۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۱۹۰۶۳

ارسال 46 مقاله علمی به دومین همایش حدیث رضوی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول برگزاری دومین همایش ملی حدیث رضوی از برگزاری سومین حدیث رضوی در آینده خبر داد و گفت: این همایش سال آینده برگزار می‌شود که در صورت امکان می‌خواهیم موضوع آن را نیز درباره احادیث اهل‌بیت(ع) قرار دهیم.
دومين همايش ملي حديث رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی نیا، مسؤول برگزاری دومین همایش ملی حدیث رضوی که امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، نشر معارف رضوی در جامعه اسلامی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش دانست.

 

وی گفت: در طول سه ماه 46 مقاله تخصصی ازسوی نویسندگان با سطح علمی بسیار بالا به دبیرخانه همایش رضوی رسید که از این تعداد 7 مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شده‌اند؛ مقالات از نظر کیفی نسبت به دیگر همایش‌ها بسیار برتر بودند.

 

حجت‌الاسلام سبحانی نیا در ادامه سخنان خود از برگزاری سومین حدیث رضوی در آینده خبر داد و گفت: این همایش سال آینده برگزار می‌شود که در صورت امکان می‌خواهیم موضوع آن را نیز درباره احادیث اهل‌بیت(ع) قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: درست است که عنوان این همایش حدیث رضوی است و در آن باید روایات حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بررسی شود؛ ولی باید توجه داشت که تمام احادیث اهل‌بیت(ع) یک نور واحدی بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 

مسؤول برگزاری دومین همایش حدیث رضوی در پایان سخنان خود با گلایه از کم توجهی مراکز فرهنگی به کارها و فعالیت‌های فرهنگی تأکید کرد: امیدواریم مسؤولان ارشد فرهنگی کشور نسبت به مسائل فرهنگی حمایت و پشتیبانی زیادی داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، دبیر علمی دومین همایش ملی حدیث رضوی نیز در سخنانی حدیث را تشکیل شده از گفتمان گسترده‌ای دانست و خاطرنشان کرد: به حدیث نباید نگاه سطحی داشت و متن آن را منقطع از زیر ساخت‌ها و منابع خود دانست.

 

دبیر علمی این همایش نگاه کوتاه، سطحی و خام به روایات را از مهم‌ترین عوامل کج فهمی و کج روی افراد در طول تاریخ خواند و اظهار داشت: اگر بتوانیم اسباب ورود، گفتمان و شرایط صدور حدیث را بدانیم می‌توانیم به عمق آن پی ببریم.

 

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که ورود به گفتمان حدیث به نوعی پای دانش‌های بشری و تأثیر جامعه شناسی را در فهم احادیث می‌گشاید.

 

حجت‌الاسلام مسعودی در پایان سخنان خود تعداد مقالات ارسالی به دومین همایش ملی حدیث رضوی را 46 عدد دانست و گفت: چند مقاله سفارشی نیز داشتیم؛ در سال جاری نیز منشورات سال گذشته را به صورت مقالات و کتاب‌ها منتشر کرده‌ایم./993/پ202/س

ارسال نظرات