۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۲۲۰۵۲۷
حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی:

برخی مسؤولان مرعوب هیاهوی غرب شده اند/ اجرایی نشدن حدود الهی ضعف های فرهنگی را تشدید می کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخی ضعف هایی که در عرصه فرهنگ وجود دارد را مربوط به حیطه اجرایی آن دانست و گفت: تا زمانی که متولیان این امر احساس مسؤولیت نداشته باشند چیزی تغییر نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي اصفهاني حجت الاسلام و المسلمين سيد مصطفي موسوي اصفهاني

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، معضلات فرهنگی را ناشی از ضعف احساس مسؤولیت برخی مسؤولان دانست و گفت: تا زمانی که متولیان فرهنگ احساس مسؤولیت نداشته باشند وضعیت تغییر نخواهد کرد مگر این که با نظارت دقیق بر اجرای قانون آنها را مجبور به انجام کار کنیم.


وی با توجه به این که مشکلات فرهنگی کشور با احساس مسؤولیت، دلسوزی و پیگیری مسؤولان قابل حل خواهد بود، ابراز داشت: بارها مشاهده کرده ایم که اگر مسؤولان کاری را به صلاح بدانند، با آن موافق باشند و به این نتیجه برسند که باید انجام شود به هر قیمتی که باشد آن را به ثمر می رسانند بنابراین اگر با معضلات فرهنگی نیز چنین برخوردی داشته باشند، قابل حل خواهند بود.


برخی مسؤولان تحت تأثیر فرهنگ غربی هستند
مدیر حوزه های علمیه استان همدان برخی از کسانی که کارهای فرهنگی را در دست دارند به لحاظ فکری تحت تأثیر غرب دانست و گفت: اینها مسائل فرهنگی ای که شرع مقدس تبیین کرده از جمله بحث حجاب را در این حدی که مراجع عظام در رساله های عملیه با بهره مندی از آیات و روایات برای ما ترسیم کرده اند، باور ندارند؛ ایمان آنها نسبت به این مسائل ضعیف است و پیشرفت علم و تکنولوژی غرب آنها را تحت تأثیر خود قرار داده است.


حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی با بیان این که حوزه های علمیه در تبیین مسائل فرهنگی حرف اول را می زنند، ابراز داشت: به عنوان مثال حوزویان حدود حجاب، میزان ارتباط با نامحرم، حکم استفاده از ماهواره و بسیاری از مسائل را که تأثیر بدی بر روی نسل جوان ما گذاشته، را مشخص کرده اند.


وی حوزه های علمیه و در رأس آنها مراجع عظام تقلید را متخصصان تبیین احکام این موضوعات دانست که از کتاب، سنت، اجماع و عقل در این زمینه استفاده می کنند و تصریح کرد: اما در اجرای این مسائل در جامعه به غیر از تذکر لسانی چه کاری می توانند انجام دهند؟ مراجع و علمای حوزه در این بخش نیز بیش از آن میزانی که از آنها انتظار می رود اعتراض کرده و تذکر می دهند.


مشکلات در بعد اجریی مسائل فرهنگی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در کشور اسلامی مجریان آن باید امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند، گفت: در زمینه اجرا مشکل داریم و مجریان کیفیت اجرا را به گردن دیگران می اندازند.


مدیر حوزه های علمیه همدان به مشکلاتی که ناشی از تعدد مراکز فرهنگی در کشور است اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت ارشاد، صداوسیما، دانشگاه ها و سایر مراکزی که در عرصه فرهنگ نقش دارند بدون در نظر گرفتن پستی که در اختیار آنها است باید در این زمینه تلاش کنند و اگر هرکدام احساس مسؤولیت کنند، وضعیت به مراتب بهتر از شرایط کنونی خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی با تأکید بر اهمیت مقوله فرهنگ، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در نامگذاری امسال، فرهنگ را بر اقتصاد مقدم فرمودند؛ قانون تکالیف و مسؤولیت های نهادهای مختلف در این زمینه را روشن کرده است و کافی است به آنها عمل شود.


وی افزود: مراکز بزرگی که در عرصه فرهنگ مسؤولیت دارند باید احساس وظیفه الهی داشته باشند و کارها را به گردن یکدیگر نیاندازند و بر اساس این روایت پیامبر(ص)که می فرماید« کُلُّکُمْ راعٍ، وَکُلُّکُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ»عمل کنند.


عدم اجرای حدود الهی ضعف های فرهنگی را تشدید می کند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضعف فرهنگی کشور را ناشی از عدم اجرای حدود الهی و تعزیرات دانست و بیان داشت: اگر می خواهیم فرهنگ اجتماع ما اسلامی شود باید به شکل علنی با هنجار شکنان برخورد شود و از سر و صداهایی که به بهانه حقوق بشر علیه ما به راه می اندازند نترسیم و حکم قرآن را اجرا کنیم.


وی با بیان این که باید قوانین الهی را اجرا کنیم و از هیاهوی غرب و مدعیان حقوق بشر نترسیم، گفت: در مسائل اجتماعی با«نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»بودن کار پیش نمی رود؛ اگر بخواهیم اسلام را پیاده کنیم باید همه احکام آن را اجرا کنیم، همان گونه که در لایحه قصاص در مقابل یاوه گویان ایستادیم و آن را به تصویب رساندیم و اجرا کردیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در برخورد با فحشا و منکرات نیز باید حکم خدا را مقدم بداریم؛ اشکال کار ما این است که برخورد قاطعی نداشته ایم.

 

مدیر حوزه های علمیه استان همدان ادامه داد: متأسفانه برخی مسؤولان در برابر سر و صدا و جنجال آفرینی های غرب مرعوب هستند و برخی نیز متأسفانه معتقد نیستند که باید این تعزیرات را اجرایی کرد./928/ت302/ج

ارسال نظرات