۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۱۸۷۸۷
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی:

10 طرح شورای عالی قرآن در خراسان شمالی اجرا می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی استان خراسان شمالی از اجرای 10 طرح قرآنی مصوب شورای عالی قرآن کشور در مناطق مختلف این استان خبر داد.
ختم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، لیلا شکرانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی استان خراسان شمالی عصر یکشنبه در نشست فعالان مؤسسات قرآنی استان، از ارائه 10 طرح اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان شمالی به شورای عالی قرآن کشور خبر داد و افزود: طرح های مزبور پس از تأیید در شورای عالی قرآن در مؤسسات قرآنی شهری و روستایی شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی اجرا می شود.

 

وی اضافه کرد: این طرح ها شامل تربیت معلم تخصصی حفظ قرآن، طرح آموزش حفظ جزء سی ام قرآن کریم ویژه جوانان، حفظ نیم جزء پایانی قرآن کریم ویژه نوجوان، آموزش و تدبر در ترجمه و مفاهیم قرآن، آموزش قرائت سطح یک قرآن کریم برای روستاییان و عشایر، آموزش قرائت ویژه مؤسسات و خانه های قرآنی، کارگاه آموزشی مدیران مؤسسات قرآنی، نشر گاهنامه قرآنی و ... است.

 

به گفته شکرانی هزینه اجرای طرح های قرآنی مزبور بیش از یک میلیارد و 330 میلیون ریال برآورد شده که در صورت تأمین این بودجه اجرای آنها در مؤسسات و خانه های قرآنی شهری و روستایی استان خراسان شمالی آغاز خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه قرار است طرح های مزبور پس از تصویب در شورای عالی قرآن کشور و تخصیص بودجه مناسب، برای اجرا در اختیار مؤسسات و خانه های قرآنی از پیش تعیین شده شهرستان های هشت گانه استان قرار گیرد.

 

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این که هم اکنون در این استان در مجموع 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر است، اضافه کرد: در این زمینه اکنون در خراسان شمالی 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده در حال فعالیت هستند.

 

به گفته وی از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در این استان را به خود اختصاص داده است.

 

شکرانی اظهار داشت: افزون بر این در حال حاضر در استان خراسان شمالی 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

وی همچنین با یادآوری این که افزون بر مؤسسات و خانه های قرآنی در حال حاضر 24 مؤسسه قرآن و عترت نیز در خراسان شمالی به صورت ثبت شده فعالیت می کنند، اظهار داشت: از این تعداد 10 مؤسسه در شهرستان بجنورد، پنج مؤسسه در شیروان، سه مؤسسه در جاجرم، در شهرستان های فاروج و اسفراین هر کدام دو مؤسسه و در شهرستان های مانه و سملقان و گرمه نیز هر کدام یک مؤسسه قرآنی فعال است.

 

شکرانی مؤسسه های قرآنی بصائر، الزهرا، جامعه القرآن، یاسین، شمیم ولایت، معراج، محمد رسول الله(ص)، بیت القرآن حسینی، دارالقرآن عترت و ...  را برخی از مؤسسات قرآنی فعال در استان خراسان شمالی عنوان کرد.

 

به گفته مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی استان خراسان شمالی در حال حاضر بیش از 120 مربی و استاد قرآنی که تمامی آنها از حافظان قرآن کریم، کارشناسان علوم قرآنی دانشگاه ها و یا طلاب حوزه های علمیه هستند؛ در مؤسسات فعال قرآن و عترت این استان مشغول تدریس قرآن آموزان هستند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور افزون بر 900 هزار نفر جمعیت دارد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات