۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۱۹۰۲۹
استاد حوزه علمیه:

اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان این که اهدای عضو در اسلام و به ویژه در فقه شیعه از جایگاه برجسته ای برخوردار است، گفت: متاسفانه علی رغم تاکیدات دینی فرهنگ اهدای عضو در کشور و به ویژه خراسان جنوبی ضعیف است.
اهداي عضو، اهداي زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام مهدی عبد الرزاق نژاد، استاد حوزه علمیه بیرجند و عضو شورای شهر این شهرستان، پیش از ظهر امروز در جمع اعضای کانون اهدای عضو هلال احمر خراسان جنوبی با بیان این که اسلام و به ویژه فقه شیعه مترقی ترین دیدگاه ها را در خصوص اهدای عضو دارد، گفت: متاسفانه فرهنگ اهدای عضو در استان بسیار ضعیف و پایین است و مردم نسبت به اهدای عضو دیدگاه بسیار بدی دارند.

 

وی با بیان این که تاکنون در استان بیش از 9 هزار نفر کارت اهدای عضو دریافت کرده اند، گفت: باید خانواده ها بدانند با اهدای عضو عزیزان خود، زندگی یک انسان  و یک خانواده را نجات داده و با اهدای عضو بستگان خود زمنیه آمرزش و ورود او را به بهشت فراهم می  می کنند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اسلام به هیچ وجه با اهدای عضو مخالف نبوده و دستورات اسلام در این زمینه هیچ مخالفتی نداشته و بهترین و مترقی ترین دیدگاه را در زمینه اهدای عضو دارد، افزود: براساس آمارها روزانه بیش از 50 تا 60 نفر بر اثر حوادث مختلف به کما رفته و دچار مرگ مغزی شده که خانواده های آنها به دلایل مختلف حاضر به اهدای عضو نمی شوند و این افراد بدون این که بتوانند زندگی انسان دیگری را نجات دهد در دل خاک دفن می شوند.

 

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد با بیان این که در سطح کشور و استان هزاران نفر به اهدای عضو محتاج هستند و رنج زیادی را به علت بیماری های مختلف تحمل می کنند، گفت: خوشبختانه فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو تا حدی توانسته موثر باشد ولی به میزانی نبوده که بتواند مشکلات بیماران و افرادی که متقاضی دریافت عضو هستند را حل کند.

 

وی با بیان این که باید مبلغان در حوزه فرهنگ سازی اهدای عضو در سطح استان فعالیت بیشتری داشته باشند، گفت: فرهنگ اهدای عضو باید در کشور با جدیت تبلیغ شود و همانطور که در سایر حوزه های دین فعالیت های فرهنگی انجام می شود باید در حوزه اهدای عضو هم فعالیت های تبلیغی با جدیت دنبال شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بیماران نیازمند اهدای عضو نه تنها رنج صبر در لیست های بلند بالا و انتظار طولانی مدت برای اهدای عضو را تحمل می کنند بلکه هزینه های عمل جراحی و داروهای پس از عمل هم بسیار گران است، گفت: خیران با کمک به انجمن خیران سلامت استان و وقف در این زمنیه می توانند بیماران نیازمند دریافت عضو و بیماران خاص را همراهی کنند.

 

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد با بیان این که وقف برای بیماران نیازمند و بیماران خاص از وقف های ضروری در جامعه است، افزود: در حال حاضر متاسفانه میزان وقف برای بیماران و درمان بیماری ها کم است و خیران و مردم باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

 

وی ضمن تقدیر از کسانی که کارت اهدای عضو را دریافت کرده اند، یادآور شد: باید هلال احمر و نهادهای متولی اهدای عضو در استان در زمینه فرهنگ سازی برای اهدای عضو فعالیت بیشتر و هدفمند تری داشته باشند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات