۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۲۱۹۲۰۵
فرزند مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی:

افکار و رفتار پدرم برای نسل جدید ناشناخته است

خبرگزاری رسا-در آستانه سی و پنجمین سالگرد در گذشت آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران،سید مهدی طالقانی فرزند آیت الله سید محمود طالقانی با انتقاد از اینکه رفتار و افکار این فقید مبارز آنگونه که باید برای مردم بازگو نشده است، یادآور شد: نسل امروز هیچ شناختی از ایشان ندارند.
طالقاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال اولین امام جمعه تهران و اقامه کننده نماز وحدت آفرین و دشمن شکن جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی جای آن دارد که با مروری دیگر بر زندگی و سیره این مرد انقلابی و روحانی مجاهد، نسل امروز را با منویات و روحیات و آرمانهایی که او عمر و جان خویش را در راهشان صرف نمود بیش از پیش آشنا سازیم.
مرحوم آیت‌الله طالقانی در سال ١۲٨٩ هجری شمسی به دنیا آمد. آنهم در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت و انقلابی. پدرش حاج ابوالحسن اولین معلم او بود؛ رادمرد مومنی که  امام خمینی (ره) از او با عنوان سرآمد پرهیزکاران نام می برد.
فرزند فیضیه و انقلاب در راه نهضت امام و امت
سید تحصیلات دینی خود را در مدارس رضویه و فیضیه قم به انجام رساند و در همان زمان طلبگی بود که آشنایی با امام (ره) تأثیرات بسیاری بر او و حضورش در مسیر مبارزه و مجاهدت برجای نهاد و دوشادوش امام و امت به مجاهدت پرداخت. مرحوم آیت الله طالقانی موفق به کسب اجازه نامه اجتهاد از مرجع بزرگ آن روز آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی شده و بعد از اتمام تحصیلات به تهران آمده و در مدرسه شهید مطهری (سپهسالار سابق) به تدریس علوم دینی مشغول شد. در سال 1318 برای اولین بار خشم خویش را نسبت به رژیم و دستگاه حکومتی، با دادن یک اعلامیه در رابطه با کشف حجاب ابراز کرد و در پی آن دستگیر و زندانی شد.
پس از شهریور 1320، با تشکیل گروههای گوناگون سیاسی، مبارزه را به طور رسمی‌آغاز کرد، اما پس از کودتای 28 مرداد ساواک، مرحوم طالقانی را به جرم مخفی کردن نواب صفوی در خانه اش، دستگیر، و به زندان افکند، اما این دستگیری کوتاه و موقت بود و بزودی آزاد و فعالیت دوباره را آغاز کرد.  آیت الله طالقانی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران مبارزات فراوان و موثری را بنانهاد. آیت‌الله طالقانی در سال 1342 در ارتباط با وقایع 15 خرداد دستگیر و به ده سال زندان محکوم شد. آیت الله طالقانی در زندان نیز دست از مبارزه و ارشاد برنداشت، رفتار و گفتار مناسبش حتی روی ماموران زندان اثر مثبت گذاشت و در پی همین تلاشهای فرهنگی و تبلیغی بود که در زندان، با نوشتن تفسیر «پرتوی از قرآن» سعی در آشنا کردن افراد به عظمت و سازندگی قرآن کرد.
نه یک سیاستمدار متعارف و معمول که یک شاگرد کوچک مکتب قرآن و معلم قرآنم 
مرحوم طالقانی، خودش را اینگونه توصیف می کند :«من پیش از این که در کسوت یک سیاستمدار متعارف و معمول باشم یک شاگرد کوچک مکتب قرآن و معلم قرآنم». زندانی شدن مرحوم آیت الله طالقانی در این مرحله بیش از 4 سال طول نکشید و در سال 1346 به واسطه فشارهای داخلی و خارجی بر رژیم شاه از زندان آزاد شد و بعد از آزادی مبارزه را همچون گذشته ادامه داد و در آستانه سال 1350 همزمان با برگزاری جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی دستگیر و به مدت سه سال در زابل و 18 ماه در بافت کرمان در بدترین شرایط به حالت تبعید بسر برد. در سال 1354 مجدداً به دست ساواک گرفتار شد و به 10 سال زندان محکوم شد.
 
