۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۱۹۸۶۶
استاد حوزه علمیه تأکید کرد؛

ضرورت تبیین دستاوردهای قیام 17 شهریور برای مردم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این که قیام خونین 17 شهریور، دستاوردها و پیامدهای فراوانی داشت که ضرورت دارد این دستاوردها برای مردم تبیین شود.
آيت الله محمدي فارساني
حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی فارسانی، استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد و در حاشیه بازدید از روند ساخت و ساز مصلای بزرگ شهرکرد، به ابعاد داخلی و خارجی قیام خونین 17 شهریور پرداخت و افزود: این قیام در ابعاد داخلی، رویارویی و تقابل ملت با رژیم شاه را به صورت علنی به تصویر کشید و در بعد خارجی نیز این واقعه آمریکا را به عنوان اصلی ترین حامی رژیم پهلوی دچار ابهام و سردرگمی کرد.
 
وی ادامه داد: آغاز نهضت امام خمینی(ره) و مبارزات ضد شاهنشاهی در آغاز دهه چهل و قیام 15 خرداد 42، مردم مسلمان را در سطحی گسترده رویاروی رژیم قرار داد.
 
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: تلاش های فکری و سیاسی حضرت امام راحل به عنوان رهبر نهضت با توجه به گستره وسیع هواداران اسلام انقلابی در میان روشنفکران دینی، سرانجام در میان مجموعه مخالفان سیاسی رژیم، جایگاه استوار و خدشه ناپذیر آن را تثبیت کرد و به عنوان خمیر مایه فکری انقلاب توانست همه جریان های موجود را باخود همراه ساخته یا به حاشیه براند.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: این نهضت به جرقه ای نیاز داشت که در 17 دی 1356 افروخته شد و انقلاب را در شکل تازه ای که عبارت از رویارویی آشکار و مستقیم با رژیم پهلوی بود به حرکت در آورد و فضای به نسبت مساعد سیاسی سال های پس از 1355 نهضت را سرعت و شتاب بیشتری بخشید که واکنش دولت، سرکوب خونین و قهرآمیز خیزش های انقلابی در مناطق کشور بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در جریان این قیام فاصله بین مردم و حکومت شکاف عمیقی برداشت و مردم مصمم شدند که با عزم راسخ و استوار بخواهند رژیم را سرنگون کنند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که قیام خونین 17 شهریور، دستاوردها و پیامدهای فراوانی داشت که لازم است این دستاوردها برای مردم تبیین شود، گفت: این قیام موجب شد تا آمریکایی‌ها مجبور شوند که در حمایت از رژیم شاه تجدید نظر کرده و رژیم شاه نیز متوجه شد که دیگر توانی برای مقابله با مردم ندارد.
 
این مقام مسؤول افزود: اما مسأله مهمی که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به آن اشاره فرمودند مسأله افزایش اقتدار کشور بود که ایشان اقتدار ایران اسلامی را بر سه عنصر اساسی گسترش علم و فناوری، توجه خاص به فرهنگ و سرلوحه قرار دادن ارتقا اقتصاد کشور استوار می دانند./9457/ت303/ب2
ارسال نظرات