۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۱۹۲۳۳

نهمین همایش علمی پژوهشی جاده ولایت در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نهمین همایش علمی پژوهشی جاده ولایت، با هدف بازخوانی و احیای مسیر هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو برگزار شد.
نهمین همایش علمی پژوهشی جاده ولایت در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رجبعلی لباف، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، صبح امروز در نهمین همایش علمی پژوهشی جاده ولایت که در محل جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، گفت: مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو می بایست به یک منطقه گردشگری جذاب و تاریخی تبدیل شود.

 

وی افزود: مضجع شریف امام رضا(ع) موهبتی برای حوزه گردشگری محسوب می شود و استان خراسان توسعه گردشگری خود را مدیون این امام همام است، از این رو بهره هایی که شهر مشهد، در عرصه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی دارد، در هیچ شهری دیده نمی شود.

 

دبیر همایش رقم زائران امام رضا(ع) را قابل توجه دانست و افزود: سالانه 25  میلیون نفر زائر به پابوسی امام رضا(ع) مشرف می شوند که در این میان 5/1 میلیون نفر زائران خارجی هستند که  حضور این تعداد زائر، منافع اقتصادی سر سام آوری به دنبال خواهد داشت.

 

لباف با اشاره به این که وجود مضجع شریف امام رضا(ع) به عنوان میراثی فرهنگی محسوب می شود، اظهار کرد: کامل ترین عرصه صنایع دستی را در مجموعه حرم امام رضا(ع) شاهد هستیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ابراز کرد: نهمین همایش علمی پژوهشی جاده ولایت، با هدف بازخوانی و احیای مسیر هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو و احیای آثار و ابنیه تاریخی موجود در مسیر حرکت امام رضا(ع) برگزار می شود تا این مسیر تبدیل به سایت و جاذبه جدیدی شده و به عنوان حوزه گردشگری مورد توجه تمام فرهیختگان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این که قدمگاه امام رضا(ع) در شهر نیشابور، از جمله اماکنی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: قدمگاه امام رضا(ع)، امروز مود توجه زائران امام رضا(ع) می باشد؛ چرا که امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود، در آن جا توقف داشتند.

 

دبیر همایش جاده ولایت به مقایسه این همایش با دوره های گذشته پرداخت و افزود: در هشت همایش گذشته، جنبه های نظری پدیده مسیر هجرت امام رضا(ع) مورد بحث قرار گرفته بود از این رو  امسال، سعی بر این شد که مباحث کاربردی تر ارائه شود.

 

لازم به ذکر است در حاشیه این همایش، پیام مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرائت شد.همچنین در پایان این همایش، محمود بختیاری، مهدی سیدی، محسن طبسی، مهندس نوروزی، محمد باقر طباطبایی و امیر طه سلامی به عنوان نفرات برگزیده، به ارائه مقالات خود پرداختند و در انتهای همایش نیز، از آن ها تجلیل به عمل آمد./1309/پ202/ب5 

ارسال نظرات