۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۲۰۳۰۱
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور:

معماری، نخستین نمود فرهنگ یک کشور اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین تقوی گفت: اولین نماد فرهنگی یک کشور اسلامی، معماری آن است چرا که حاوی پیام های فرهنگی بسیاری است.
حجت الاسلام سيد رضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، رییس شورای فرهنگ عمومی کشور، روز گذشته در آیین افتتاحیه فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد گفت: توسعه شهری اگر با خدمات موازن نباشد اشکالات زیادی به وجود می آورد؛ حاشیه نشینی پیامدهای زیادی در عرصه اقتصادی و فرهنگی دارد و آسیب های اجتماعی را بالا می برد.

 

وی با اشاره به این که شهر مشهد، الگوی سایر کشورها است و جنبه بین المللی دارد، افزود: باید الگوی شهروندی اسلامی  در این شهر  ترویج داده شود زیرا مشهد به خاطر وجود مرقد مطهر ثامن الحجج(ع) می تواند تاثیرگذاری بین المللی داشته باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین تقوی اضافه کرد: دولت باید نگاه خاصی به مشهد داشته باشد و متولیان شهری و اداره کنندگان شهر مشهد باید بینش و افق دید بین المللی داشته باشند.

 

 رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خاطر نشان کرد: انسان در طول تاریخ سعی کرده آنچه در ضمیرش بوده را به صورت رفتار از خود بروز دهد و بسیاری از رفتارها ریشه در ضمیر انسان ها دارد و تا در ضمیر آن ها تغییری صورت نگیرد رفتار آن ها تغییر نمی کند.

 

وی، ظهور محتویات فکری و فرهنگی هر جامعه را در قالب  لباس و سبک معماری شهرها دانست و تصریح کرد: انسان بعضی خواسته ها، اعتقادات و فرهنگ را در شمایل و لباس نشان می دهد که نماد فرهنگی محسوب می شود.

 

معماری شهرها نشان از فرهنگ جامعه دارد

وی اظهار کرد: پیام های فرهنگی در ریشه ساختمان ها و معماری یک شهر دیده می شود این در حالی است که آشفته ترین شهر در دنیا تهران است چون ساختمان ها و خیابان ها با هم هماهنگی ندارند.

 

حجت الاسلام و المسلمین تقوی، با بیان این که شهرداری باید معماری را تقویت کند، اظهار کرد: در بسیاری از شهرها نقطه مرکزی وجود ندارد. در معماری شهر اسلامی نباید بانک ها در چهارراه ها با سبک معماری غربی ساخته شوند.

 

اولین نماد فرهنگی کشور اسلامی، معماری آن است

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اولین نماد فرهنگی یک کشور معماری آن است؛ در شهر اسلامی باید اخلاق و ادب رعایت شود و روابط اخلاقی و فرهنگی رواج یابد. رنگ مورد استفاده در طراحی شهر باید از رنگ های شاداب و نشاط آور باشد.

 

این گزارش حاکیست؛ نخستین فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد با 9هزار متر مربع وسعت، دارای کلاس های آموزشی، اتاق قرائت و سالن همایش بوده و در منطقه خواجه ربیع واقع شده است./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات