی نظام و از حجاج به عنوان سفیران معنوی نظام جمهوری اسلامی نام برد و با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره مدیریت قیمت تمام شده برای حجاج از کاهش دو میلیون و 800 هزار تومانی هزینه حج خبر داد.
 
وی افزود: سال گذشته با آغاز کار دولت تدبیر و امید، 2 میلیون تومان از دریافتی‌های حج به زائر باز گردانده شد و امسال نیز دو میلیون و 800 هزار تومان از قیمت حج کاهش یافته است تا حقوق زائر رعایت شود.
 
ریییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به طرح تقسیط قیمت حج در دو قسط که برای نخستین بار امسال اجرا شد، توضیح داد: مبلغ حج از زائران در دو قسط دریافت شد و همه زائران هزینه حج را به طور کامل پرداخت کردند.
 
اجرای طرح انطباق پزشکی در حج امسال
وی در ادامه با بیان اینکه 52 درصد زائران حج تمتع را خانم‌ها به خود اختصاص داده‌اند، از اجرایی شدن طرح انطباق پزشکی برای نخستین بار در حج امسال خبر داد و گفت: 64 پزشک زن متخصص و فوق متخصص اعزام و در 8 درمانگاه مخصوص زنان با کادر پزشکی و پرستاری زن مستقر می‌شوند.
 
تهیه صددرصدی مایحتاج زائران از کشور
اوحدی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه تهیه اقلام مورد نیاز حجاج از کشور، اظهار داشت: سال گذشته 22 قلم مایحتاج زائر از ایران ارسال شد، اما امسال این اقلام 100 درصد افزایش پیدا کرده است و 55 قلم جنس از ایران با بهترین کیفیت تهیه، ارسال و برای تغذیه زائران استفاده می‌شود.
 
رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های این سازمان در زمینه اعزام زائران به عمره مفرده پرداخت و گفت: 6 میلیون و 800 هزار نفر برای عمره ثبت نام کرده و ودیعه‌های خود را به بانک‌ها پرداخت کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی سهمیه اعزام هر کشور را به حج تمتع اعلام می‌کند، اما برای عمره محدودیت جدی نداریم، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت تلاش کرد زمینه تشرف را برای پاسخ‌گویی به توقع منطقی مردم فراهم کند.
 
صرفه‌جویی 400 میلیارد تومانی هزینه‌های عمره
اوحدی با اشاره به تشرف 820 هزار نفر در عمره سال گذشته به زیارت خانه خدا، این تعداد را در مقایسه با سال پیش از آن با افزایش 67 درصدی روبه‌رو دانست و گفت: سال گذشته پس از 35 سال اولین سالی بود که زائران در نیمه اول ماه صفر به خانه خدا مشرف شدند و اربعین امام حسین (ع) را در مدینه منوره درک کردند.
 
وی درباره مدیریت قیمت تمام شده عمره در سال گذشته نیز توضیح داد: به برکت همدلی، انسجام و همراهی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، نسبت به مدت مشابه سنوات قبل به ازای هر زائر 450 هزار تومان کاهش قیمت داشتیم، یعنی برای 820 هزار زائر 400 میلیارد تومان صرفه‌جویی اتفاق افتاد.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توانمندی‌ها و ارائه خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت نیز گفت: در حالی که همه کشورهای اسلامی نگران بیماری کرونا بودند اما با خدمات مناسب هلال احمر و مرکز پزشکی حج و زیارت یک مورد هم فرد مبتلا به کرونا نداشتیم.
 
بخش دیگری از سخنان اوحدی به موضوع عتبات اختصاص داشت که وی با اشاره به جنایت مجموعه بعثی تکفیری داعش و اشغال برخی از شهرهای کشور عراق که شرایط ویژه‌ای را برای سازمان حج و زیارت ترسیم کرده است، از تشرف 850 هزار زائر ایرانی در سال گذشته به کربلای معلی خبر داد.
 
پیش‌ثبت‌نام عتبات عالیات از فردا
وی ابراز کرد: در مراسم اربعین سال گذشته حدود 800 هزار نفر زائر ایرانی در بزرگ‌ترین همایش جهان خلقت حضور پیدا کردند و در مجموع با یک مورد حادثه امنیتی تا به امروز برای زائران مواجه نبودیم و زائران در کمال سلامت مشرف شدند و باز گشتند.
 
رییس سازمان حج و زیارت از طراحی سفرهای سه و چهار روزه به عتبات خبر داد و گفت: از فردا پیش ثبت‌نام عتبات عالیات در سامانه حج و زیارت انجام می‌شود، روز میلاد امام رضا (ع) ثبت‌نام صورت خواهد گرفت و هفتم مهر نیز دوره جدید اعزام‌ها آغاز می‌شود.
 
افتتاح فاز اول زائرسرای چزابه
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های خدمات رفاهی به زائران عتبات توسعه یافته است، اظهار داشت: فاز اول زائرسرای بزرگ چزابه در منطقه بستان به عنوان میعادگاه عاشقانه حسینی امسال در مراسم اربعین به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تقارن هفته دولت و هفته حج، ملاک ارزشیبای انسان‌ها را از دیدگاه امام راحل میزان خدمت آنان به مردم عنوان و ابراز کرد: همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی آنگونه که شایسته است بهترین خدمت را به مردم قدرشناس ایران ارائه کنیم./920/پ201/ی
ارسال نظرات