۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۲۲۰۱۰۹
پژوهشگر حوزوی:

برخورد با فرقه های انحرافی باید علمی و فرهنگی باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وکیلی با بیان این که تحجر، جریان فرهنگی- فکری است و برای مبارزه با آن برخورد سیاسی فایده ای ندارد، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز با برخورد تند با اینگونه جریان ها مخالف و معتقد هستند باید آن ها را از خود بدانیم و در عوض روی مقابله با دشمن مشترک متمرکز شویم.
تحجر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن وکیلی، عضو هیأت امنای موسسه مطالعات راهبردی علوم  و معارف اسلام، در نشست بزم اندیشه که هجدهم شهریورماه در محل موسسه جوانان آستان قدس برگزار شد، به تبیین مسأله تحجر دینی در تاریخ معاصر پرداخت.

 

وی گفت: انجمن حجتیه که از اوایل دوره پهلوی شروع به فعالیت کرد، در ابتدا فعالیت سیاسی داشت اما پس از جریان ملی شدن صنعت نفت، تغییر روش دادند و با روی آوردن به فعالیت های فرهنگی، تلاش کردند معارف   و فرهنگ مهدویت را که جریان بهائی گری آن را تهدید می کرد، در جامعه ترویج کنند.

 

حجت الاسلام وکیلی، یکی از اختلافات انقلابیون با انجمن را در مبارزه باحکومت پهلوی دانست و افزود: انجمن، خواستار تمرکز بر کار علمی و مبارزه با بهائیت بود و مردم را از فعالیت سیاسی منع می کرد در حالی که مردم خواستار ریشه کنی حکومت پهلوی بودند.

 

 حجتیه با سوء استفاده ضدنظام، به انحراف کشیده شد

این استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: انجمن حجتیه مهدویه بعد از انقلاب سعی کردند خود را با انقلاب همراه کنند و با تأسیس مدارس و جذب نیروهای کودک، نوجوان و جوان در مناطق مرفه شهری افکار خود را برای چندین نسل در جامعه تزریق کردند.

 

وی افزود: از آنجا که پذیرش نیرو هزینه های زیادی برای انجمن در برداشت، سیاست مداران به رصد در جامعه پرداختند و افکار موافق را جذب کردند.

 

حجت الاسلام وکیلی اضافه کرد: نیروهایی که بعد از انقلاب در سمت های مهم جامعه قرار گرفتند، اکثرا تربیت یافته مدارس علوی بودند که توسط  انجمن حجتیه مهدویه تاسیس شدند. بسیاری از مراسم مذهبی که در جامعه تشکیل می شود مخصوصا جشن های نیمه شعبان زیر نظر یکی از اعضای انجمن است.

 

وی با اشاره به این که انجمن حجتیه مهدویه، خدمات مثبتی را ارائه کرده است، افزود: البته افرادی که زمینه های ضد نظام داشتند از این انجمن سوء استفاده هایی کردند.

 

حجت الاسلام حسن وکیلی اظهار کرد: دشمنان اسلام وقتی می خواهند توطئه ای علیه فضای دینی اجرا کنند به صورت ناخود آگاه و پنهانی آن را مطرح می کنند. رد پای دشمنان در این تشکیلات بیشتر دیده می شود و نشانه هایی وجود دارد که افراد انجمن با دستگاه های پیچیده بیگانگان مرتبط اند.

 

وی ادامه داد: ظاهرا انجمن حجتیه، نهادی بدون فعالیت سیاسی و غیر سیاسی است که بیشتر به نوعی تفکر تبدیل شده و فضای جهالت را ترویج می دهد.

 

حمایت از اهل تسنن؛ راهکاری مؤثر برای مقابله با جریان وهابی و تکفیری

عضو هیأت امنای موسسات مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، تصریح کرد: انجمن حجتیه مهدویه با ولایت فقیه سازش ندارند و دچار تحجر هستند که ناشی از عدم آگاهی آنان است زیرا پذیرش کلان اجتماعی ندارند.

 

وی گفت: بسیاری نیروهای وهابی و تکفیری در جامعه وجود دارند که برای سرکوب آن ها باید از اهل تسنن دفاع شود و یکی از راه های از بین بردن وهابیت، پشتیبانی از صوفیان و اهل تسنن کردستان است.

 

شیعیان از نظر مبانی، اهل سنت را مستحق اهانت نمی داند

حجت الاسلام وکیلی خاطر نشان کرد: امروز هدف دشمن از نقد بهائیت، به نقد مذهب تسنن منتقل شده است؛ یک جریان ضد سنی افراطی  در جریان شیعی به راه انداخته اند و جریان های تحجرگرایانه و فلسفه ستیز را رواج داده اند در حالی که شیعیان، از نظر مبانی، اهل سنت را مستحق اهانت نمی داند و در فضای حکومت اسلامی نباید این نقدها صورت گیرد.

 

وی با بیان این که تحجر، جریان فرهنگی- فکری است، نه سیاسی و برای مبارزه با آن ها برخورد سیاسی فایده ای ندارد، افزود: فضای انجمن، طبقه پرور نیست و فقط دانشجو تربیت می کنند. تفکر دینی انجمن ضعیف، بدون پشتیبانی علمی و روحانی گریز است.

 

 تقلید کورکورانه، افکار را برای تحجرگرایی آماده می کند

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که همواره تفرقه شیعه و سنی در بستر تحجر، به ضرر اسلام تمام شده است، ادامه داد: جلسات انجمن، نخستین جلساتی است که سخنران غیرحوزوی دعوت می کند و ارتباط آن ها با روحانیت، گزینشی است. در حالی که تقلید نامناسب افکار را برای تحجرگرایی آماده می کند.

وی افزود: از آنجا که انجمن، جریانی فرهنگی است، باید با آن برخورد فرهنگی و علمی شود زیرا افرادی که در دامن انجمن رشد کرده اند با افکاری متناقض با افکار خود مخالف هستند.

 

حجت الاسلام وکیلی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با برخورد تند با این گروه ها مخالف و معتقد هستند آن ها را از خود بدانید زیرا ما دشمن مشترک داریم و اختلافات ما بسیار کوچک است.

 

وی در پایان، راه حل تحجر دینی را در برخورد فرهنگی و جذب حداکثری و استفاده از توانایی آن ها در ترویج اسلام و واکسینه کردن تفکر دیگران در مقابل افکار ضد دینی دانست./930/پ201/ب5

 

ارسال نظرات