۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۱۸۷۲۱
امیر گلفام تأکید کرد؛

نسل چهارم انقلاب نیازمند فرهنگ دفاع مقدس

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان این که حفظ فرهنگ و دستاوردهای دفاع مقدس نیاز به کار اساسی و اصولی دارد، گفت: با برنامه ریزی های کوتاه مدت و کارهای مقطعی نمی شود راه به جایی برد.
امير ابراهيم گلفام،رييس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش

امیر ابراهیم گلفام، رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که عملکردهای دولت‌های گذشته و امروز در بحث دفاع مقدس جای نقد کلی و کلانی دارد، اظهار داشت: در حمایت از فرهنگ دفاع مقدس نمی‌شود، با برنامه‌ ریزی کوتاه مدت کاری کرد قطعا مسؤولان باید برنامه ریزی‌های بلند مدتی دراین زمینه داشته باشند.


وی افزود: اگر هر سازمان و وزارت‌خانه‌ای که در برنامه‌های خود یک پیوست فرهنگی داشته باشد و در آن قسمت مهمی را به دستاوردهای دفاع مقدس اختصاص دهد، می‌توانیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم؛ جا دارد مسأله فرهنگ دفاع مقدس را زمینه‌های سیره شهدا و عملکرد رزمندگان اسلام و همچنین در حوزه‌های مختلفی پوشش دهیم.


امیر گلفام با بیان این که داستان راستان دفاع مقدس در عرصه زمانی خاصی اتفاق افتاد و نظام را حفظ کرد، گفت: در حال حاضر باید بسیاری از مسؤولان امروزی خودشان را مدیون شهدا بدانند؛ هیچ‌کس به اندازه شهدا ایثارگری نکرده است.


وی ادامه داد: اگر می خواهیم ببینیم در این عرصه تا چه اندازه موفق بودیم و عملکرد دولت‌ها را بسنجیم کافی است بررسی کنیم که در جامعه برداشت عمومی از ایثارگران چگونه است؟ با توجه به این که بزرگ‌ترین ایثارگران ما خانواده شهدا هستند، نقش و ارتباطی که مسؤولان دولتی با این قشر دارند چگونه است؟


مسؤولان باید در عمل، فرهنگ دفاع مقدس را مورد تکریم و تعظیم قرار دهند

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با تأکید بر این که خانواده‌های نیازهای خانواده‌های ایثارگران تنها جنبه مادی ندارد، گفت: نیازهای مادی تا یک اندازه‌ای اگر تأمین شود همه کم و بیش به نحوی زندگی‌ خود را سپری می کنند؛ آن چیزی که در جامعه اغنا می بخشد و افتخار را حفظ می کند و باعث ارزش افزوده برای آینده می‌شود تکریم از این فرهنگ و اتفاق مقدس است.


امیر گلفام تصریح کرد: می توانیم این سؤال را از خودمان و مسؤولان بپرسیم و بسنجیم که آیا در جامعه واقعا فرهنگ دفاع مقدس تکریم می شود؟ بین مسؤولان ما این فرهنگ کاملا تکریم و تعظیم می شود؟ به نظر من هنوز به آن نقطه نرسیدیم و شاید برخی مسائل حاشیه‌ای ما را از این کار دور کرده است.


وی با بیان این که جا دارد مسؤولان و حوزه‌های مختلف دولتی در این زمینه کار و تلاش کنند، گفت: من از تلاش همه مسؤولان، دوستان و خدمت گذاران تشکر می کنم اما باید همواره یادمان باشد و غفلت نکنیم از این که هرآنچه امروز داریم به واسطه آن ایثارها و از خود گذشتگی‌ها به دست آمده است.


