۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۱۸۸۴۲
نماینده خبرگان رهبری:

اعمال حج آثار اجتماعی و فردی دارد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری توجه حجاج به نماز اول وقت، حضور پرشور در مراسم برائت از مشرکین، دقت در انجام مناسک حج و بهره مندی از برنامه های فرهنگی و مذهبی حج و زیارت را مورد تأکید قرار داد.
آيت الله مجتهدشبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی شب گذشته در دیدار مدیران و کارگزاران حج و زیارت استان به تشریح فلسفه حج در احکام دینی اسلام پرداخت و اظهار داشت: کنگره حج برای ایجاد وحدت میان امت اسلامی است، نباید از این هدف متعالی اسلام منحرف شد.


وی ادامه داد: احرام بستن، طواف و انجام اعمال حج در حقیقت بریدن از دل‌بستگی‌های دنیوی و حرکت خالصانه به سمت خداست، اگر غیر از این هدف در انجام اعمال مناسک حج میان حجاج بیت الله الحرام باشد، قطعا ضرر کرده اند و تأثیر و بهره کافی را از این کنگره عظم معنوی نخواهند برد.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که به جای آوردن اعمال حج تاثیرات اجتماعی و فردی دارد، تصریح کرد: ایجاد وحدت اسلامی و به هم فشردگی صفوف مسلمین از آثار اجتماعی حج است که دشمنان هیچگاه موافق این مسأله نبوده اند و تطهیر قلوب و معنویت بخشی روح از جمله آثار فردی حج است.


آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که گردهمایی میلیون‌ها زائر بیت الله الحرام از سراسر جهان فرصتی مغتنم برای تحقق وحدت حقیقی امت اسلامی است، افزود: نتایج کنگره عظیم حج بهره برداری مناسب در ایجاد روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میان مسلمانان برای آزادی مستضعفان از یوغ مستکبران است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که عمل هر زائر ایرانی در موسم حج تبلیغ ارزش‌های اسلامی و شیعی است، خاطرنشان کرد: حجاج ایرانی به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران باید اخلاق، ایمان، شعور و نظم و انضباط را در سرزمین وحی به نمایش بگذارند.


امام جمعه تبریز توجه حجاج به نماز اول وقت، حضور پرشور در مراسم برائت از مشرکین، دقت در انجام مناسک حج و بهره مندی از برنامه های فرهنگی و مذهبی حج و زیارت را مورد تأکید قرار داد و گفت: حجاج در مسجد الحرام و مسجد النبی عملی مرتکب نشوند که با عبادت، ایمان و نماز اول وقت منافات داشته باشد.


همچنین امیر روحی ملکی، مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی در سخنانی به ارایه گزارشی از عملیات عمره و حج امسال پرداخت و اظهار داشت: امسال دو هزار و 565 زائر از استان از 25 تا 28 شهریور ماه جاری از تبریز به حج تمتع مشرف می شوند که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش دارد.


وی با بیان این‌که حجاج آذربایجان‌شرقی در قالب 19 کاروان هفته پایانی ماه جاری عازم سرزمین وحی شده و از 23 تا 25 مهر به تبریز باز می گردند، خاطرنشان کرد: همچنین امسال 34هزار و 231 زایر عمره به مکه و مدینه مشرف شدند که در دور قبل 17هزار و 513 عمره گزار اعزام شده بودند.


روحی با اشاره به وضعیت اعزام زائران عتبات عالیات در استان گفت: سفرهای زیارتی به شهرهای مختلف کشور عراق در حال انجام است، که امسال تاکنون 15هزار و 198 نفر توفیق زیارت عتبات عالیات را داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد./935/پ202/ب

ارسال نظرات