۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۲۱۹۰۰۰
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

جشنواره رضوی بستری برای اشاعه فرهنگ اهل‌ بیت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: در نهمین دوره از جشنواره شعر رضوی 3 اثر در بخش بین الملل، 3 اثر در بخش داخلی به عنوان آثار منتخب معرفی و از 5 اثر منتخب از پیشکسوتان شعر رضوی تجلیل شد.
 جشنواره شعر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی شعر ترکی ـ آذری اظهار داشت: 270 اثر داخلی و خارجی در این دوره مورد داوری قرار گرفته که از کل مجموع آثار رسیده 20 اثر مربوط به بخش بین الملل بود که از سوی داور برجسته کشوری استاد بحرالعلومی مورد داوری قرار گرفت.

 

وی با اشاره به این که 250 نفر از این افراد، از شعرای ترک زبان استان های مختلف کشور بوده اند، ادامه داد: 40 نفر از شاعران شرکت کننده در جشنواره اشعار خود در وصف امام رضا (ع) در جمع حاضران قرائت کردند.

 

حجت الاسلام کریمی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شعرای پیشکسوت رضوی همچون شاعر یالچی که دارفانی را وداع گفته است و امسال در این گردهمایی ادبی و معنوی شاعران ترک و آذری حضور ندارند، گفت: جشنواره های رضوی بستری برای تعمیق و اشاعه فرهنگ اهل‌بیت(ع) با محوریت فرهنگ رضوی است.

 

وی با اشاره به استحکام خوب این دوره از جشنواره به سبب آثار فاخر  و نیز سطح برگزاری آن اضافه کرد: جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری تنها جشنواره ای است که در سطح بین المللی برگزار می شود و این مسأله را می توان نقطه قوتی برای تبادل فرهنگی بین اقوام مختلف و کشورهای همسایه دانست.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: هر سال سطح آثار ارسال شده همچنین میزان استقبال مردم و شاعران ترک زبان از این جشنواره بیش از سال های قبل می شود که می توان علت این امر را نقطه قوتی در مسیر دستیابی به اهداف برگزاری جشنواره دانست.

 

صرف منابع مالی برای رفع مشکلات فرهنگی کافی است

 

در ادامه این جشنواره محمد مهدی احمدی، مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: محوریت برگزاری جشنواره شعر رضوی را ارائه مطالبی پیرامون امام رضا (ع) دانست.

 

وی افزود: این قبیل جشنواره ها باید زمینه لازم را برای افزایش سطح معرفت و شناخت عمیق افکار عمومی جامعه نسبت به آن حضرت فراهم کند.

 

احمدی مشکل و معضل فرهنگی را از نخستین چالش های عرصه فرهنگی اعلام کرد و گفت: کمبود فضاهای فرهنگی در جامعه از جمله مشکلات فرهنگی است که صرف منابع مالی برای رفع این مشکلات کافیست و تلاش چندانی در زمینه های دیگر مورد نیاز نیست.

 

وی بروز ناهنجاری های اجتماعی، ‌رفتارهای غیر عقلایی همچنین انحراف و فساد را از جمله معضلات فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: سبک نامطلوب زندگی بشری با ساخت‌ و ساز و صرف منابع مالی رفع نشده و برای اصلاح رفتارهای انسانی باید برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه ای انجام شود.

 

مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا به الگوپذیری انسان ها اشاره کرد و گفت: انسان فطرتا موجودی اجتماعی است که لازمه اجتماعی بودن او الگوپذیری است.

 

وی بر این اساس بر لزوم ارائه الگوهایی کامل برای برخورداری از سبک زندگی مطلوب تأکید و تصریح کرد: رفع معضلات فرهنگی، مستلزم ارائه الگوهایی متعالی برای بشریت است و بالاترین خروجی برگزاری جشنواره رضوی در جامعه می تواند معرفت افزایی عموم افراد جامعه نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام و به ویژه امام رضا(ع) باشد تا به عنوان الگویی عملی در زندگی افراد به کار گرفته شود.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از جلد دوم کتاب "گونش ضیافتی" منتخب مجموعه آثار شعر دوره های گذشته جشنواره از دیگر برنامه های جنبی مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره شعر رضوی با حضور مسؤولان رونمایی شد.

 

لازم به ذکر است که این برنامه در آمفی تئاتر نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد./1302/پ202/ب4

ارسال نظرات