۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۲۰۳۲۳
ادامه انتقاد علما از فرافکنی دولت درباره مسائل فرهنگی؛

آیت الله حسینی بوشهری: هرکجا کم می آورند توپ را به زمین حوزه و علما می اندازند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله حسینی بوشهری با انتقاد از فرافکنی های برخی مسؤولان دولتی در زمینه مسائل فرهنگی، گفت:در کشور هر جا کم می‌آورند و به آن‌ها گفته می‌شود چرا کار فرهنگی نمی‌کنید و مشکل دارد می‌گویند وظیفه حوزه‌های علمیه است!
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به دنبال انتقادهای گسترده دلسوزان نظام از وضعیت فرهنگی در کشور، برخی از مسؤولان اجرایی ضمن فرافکنی توپ را به زمین علما و حوزه های علمیه انداخته و مدعی شده اند که حوزویان متولیان اصلی فرهنگ کشور هستند.

 

به دنبال این فرافکنی و رفع مسؤولیت دولت، برخی از مراجع تقلید و علما نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و تاکید کردند که دولت باید از این روند اشتباه و فرافکنی درباره مسائل فرهنگی دست بردارد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نخستین فردی بود که به فرافکنی صورت گرفته واکنش نشان داد و در نخستین جلسه درس خارج خود ضمن اذعان به نقش مهم حوزه های علمیه و علما در زمینه مسائل فرهنگی و اخلاقی جامعه و تاکید بر انجام درست وظایف و رسالت های محوله، از مسؤولان خواست با فرافکنی در این زمینه از خود رفع مسؤولیت نکنند.

 

به دنبال این اظهارات آیت الله حسینی بوشهری به عنوان مدیر حوزه های علمیه نیز ضمن انتقاد از این که نهادهای فرهنگی توپ را به میدان حوزه می اندازند، تصریح کرد که در کشور هرکجا کم می آورند و به آنها گفته می شود چرا کار فرهنگی نمی کنید می گویند حوزه در این زمینه وظیفه دارد!

 

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، پیش از ظهر امروز در همایش نویسندگان ماهنامه مبلغان که در مجتمع شهید صدوقی قم برگزار شد؛ با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) هوشیاری پاسداران امور را سبب بقای دولت دانست.

 

وی گفت: دولت و دستگاهی می‌تواند پایدار و موفق باشد که افرادی با تیزبینی، هوشیاری و آگاهی از اهداف و دستاوردهای آنها حراست کنند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تبلیغ را عرصه حراست و مرزبانی از دین دانست و بیان داشت: اگر تمام مبلغان این‌گونه فکر کنند کارها به نتیجه رسیده و رسالت خود را به عمل خواهند رساند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری از مبلغان به عنوان پاسداران دین و هادیان امت نام برده و تراز و استاندارد کار تبلیغی و مرزبانی از دین را تسلط بر مبانی دین دانست و بیان داشت: مبلغان باید با علوم اسلامی آشنایی کاملی داشته باشند.

 

وی افزود: افراد باید حوزه مرزبانی را دانسته و بخشی نگر نباشند؛ امروز دشمنان با تمام وجود برای باورسوزی و باورسازی به پا خواسته است؛ برای نمونه به دنبال عادی‌سازی رابطه محرم با نامحرم است، حتی در دورترین روستاها نیز به وسیله ماهواره‌ها اخبار دست اول را به دست می‌آورند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که امروز نمی‌توان همانند ده سال گذشته برای جذب مخاطبان فکر و قلم‌فرسایی کرد، اظهار داشت: باید بدانیم دشمنان چه چیزیهای را هدف قرار داده‌اند.

 

وی تصریح کرد: امروز دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی هستند؛ همان‌گونه که تکفیری‌ها، تندروهای اهل سنت بوده و زنان و کوکان بی‌گناه را می‌کشند؛ در میان شیعیان نیز مسلک، روش و منش‌هایی وجود دارد که آثار منفی آن‌ها برای اسلام کمتر از این گروه‌ها نبوده و با عنوان عمل به وظیفه میان امت اسلامی تفرقه ایجاد می‌کنند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که باید افکار جوانان را مهندسی کنیم، خاطرنشان کرد: گاهی افراد با تصمیم‌گیری سبب ایجاد یک جریان سیاسی در کشور می‌شوند، باید به این موضوعات توجه داشته و بدانیم چه مطالبی را بیان کنیم.

 

وی ادامه داد: همچنین باید جامعه را نسبت به روحانیت خوش‌بین کنیم؛ دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه میان جامعه، روحانیت و بدبین‌کردن مردم نسبت به روحانیت هستند؛ برافراشتن پرچم عدالت‌خواهی باید به وسیله حوزه باشد که دشمنان می‌خواهند روحانیت را از مقوله عدالت‌خواهی دور کنند.

 

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز حوزه در مقابل آزمون بزرگ کشمکش مکتب‌های مختلف قرار گرفته است؛ در کشور هر جا کم می‌آورند و به آن‌ها گفته می‌شود چرا کار فرهنگی نمی‌کنید و مشکل دارد می‌گویند وظیفه حوزه‌های علمیه است، توپ را بلافاصله در میدان حوزه‌های علمیه می‌اندازند، در حالی که بودجه حوزه‌های علمیه نسبت به برخی مراکز قابل مقایسه نیست.

 

وی یادآور شد: مردم هر جا روحانیت را می‌بینند به یاد خدا و دین می‌افتند و انتظار طبیعی است که مسائل دینی خود را از ما بخواهند؛ در بسیاری از موارد آرامش جامعه بر عهده ما است؛ آرامش روحانیت آرامش جامعه است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که پیشرفت‌های چشمگیری در صحنه اطلاع‌رسانی به وجود آمده است، بیان داشت: باید متناسب این پیشرفت‌ها حرکت کرده و بدانیم که شناخت دنیا و ارائه اندیشه‌های اسلام‌ساز بر عهده ما است.

 

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده جای یک مجله تبلیغی در سطح جهانی و بین‌المللی برای بیان سخنان اهل‌بیت(ع) خالی است که امیدواریم مجله مبلغان این خلأ را پر کند؛ البته باید توجه داشت که مجله باید تراز یک مجله علمی و پژوهشی باشد؛ یعنی مطالب آن مستدل، معتبر  و علمی بوده و خواص آن را پسندیده و عوام نیز بفهمند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان مطالبی به نویسندگان مجله مبلغان از این مجله به عنوان یکی از ماهنامه‌های معتبر و خوب حوزه نام برد و بر معرفی الگوهای کاربری بیشتر در عرصه تبلیغ، مصاحبه با شخصیت‌های صاحب تجربه، بیان نقش و شیوه تبلیغی اهل‌بیت(ع) و استفاده از آیات و روایات در مجلات حوزوی تأکید کرد./993/پ201/ج

ارسال نظرات