۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۱۹۳۳۸
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

مؤلفه های زیارت برتر و آداب زیارت امام رضا

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی، گفت: یکی از اقسام زیارت برتر، زیارت با معرفت است که لازمه آن، شناخت شناسنامه ای است اما کافی نیست و این معرفت و شناخت مستلزم اطاعت است.
زيارت حضرت رضا عليه السلام زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام گلزاده، کارشناس مذهبی عصر روز گذشته در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی، به تبیین مؤلفه های زیارت برتر پرداخت و گفت: زیارت امام رضا(ع) به خودی خود به دلیل نتایجی که در بر دارد، زیارت برتر است.

 

وی افزود: همچنین یکی از اقسام زیارت برتر، زیارت با معرفت است که لازمه آن، شناخت شناسنامه ای است اما این کافی نیست و این معرفت و شناخت مستلزم اطاعت است به گونه ای که آنچه امام دوست دارد انجام داده و آنچه را نمی پسندد، ترک کنیم.

 

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) فرموده است: «به دیدن من غریب بیایید و هر کسی از محبین که به دیدن من بیاید، در سه جا به دیدن او می آیم؛ هنگامی که نامه عمل در دستانش قرار دهند، هنگام عبور از پل صراط و هنگام حساب و کتاب» و  نیز فرمود: «هر مومنی که به دیدن من بیاید در روز قیامت هم مرتبه من خواهد بود در حالی که تمامی گناهانش آمرزیده شده است».

 

حجت الاسلام گلزاده در ادامه گفت: امام مسیر هدایت را باز می کند، ایمان خود را کامل کنید، عمل صالح انجام دهید، واجبات را انجام و محرمات را ترک کنید، عارف به حق باشید و زیارت با معرفت را که جلوه زیات برتر است انجام دهید.

 

آداب زیارت

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که می فرمایند: «حضرت فرمود روزگار می گذرد تا این که توس و خراسان محل تردد شیعیان من گردد و مرکز شیعه شود و زائران از سراسر عالم اسلام به مشهد برای زیارت من بیایند»، ادامه داد: مالی را که در راه زیارت مصرف می کنیم بایستی حلال باشد، از زمانی که قصد زیارت داریم تا هنگام تشرف باید ترک گناه و استغفار و توبه از گناهان گذشته داشته باشیم.

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در طول سفر باید با وضو باشیم، قران بخوانیم، در هنگام تشرف به حرم با طمأنینه قدم برداریم، قبل از ورود، در کمال ادب، اذن دخول بخوانیم و به همدیگر و خادمان حرم احترام بگذاریم.

 

حجت الاسلام گلزاده در ادامه به لزوم رعایت موازین شرعی و اخلاقی پرداخت و افزود: زائر بایستی واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند، حجاب اسلامی را رعایت کند، به نامحرم نگاه و حق کسی را ضایع نکند، بد اخلاقی نکند و با خضوع و خشوع زیارت کند.

 

وجوه غربت امام رضا(ع)

وی در خصوص غربت امام رضا(ع) گفت: غربت امام دارای دو وجه است؛ یکی دوری امام از خانواده و  پیامبر(ص) و دیگری، در کنار دشمن  خود بودن آن هم دشمنی که خود را یار پیامبر(ص) معرفی می کردند. ایشان حتی هنگام تدفین در کنار دشمن خود بود با این تفاوت که مأمون می خواست امام در پایین پای هارون دفن شود ولی به خواست خدا در بالا سر او قرار گرفت.

 

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این پرسش که چرا ثواب زیارت امام رضا(ع) از سایر امامان بیشتر است، گفت: همه امامان نور واحد هستند اما چهار امام نقش کلیدی را با توجه به اقتضای زمانی خود ایفا کردند؛ امیرمؤمنان امام علی(ع)  که بنیاد امامت را بنا کردند، امام حسین(ع) که با فداکاری، ظلم و ستم را رسوا و راه مبارزه با ظلم را به ما نشان دادند، امام رضا(ع) که سکاندار امامت و عالم ال محمد(ص) هستند و امام زمان (عج) که ایمان و عدالت را ایجاد فراگیر می کنند.

 

نقش ممتاز امام رضا(ع) در سازماندهی شیعه اثنی عشری

حجت الاسلام گلزاده افزود: امام رضا(ع) شیعه اثنی عشری را سازماندهی و یکپارچه کرده و با مناظره های خود، حقانیت تشیع و ناجی بودن تشیع را به اثبات رساندند. ایشان امام محوری همه غیرعرب ها هستند و تمامی ارزش های مشرق زمین به برکت وجود امام رضا(ع) است.

 

وی یادآور شد: باتوجه به فرمایش امام جواد(ع) که فرمود «زیارت پدرم از زیارت امام حسین(ع) برتر است چرا که همه مسلمانانن و فرقه های شیعه به زیارت امام حسین(ع) می آیند در حالی که زائران امام رضا(ع) گروه خاصی از شیعه هستند»، بنابراین هدایت گری زیارت امام رضا(ع) ممتازتر است.

 

حجت الاسلام گلزاده در خصوص حد و مرز معرفت گفت: معرفت، حد و مرز ندارد و هر کس به اقتضای کمال خود، معلومات دینی، توان و همت خود می تواند از معرفت به امام رضا(ع) بهره مند شود./930/پ203/ب4

ارسال نظرات