۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۱۹۱۶۵
وزیر ارشاد در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

قول می دهم فیلم های ضد ارزشی در کشور مجوز پخش نگیرند/ حمایت وزارت ارشاد از مطبوعات و رسانه ها عادلانه است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ضمن اذعان به برخی کاستی ها در عرصه های مختلف هنری و فرهنگی قول داد که هیچ گونه فیلم مغایر ارزش های ملی و دینی در کشور مجوز پخش و اکران نگیرد.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، عملکرد یکساله این وزارتخانه را تشریح کرد.
 
جنتی با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: تلاش ما این بود که سیاست هایی که ایشان در عرصه های مختلف اعلام می کنند را اجرایی کنیم و رییس جمهور نیز بر این نکته تاکید و تصریح داشته اند که سیاست های ابلاغی از سوی رهبری را اجرایی کنیم.
 
وی با اشاره به این که تلاش ما واگذاری فرهنگ به صاحبان فرهنگ بوده است، گفت: عناصری که در وزارت ارشاد مسؤولیت گرفته اند چه در صف و چه در ستاد افراد متخصصی هستند که کاری که به عهده گرفته اند را به خوبی می شناسند.
 
جنتی با اشاره به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مطالبات و انتظارات رهبر معظم انقلاب از این نهاد مهم فرهنگی، گفت: ما از ابتدا بحث رونق اقتصاد فرهنگ را دنبال می کردیم و در این دوره این مساله مورد توجه قرار گرفته است.
 
وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره انقلابی که در عرصه سینما وعده آن را داده بود، گفت: سینمای ما از اهمیت ویژه ای در داخل کشور و سطح جهانی برخوردار است و جوایز خوبی در صحنه های بین المللی به دست آورده ایم و از این حیث شناخته شده هستیم.
 
محتوای فیلم های سینمایی بسیار پایین تر از انتظار ما است
وی درباره محتوای فیلم های سینماایی، یادآور شد: محتوای فیلم ها بسیار پایین تر از انتظارات ما است، البته نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده، اما انتظار ما این است که ارزش های دینی و ملی ما را در سطح داخلی و خارجی تبیین و عرضه کند.
 
جنتی در پاسخ به این سؤال که چقدر تلاش کرده اید تا یک اثر ارزشی ساخته شود، اظهار داشت: کارهایی که در این یکساله انجام شده هنوز آثار آن ظاهر نشده است.
 
وی با بیان این که در جشنواره فیلم فجر آثار خوبی عرضه شد، تصریح کرد: برخی فیلم های ارزشی همچون رستاخیز، فیلم چ و شیار 143 که همه فیلم های ارزشی بودند به نوعی جوایز را درو کردند.
 
بنای ما حمایت از فیلم های مروج ارزش های ملی و دینی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از نظر حمایت ها به لحاظ سیاست گذاری ها بنای ما بر این است که از فیلم هایی که ارزش های ملی و دینی را تبلیغ می کند بیشتر حمایت کنیم.
 
جنتی درباره شیار 143 و مباحث مطرح شده درباره اکران آن، گفت: اکران بحث جدایی است، با توجه به تراکم فیلم های موجود و محدود بودن سالن های سینما روند اکران طولانی شده و این دلیل عدم عنایت به این فیلم ها نیست.
 
وی درباره ساخت سالن های سینما نیز اظهار داشت: در این مدت کارهای بسیار خوبی انجام شده است که نتایج آن بعدا مشخص خواهد شد؛ از جمله کارهای انجام شده این است که در طول یکسال گذشته همه سینماهای کشور به جز تعداد محدودی به سیستم دیجیتال مجهز شده است.
 
وزیر ارشاد درباره فعالیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این معاونت حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و دیگر حوزه ها را داریم که در عرصه های مختلف حرکات و اقدامات شتابانی انجام شده است.
 
جنتی با تاکید بر این که باید در عرصه فرهنگ و هنر به سمتی برویم که صاحبان هنر و فرهنگ ضمن عرضه هنر خود بتوانند از مزایا و ارزش مادی آن نیز بهره مند شوند، گفت: اگر قرار باشد آثار هنری ما ارزش مادی نداشته باشد کسی به این سمت نخواهد رفت.
 
