۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۲۰۲۶۸
حجت الاسلام احتشام:

دستگاه های تبلیغی برای ازدواج فرهنگ سازی کنند/ جامعه پیر توان اداره خود را ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر نتوانیم مسأله ازدواج را ساماندهی کنیم و ازدواج ها همچنان در دهه سوم زندگی جوانان به ثبت برسد نسل آینده کشور با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد.
حجت السلام علي احتشام

حجت الاسلام علی احتشام استاد خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، از ازدواج به عنوان پایه و اساس ازدیاد نسل ملت ها نام برد و از این که از این فرآیند خوب استفاده  نشده و تبدیل به چالش و آسیبی بزرگ شده است اظهار تأسف کرد و گفت: بدون تردید از مسائلی که به لحاظ عقل و هم شریعت مقدسه ما تشویق شده و باید مورد عنایت بیشتر جامعه باید قرارداشته باشد اهتمام به امر ازدواج است.

وی ورود رهبر معظم انقلاب به مسأله ازدواج در کشور را منحنی پایین ازدیاد نسل و تبعات منفی و نتایج غیر قابل کنترل کمبود نسل دانست و گفت: اگر نتوانیم مسأله ازدواج را ساماندهی کنیم و سن ازدواج همچنان در دهه سوم زندگی دختران و پسران رقم زده شود نسل آینده کشور با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد.

حجت الاسلام احتشام پیری جمعیت و عدم بهره وری از نیروی جوان در کشور را زیبنده نظام اسلامی شیعی ایران ندانست و با اشاره به این که عوامل متعددی در تعیین و بررسی چرایی تأخیرازدواج دخالت دارد گفت: یکی از مهمترین عوامل تأخیر در ازدواج فراموشی فرهنگ نسل گذشته برای ازدواج در دهه دوم زندگی جوانان است.

به گفته وی  مشکلات پیش روی جوانان در امر ازدواج اعم از ادامه تحصیلات، اشتغال، مسکن و دیگر مسائل باعت شده است تا سن ازدواج از دهه دوم زندگی به دهه سوم زندگی منتقل شود.

استاد خارج حوزه علمیه قم رویکرد جوانان به ازدواج در دهه دوم زندگی را نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: برای این که دوباره به عادت گذشته خود در امر ازدواج برگردیم باید نهادها و دستگاه های متولی وارد این عرصه شوند.  

حجت الاسلام احتشام همچنین عدم انگیزه جوانان برای تشکیل خانواده را یکی دیگر از عوامل افزایش سن ازدواج در جامعه اعلام کرد و گفت: نهاد خانواده شرایط خانواده را باید به گونه ای برای جوان ها ترسیم کند تا دختران و پسران جوان انگیزه ازدواج داشته باشند.

وی یاد آورشد: اگر انگیزه ازدواج قوی باشد با شناختی که از نیروی جوان کشور سراغ داریم موانع پیش روی ازدواج به راحتی برداشته خواهد شد.

به گفته وی رسانه های عمومی، سازمان های مرتبط با نهاد خانواده و امر ازدواج و حتی قانون گذاران کشور برای ایجاد انگیزه جوانان به امر ازدواج با استفاده از ابزارهای‌تشویقی به عنوان یکی از امتیازهای مثبت ورودی دانشگاه استفاده کنند.

استاد خارج حوزه علمیه قم ارائه تسهیلات بانکی اندک را برای امر ازدواج کافی ندانست و فراهم شدن اشتغال مزدوجین را از دیگر عوامل و ابزارهای تشویقی و ایجاد انگیزه برای ازدواج به موقع جوانان نام برد.

حجت الاسلام احتشام در ادامه ایجاد ارتباط فرهنگ ازدواج به فرهنگ دینی را نیز یکی دیگر از راهکارهای تشویق جوانان به امر ازدواج وکاهش سن ازدواج نام برد وگفت: باید برای جوانان گفته شود در کنار واجبات نماز و روزه ، واجب دیگری نیز برای فرار و گریز از گناه و چالش ها و آسیب های اجتماعی و روانی به نام ازدواج وجود دارد.

استاد خارج حوزه علمیه قم همچنین کاهش شوق با هم بودن و اتصال و آرامش و سکونت زوجین و افزایش آمار طلاق در جامعه را از پیامدهای منفی افزایش سن ازدواج دانست و گفت: با افزایش سن ازدواج هریک از زوجین ممکن است با اندک بهانه ای بحث طلاق و جدایی را در زندگی مطرح کنند.

حجت الاسلام احتشام در ادامه تک فرزندی یا دو فرزندی، کم حوصلگی و عدم تربیت صحیح فرزندان در سنین بالا و پیر شدن جامعه را از دیگر عوامل افزایش سن ازدواج در جامعه اعلام کرد و یاد آورشد: جمعیت پیر نه تنها مولد نیست بلکه نیازمند کمک و ساماندهی دیگران نیز خواهند بود.

به گفته وی سازمان های تبلیغی اگر به اندازه ای که نسبت به قلیان و سیگار و کمربند ایمنی و انقراض پلنگ ایرانی اهتمام داشتند اگر در امر ازدواج نیز به همین اندازه اهتمام داشته باشند شوق نسل جدید به ازدواج افزایش خواهد یافت./1307/ت302/ج

ارسال نظرات