کارهایی که تا کنون برای حفظ ارزش های دفاع مقدس شده کافی نیست

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش کارهایی که در زمینه حفظ فرهنگ دفاع مقدس انجام شده است را کافی ندانست و با اشاره به این که تنها گرو‌هی از شهدا که در جنگ مسؤولیت داشته اند برای جامعه شناخته شده هستند، گفت: من شهدای زیادی را در شهرهای مختلف می شناسم نه به واسطه مسؤولیت شغلی‌ام بلکه گروهی از هم قطارهای ما شهید شده اند و برای ارتباط با خانواده‌های آنها با همکاران و همرزمانم گروهی تشکیل داده ایم به آنها سر می زنیم.


وی افزود: این کار را با دوستانی که زنده هستند، بازنشسته و یا مشغول به کار هستند برای دل خودمان انجام می دهیم؛ در این بازدیدها دنبال کارهای اداری نیستیم و به شکل کاملا شخصی به این خانواده‌ها سرکشی می کنیم.


در حق برخی خانواده های شهدا جفا شده است

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت : وقتی در نقاط مختلف کشور خانواده شهدا به ویژه شهدای گمنام را می بینم واقعا احساس می کنم حق اینها بجا آورده نشده است؛ حتی در بعضی جاها می بینم که چه بسا در حق اینها جفا شده است.


امیر گلفام بیان داشت: اگر می خواهیم در جامعه ما به این فرهنگ توجه زیادی شود باید یک کار اصولی و اساسی را از بالاترین مقام اجرایی کشور در جامعه شروع کنیم؛ قسمتی از آن کار مربوط به قوه مقننه است که باید قانون گذاری کند اما در قوه مجریه نیز باید تلاش شود.


وی با بیان این که به کارهای سیاسی دولت اشاره‌ای نمی کنم، افزود: دراین مدت کوتاه دولت یازدهم، آقای رییس جمهور یکی از کارهای خوبی که انجام داده این است که تلاش می کند سرکشی به خانواده شهدا را جزء برنامه‌های خود قرار دهد؛ گاهی در اخبار هم گزارش این دیدارها را می بینیم.


مسؤولان از عملکرد رییس جمهور در سرکشی به خانواده های شهدا الگو بگیرند

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش سرکشی رییس جمهور از خانواده های محترم شهدا را الگویی مناسب برای مجریان دستگاه‌های مختلف کشوری دانست و گفت: لازم است در سراسر نقاط کشور و در سلسله مراتب مختلف این مسأله عملی شود.


امیر گلفام با اشاره به این که در بسیاری از نهادها مدیران و مسؤولان رده‌های بعدی به این کار اهتمام ندارند، بیان داشت: آیا الان وزرا یا مدیر کل ها به خانواده شهدا و ایثارگران سر می زنند؟ ‌امیدواریم حداقل از رییس جمهور الگو بگیرند و مدیران دیگر نیز قسمتی از برنامه‌های اجرایی خود را به تکریم از خانواده‌های شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت قرار دهند.


وی در تعیین معیار برای سنجش عملکرد مسؤولان، گفت: باید ببینیم با بازماندگان دوران دفاع مقدس چگونه برخورد می کنیم؟ اگر برخوردهایمان خوب است بدانیم موفق هستیم و گرنه موفق نیستیم.


نسل چهارم باید بدانند هر چه داریم از برکت مجاهدت های شهدا و ایثارگران است

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش خاطرنشان کرد: دفاع مقدس با ایثارگری قهرمانان اصلی آن یعنی شهدا اتفاق افتاد و محصول بسیار گران‌قیمتی برای مردم این دوران و آیندگان و حتی ملت‌های آزادی خواه جهان به ارمغان آورد و آن هم نظام اسلامی است که در حال حاضر برای بسیاری از کشورها جالب است و از آن الگو گیری می کنند.


امیر گلفام افزود: نسل چهارم باید بدانند این نظام اسلامی که امروز به دست ما رسیده مرهون آن ایثارگری‌ها و مجاهدت‌های آن قهرمانان است؛ البته در این میان گروهی نیز توفیق شهادت نصیبشان نشده است و در حال حاضر از پیشکسوتان دفاع مقدس هستند./928/ت302/س

ارسال نظرات