۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۲۰۴۱۵
میثاق طلبگی(9)

تسلط به زبان قرآن رمز رستگاری طلاب

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر برگزاری کرسی دروس تفسیر قرآن در مدارس علمیه تأکید کرد و افزود: طلاب علوم قرآنی را به درستی فرا گیرند و فکر نکنند که اینها علوم قدیمه است که قرآن جدید و قدیم ندارد و فی کل عالم جدید است.
سيدمحمدرضا علم الهدي

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا علم الهدی، عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، طلاب علوم دینی را به جدی گرفتن دروس حوزه و شرکت مستمر در کلاس‌های درس توصیه کرد.

 

وی با گلایه از این‌که روش آموزشی در مدارس علمیه به طور کامل و صد در صد تدوین نشده و پایه‌های علمی برخی طلاب ضعیف است، گفت: پایه‌های علمی برخی از طلاب شهرستان‌ها تقویت نشده است و قدرت کارگری کارگاه علم را ندارند.

 

وی با بیان این‌که برخی به متون عربی حوزه اشکال می‌گیرند، در حالی که باید متون حوزه عربی باشد، استادان با زبان عربی درس دهند و طلاب زبان عربی خود را تقویت کنند، افزود: وسیع‌ترین لغت جهان قرآن است و ما باید مردم را با لسان قرآن آشنا کنیم.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه بر برگزاری کرسی دروس تفسیر قرآن در مدارس علمیه تأکید کرد و افزود: طلاب علوم قرآنی را به درستی فرا گیرند و فکر نکنند که اینها علوم قدیمه است که قرآن جدید و قدیم ندارد و فی کل عالم جدید است.

 

وی با بیان این که اگر عقبه بحث‌های منطقی، فقهی و فلسفی و همه دانش موجود حوزه علمیه شیعه و سنی را کنار هم بگذاریم از قرآن کم می‌آورد، تصریح کرد: طلاب شناخت قرآن را آسان نپندارند که شناخت قرآن استاد می‌خواهد و استاد آن اهل بیت‌(ع) هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علم الهدی ادامه داد: علوم تجربی تجدیدپذیر هستند؛ اما تغییر و تحول به قرآن راه ندارد، بلکه همه‌اش تعلیم و تعلم است، خود را با قرآن منطبق کنیم که قرآن در نقطه رفیعی قرار دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری کرسی دروس اخلاق را در حوزه ضروری خواند و گفت: طلبه وقتی وارد حوزه می‌شود باید مسائل دینی و حقایق معنوی و عرفانی را بداند چنانچه امام راحل با بهره‌ گرفتن از معارف الهی جاهل و عالم را هدایت می‌کرد.

 

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با بیان این‌که اگر قرار بود دانستنی‌های امام راحل قدیمی باشد، جمهوری اسلامی درست نمی‌شد و تمام معادلات جهان به هم نمی‌ریخت، اظهار داشت: امام خمینی‌(ره) الفبای سیاست را می‌دانست چراکه قرآن را می‌شناخت.

 

وی خواستار برگزاری کارگاه‌های علمی آموزش مباحث عرفانی، فلسفه اسلامی و حکمت در حوزه برای تقویت بنیان‌های استدلالی طلاب شد و گفت: طلاب علوم دینی نباید به دروس حوزه قانع باشند، بلکه در حوزه‌های تخصصی نیز گام بردارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی یادآور شد: حوزه‌های تخصصی را می‌پذیریم اما از اول تخصصی شدن نشانه بی‌سوادی است؛ طلبه پس از این‌که 20 سال زحمت کشید و دروس حوزوی را به خوبی پشت سر گذاشت، وارد حوزه‌های تخصصی شود./920/ت301/س

ارسال نظرات