 برپا دارنده اولین و با شکوه‌ترین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
آیت الله طالقانی در دوران انقلاب اسلامی، پس از آزادی از زندان مجاهدتهای بسیاری در راه برقراری نظام مقدس اسلامی و برپایی منویات امام و امت انقلابیش به انجام رساند. او پس از پیروزی به ریاست شورای انقلاب اسلامی‌برگزیده شد و در انتخابات مجلس خبرگان قانونگذاری (12 مرداد 1358) از سوی مردم تهران به عنوان نماینده انتخاب شد.در اوایل مرداد 1358 از سوی امام خمینی «ره» مأمور تشکیل نماز جمعه تهران شد و اولین و با شکوه‌ترین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‌در پنجم مرداد به امامت ایشان در دانشگاه تهران برگزار شد.
بعد از انتصاب به عنوان امام جمعه تهران، موفق به برگزاری پنج نماز جمعه شد که آخرین نماز جمعه به مناسبت فرا رسیدن سالگرد جمعه خونین 17 شهریور در بهشت زهرا و کنار مزار شهدا برگزار شد.بالاخره پس از عمری مجاهدت و تلاش و ایستادگی و رنج،در نوزدهم شهریور سال 1358 این مرد ربانی و روحانی انقلابی در اثر سکته قلبی به ملکوت اعلی پرکشید.
اما اینک فرزند این عالم انقلابی و مجاهد بزرگ تاریخ انقلاب با اشاره به دیدگاه های ایشان می گوید:‌ اگر بر افکار و سخنان ایشان مروری داشته باشیم مشاهده می کنیم موضوعاتی که وی در خطبه های نماز جمعه تهران در 35 سال پیش مطرح می نمود امروز نیز موضوعیت دارد. به طور نمونه آیت الله طالقانی از همان زمان مباحث مرتبط با فلسطین اشغالی و ظلمی که به مردم می شود را از تریبون نماز جمعه برای مردم تبیین می کرد. بنا به تاکید فرزند آیت الله طالقانی ،‌وی توجه ویژه ای به مباحث و مسائل مبتلابه جامعه داشت و در نماز جمعه معمولا یکی از خطبه هایش را به طرح مسائل اجتماعی اختصاص میداد و با نگاهی آینده نگر به مسائل روز اشراف کامل داشت به گونه ای که نظرات و سخنان وی حتی برای جامعه امروزی مصداق و کاربرد دارد.
بنا به تاکید مهدی طالقانی ،‌ کمتر کسی در سوابق مبارزه با رژیم طاغوت پهلوی به پای ایشان می رسد اما متاسفانه ابعاد شخصیتی ایت الله طالقانی مغفول مانده و در بیان سیره و سبک زندگی این عالم بزرگ فقط به ایام رحلت ایشان بسنده می شود. بعد از انقلاب هم ایشان مسئولیتهایی داشتند و مسائلی را مدیریت می کردند که از عهده هر کسی بر نمی آمد و نقش بارز آیت الله طالقانی در مسئله کردستان غیر قابل انکار است. به گفته فرزند آیت الله طالقانی ،‌این عالم اندیشمند تالیفات متعددی داشتند که مهم ترین تالیف ایشان تفسیر بخشی از کلام الله مجید با عنوان « پرتوی از قرآن » است که به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و شهرداری تهران منتشر شده است. مهدی طالقانی تصریح کرد: بعد از وفات آیت الله طالقانی کتابهای متعددی درباره شخصیت ایشان از سوی احزاب و گروه های مختلف نوشته شد ما متاسفانه برخی از این گروه ها دیدگاه های حزبی خود را هم در نوشته هایشان دخیل کردند. وی با اشاره به اینکه قرار است در شبکه دو سیما سریال یا مستندی درباره زندگی و شخصیت آیت الله طالقانی ساخته شود،افزود: متاسفانه ظاهرا صدا و سیما در این باره به کمبود بودجه برخورد کرده اند.
مراسم هایی در بزرگداشت و پاسداشت مقام مجاهدی چون آیت الله طالقانی
سید مهدی طالقانی در ادامه به برگزاری چند مراسم بزرگداشت به مناسبت سی و پنجمین سالروز وفات آیت الله طالقانی اشاره کرد. به گفته وی روز 17 شهریور ماه مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی از ساعت 14.30 تا 51.30 در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار می شود. روز 18 شهریور نیز طی مراسمی در موزه شهدا از کتاب «طلایه دار بیداری »‌ که مجموعه ای از تصاویر دیده نشده این عالم بزرگوار است رونمایی خواهد شد. بعد از نماز مغرب و عشا همان روز نیز مراسمی در مسجد هدایت برگزار خواهد شد. همچنین در روز 19 شهریور مراسمی در منزل مسکونی آیت الله طالقانی که حالا به کتابخانه تبدیل شده است از ساعت 17 تا 19 برگزار خواهد شد. در روستای زادگاه ایشان نیز روز 20 شهریور ماه در گیلیرد طالقان از ساعت 17 تا 19 مراسم بزرگداشتی برگزار خواهد شد./1327/د102/ی
ارسال نظرات