۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۱۸۷۶۲
نماینده خبرگان رهبری:

مبانی اسلامی بر پیشگیری از وقوع جرائم تأکید دارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مجتهدشبستری با تأکید بر این‌که سیاست حبس‌زدایی قوه قضائیه تنها با پیشگیری از وقوع جرایم از راه ترویج ارزش‌های دینی و فرهنگی ممکن است، گفت: مبانی اسلامی بر پیشگیری از وقوع جرایم تأکید دارد.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با تأکید بر رسالت خطیر متولیان فرهنگی و آموزشی در پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های قانونی در جامعه اظهار داشت: کاهش جرائم در ماه رمضان نشان می دهد که آموزه های دینی عامل اصلی در پیشگیری از وقوع جرائم است.


وی با بیان این‌که حوزه های علمیه، روحانیان و عموم مبلغان دینی وظیفه سنگینی در ترویج فضای معنوی ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: باید دانست که اجرای حدود و حکم اسلامی آخرین ابزار برای تنبیه مجرمان و کاهش جرم در جامعه است.


نماینده خبرگان رهبری با تأکید براین‌که سیاست حبس‌زدایی قوه قضائیه تنها با پیشگیری از وقوع جرایم از راه ترویج ارزش‌های دینی و فرهنگی ممکن است، گفت: مبانی اسلامی بر پیشگیری از وقوع جرائم تأکید دارد، بنابراین روحانیت و حوزه های علمیه در هدایت مردم و آشنایی آنان با احکام الهی وظیفه سنگینی دارند.


امام جمعه تبریز ادامه داد: برخی فقر و اعتیاد را از جمله عوامل اصلی سرقت و ناهنجاری های اجتماعی بیان می کنند، اما باید دانست که اگر باورهای دینی تقویت شود و فریضه امر به معروف و نهی از منکر به طور صحیح در جامعه اجرایی شود، با کاهش محسوس جرائم و ناهنجاری‌ها مواجه خواهیم بود.


آیت الله شبستری با اشاره به این‌که از دیدگاه مبانی عالی اسلام و قرآن در مسایل اجتماعی پیشگیری مقدم است، گفت: در سرقت و اعتیاد هم که نوعی بیماری روحی است پیشگیری مهم تر است، اگر اوضاع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه سامان یابد، بسیاری از مشکلات نیز برطرف خواهد شد.


وی معضل اعتیاد را بلای خانمان‌سوز خانواده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه آمارها نشان می دهد که گرفتاری نسل جوان جامعه و بانوان در منجلاب افیون مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، یکی از برنامه های هدفمند دشمنان نظام ترویج مواد مخدر کشور است.


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که مبارزه با مواد مخدر با امنیت و آرامش جامعه ارتباط مستقیم دارد، افزود: باید مضرات مواد سنتی و صنعتی مخدر به نسل جوان بیان شود، البته نباید از تبلیغات دینی و فرهنگی توسط رسانه ها با هدف پیشگیری از وقوع جرم در جامعه نیز غافل بود.


همچنین حجت الاسلام مالک اژدرشریفی، رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی به ارایه گزارشی از فعالیت های قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرائم در استان پرداخت و اظهار داشت:  در شورای پیشگیری از جرم استان 21 دستگاه عضو هستند که در موضوع پیشگیری از وقوع جرم ایفای نقش می کنند.


گفتنی است، در ادامه این نشست معاون پیشگیری از جرم دادگستری آذربایجان شرقی، دادستان تبریز، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان، شهردار تبریز، مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی و مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان نیز در سخنانی جداگانه به ارایه راهکارهای فرهنگی خود پرداختند./935/پ202/ب

ارسال نظرات