وزیر ارشاد عزم این وزارتخانه را توجه به آثار فاخر و ارزشمند در عرصه فرهنگ و هنر ارزیابی کرد و گفت: ما در حوزه تئاتر مشکلات بسیاری داریم به عنوان مثال کارهایی که اهالی تئاتر عرضه می کنند ارزش مادی خود را پیدا نکرده است.
 
جنتی با بیان این که به حوزه تئاتر توجه کافی نشده است، تصریح کرد: ما در هر حوزه ای وارد شدیم یک سری اشکالات پیش می آید و ما باید ضمن پذیرش آن در صدد رفع اشکال برآییم.
 
قبول داریم برخی کتاب ها از زیر دست در رفته است
وی از چاپ هزاران عنوان کتاب در یکساله اخیر خبر داد و با بیان این که از این تعداد برخی چاپ اول و برخی تجدید چاپ بوده است، گفت: ممکن است در این بین چند اثر نیز از زیر دست در رفته باشد و مخرب باشد که ما به آن واقفیم.
 
وزیر ارشاد با تاکید بر این که در عرصه های موسیقی، فیلم و سینما باید به سمت تولید و عرضه آثار فاخر حرکت کنیم، افزود: باید در این عرصه آموزش های لازم را به هنرمندان بدهیم و افراد متعهد و متدینی که به این عرصه وارد می شوند مورد حمایت جدی قرار گیرند.
 
وی با بیان این که محتوای همه فیلم ها و آثار هنری به لحاظ ارزشی صد درصد قابل دفاع نیست، گفت: سعی و تلاش ما نظارت بر عرصه تولید و ساخت فیلم ها است، بسیاری از فیلم هایی که پروانه نمایش می گرفتند اما در مراحل ساخت چیز دیگری بیرون می آمد و تفاوت های اساسی پیدا کرده است.
 
برخی فیلمنامه های دارای مجوز در مرحله ساخت تغییر می کنند!
جنتی درباره عرضه برخی فیلم ها در عرصه جهانی که ارزش های دینی، ملی و تمدنی ایران را زیر سؤال می برد و مغایر با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است و وظیفه ارشاد در این بین، گفت: برخی از فیلم ها ممکن است به صورت قاچاقی ساخته و در سطح جهانی عرضه شود و این مربوط به وزارت ارشاد نیست.
 
وی اضافه کرد: عموما فیلم هایی که می آید مورد تایید قرار می گیرد و آنها که تایید می شوند اشکال اساسی ندارند، اتفاقی که می افتد این است که آن فیلم نامه تایید شده ساخته نمی شود و ما باید نظارت در مراحل ساخت را شدیدتر کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این که آیا قول می دهید فیلم هایی که با فرهنگ ما منطبق نیست و در آن سوی مرزها به نمایش در می آید در کشور ما مجوز پخش و اکران نگیرد، گفت: قطعا فیلم هایی که منطبق با معیارهای قانونی و ارزشی ما نباشد مجوز پخش داده نمی شود.
 
اعتبارات وزارت ارشاد به صورت عادلانه در استان ها توزیع می شود
جنتی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بیان این که اعتباراتی که در اختیار وزارت ارشاد اسلامی است، در سطح استان ها توزیع می شود، گفت: ما به طور مرتب از استان ها و شهرستان ها بازدید و نیازهای آنها را رصد می کنیم و برگزاری نمایشگاه های کتاب و قرآن در سطح مراکز استان ها نیز در راستای توجه به شهرستان ها و تمرکز زدایی است.
 
وی بیان کرد: سعی بر این شده که اعتبارات به نحو عادلانه بین استان ها توزیع شود و مجتمع های فرهنگی و هنری نیز در شهرستان های و مناطق دور افتاده ساخته شود.
 
تشریح عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد
وزیر ارشاد درباره عملکرد معاونت مطبوعاتی ارشاد نیز گفت: در این حوزه یکی از سیاست هایی که دنبال می شود این است که تسهیلاتی فراهم کنیم برای کسانی که به دنبال انتشار روزنامه، هفته نامه و فصل نامه و به ویژه در حوزه های تخصصی هستند.
 
جنتی گفت: در این دوره که عموما هیات نظارت مجوزها را عموما صادر می کند و مجوز می دهد، به نظر من این دوران دوران شکوفایی آن است، جلسات به صورت مرتب و هفتگی شرکت می کند و من خودم در تمامی جلسات شرکت کرده ام.
 
وی افزود: در ابتدای کار ملاحظه کردیم برای درخواست ها برای انتشار حدود پنج سال بود که معطل مانده بود، اما الان تقریبا همه چیز به روز شده است، تا خرداد 93 تمامی تقاضاها تعیین تکلیف شده است.
 
شش هزار نشریه و روزنامه دارای مجوز در کشور وجود دارد
وی با بیان این که بیش از شش هزار نشریه و روزنامه در کشور مجوز دارند که البته برخی از آنها فعال نیستند، گفت: حداقل سه چهار هزار نشریه فعال در کشور داریم و ما تسهیلات لازم را فراهم کرده ایم.
 
جنتی مشکل پرداخت یارانه به اصحاب مطبوعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر با همکاری اصحاب رسانه این مساله ضابطه مند شده است.
 
پرداخت یارانه به رسانه ها و مطبوعات عادلانه و ضابطه مند شده است
وزیر ارشاد با بیان این که حمایت های ما از رسانه ها و مطبوعات عادلانه است، گفت: چه روزنامه ای از ما حمایت کند و چه از ما انتقاد کنند ما نگاه عادلانه ای به آنها داریم.
 
وی با بیان این که در صدور مجوزها به موافقت و مخالفت با دولت نگاه نمی کنیم، گفت: ضوابطی که ما اعلام کرده ایم هر کس می تواند به سایت وزارت ارشاد مراجعه کند و میزان حمایت ها و پرداخت یارانه ها را مشاهده کند و این مساله دقیقا بر اساس ضوابط است.
 
وزیر ارشاد تاکید کرد: نشریه و رسانه ای که ارزش های دینی و ملی را تقویت می کند با رسانه و روزنامه ای که خنثی است و احیانا بر خلاف آن حرکت می کند با هم تفاوت دارند.
 
یارانه رسانه های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی قطع شده است
جنتی گفت: در سال جاری رسانه ها و روزنامه هایی که به دولت و نهادهای عمومی وصل بوده اند یارانه آنها قطع شده است. بیشتر یارانه ها به روزنامه ها و نشریاتی داده می شود که به صورت خصوصی اداره می شوند.
 
وی با تاکید بر این که تمام ضوابط پرداخت یارانه به مطبوعات و رسانه ها منتشر شده و در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است، تصریح کرد: این شفافیت سازی کاری ارزشمند است که در گذشته سابقه نداشته است.
 
به دنبال واگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب به بخش خصوصی هستیم
جنتی درباره وعده های خود مبنی بر خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اصولا خصوصی سازی یک امر مشکل در همه عرصه ها است
 
وی با بیان این که عموما بخش دولتی در برابر خصوصی شدن مقاومت و مخالفت می کند، گفت: در حوزه فرهنگ یکی از مسائلی که من مطرح کردم واسپاری بوده است و ما کمتر از حد انتظار موفق بوده ایم.
 
وی با بیان این که نمایشگاه ها و جشنواره ها باید به تدریج واگذار شود، گفت: جشنواره رسانه های دیجیتال که سال گذشته برگزار کردیم عمده آن در سال گذشته در اختیار بخش خصوصی بود و امسال صد درصد آن واگذار خواهد شد.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، علی جنتی در پایان با بیان این که اعتقادم این است که باید حتی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت: ما حرکت های ابتدایی را در این راستا شروع کرده ایم تا بتوانیم تصدی گری های خود را کاهش دهیم./924/پ200/ج
ارسال نظرات