حجتالاسلام والمسلمین رشاد:
تولید علوم انسانی اسلامی بزرگ ترین رسالت حوزه های علمیه است
خبرگزاری رسا ـ رییس شورای استانی حوزه علمیه تهران با بیان این که تولید علوم انسانی اسلامی یکی از اصلیترین رسالتهای حوزه علمیه است، اظهار داشت: باید کاری کنیم که طلبهها ملزم شوند به رشتههای تخصصی روی بیاورند و متخصص شدن در فرآیند طلبگی به یک اصل تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94-93 و جشن فارغ التحصیلی 135 نفر از دانشآموختگان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران با بیان اینکه حوزههای علمیه امروزه از لحاظ مطالعاتی، تغلیماتی و تحقیقاتی بسیار محدود شده و دچار ضعف هستند، اظهار داشت: روزگاری در همین حوزهها دهها رشته دایر بوده است و برخی از کتابچهها و رسالهها مانند «السبطین» و فهرست رشتههایی که در آن زمانها تدریس میشد، نشان میدهد در زمانی که هنوز علوم مثل الان متکثر و تخصصی نشده بود،رشتههای فراوانی (در حد شصت رشته) در حوزههای علمیه آموزش داده میشد.
وی تنوع و گستردگی این رشتهها را در آن زمان بسیار متنوع و شامل طیفی از علوم طبیعی، فیزیک، شیمی و طب عنوان کرد و افزود: علاوه بر این رشتهها، رشتههای الهیاتی و لاهوتی و مباحث خاص دینی نیز تدریس میشد. اما امروزه رشتههای موجود در حوزه آنچنان که باید تنوع ندارد و این محدودیتها آفتی است که موجب میشود کمتر بتوانیم در حوزههای علممیه متخصص تربیت کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین رشاد به لزوم تخصصگرایی برای کسب موفقیت در امور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که تخصصی حاصل نشود، کاری نمیتواند انجام شود. ذوالفنون شدن در دنیای امروز هنر نیست، بلکه ذینفع شدن و اینکه هر یک در یک فن خاص حرف اول و آخر را بزنیم، ارزشمند است. امروزه رشتههای علمی آنقدر گسترده و پیچیده شده است که یک نفر نمیتواند در همه رشتهها متخصص و توانمند شود.
وی تولید علوم انسانی اسلامی را یکی از اصلیترین رسالتهای حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: لازمه دستیابی به مسائلی که مترتب و مرتبط با علوم انسانی است، مثل سبک زندگی اسلامی و الگوی اسلامی پیشرفت، بر تولید این علوم در حوزههاست که بر اساس آن میتوانیم مقوله پیشرفت را طراحی کرده و یا سبک زندگی مردم را تغییر دهیم.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه نباید منتظر باشیم که دانشگاهیان علوم انسانی اسلامی را تولید کنند، خاطرنشان کرد:شرط اول تولید علم و نظریهپردازی در این موضوع داشتن اجتهاد است و سادهانگاری است که فکر کنیم کسی که ولو در یک رشته علمی عمری را هم سپری کرده باشد، بدون اجتهاد بتواند نوآوری و نظریهپردازی کند. این کمال معرفتی است و تنها از عهده فضلا و مجتهدان حوزه دیده برمیآید.
وی از فقه و اصول به عنوان رشتههای اصلی و رسالت مهم حوزه یاد کرد و گفت: اصول و فلسفه جایگاه خاص خود را دارند، اما به تنهایی برای تولید جامعهشناسی اسلامی کفایت نمیکنند. اگر فلسفه روزآمد و ذهن فیلسوف کارآمد باشد، مبادی و مبانی جامعهشناسی را میتواند تولید کند، اما دانش جامعهشناسی تولید نمیشود.بنابرین فقه یک دانش عاوم و محور معرفتی حوزه به شمار میرود.
حجتالاسلام والمسلمین رشاداضافه کرد: به رغم جایگاه معرفتی و عملی فقه و فلسفه و منطق و کلام و تفسیر، بدون واسطه امکان تولید علوم انسانی اسلامی وجود ندارد؛ اول باید اجتهاد باشد، دوم اینکه با منطق تخصصی و خاص اصول و فقه و فلسفههای مضاف بر این علوم آشنا باشد و سوم آنکه موضوع این علوم شناخته شود و آن وقت است که میتوان جامعهشناسی اسلامی و سایر علوم را تولید کرد.
وی با اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: این پژوهشگاه چندین سال است که افزون بر 43 رشته فلسفه مضاف را، از رشتههای بیپیشینه در جهان تا رشتههای رایج که ادبیات آن در کشور وجود ندارد، مورد تحقیق و تدریس قرار داده است تا در واقع، مبانی علوم اسلامی و سایر مقولات تولید شود.
این استاد حوزوی ادامه داد: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نخستین موسسهای است که در تهران تأسیس شد و اولین موسسهای است که به عنوان موسسه آموزش عالی در حوزه علمیه به وجود آمد.
وی با تأکید بر لزوم تخصصی شدن رشتههای درسی حوزههای علمیه، متذکر شد: تا زمانی که رشتههای تخصصی در حوزه دایر نشده و رونق و گسترش نیابد، تولید جامعهشناسی اسلامی ممکن نیست. ما از وارد کردن رشتههای مختلف به حوزه هم سود کردیم و هم زیان. زیان از این جهت که گاه بیاحتیاطی کردیم و مراقب دانشگاههایی که در حوزه ایجاد کردیم، نبویدیم و متأسفانه بعضاً در اقتصاد و ... طلبه سکولار از دل آن بیرون آمد. موسسات آموزشی باید در دل حوزه و متناسب با ادبیات تخصصی آن ایجاد شود تا از آسیبها و انحرافها در امان باشد.
حجتالاسلام والمسلمین رشاد در پایان خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که طلبهها ملزم شوند به رشتههای تخصصی روی بیاورند و متخصص شدن در فرآیند طلبگی به یک اصل تبدیل شود.
گفتنی است، آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94-93 و جشن فارغ التحصیلی 135 نفر از دانشآموختگان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران عصر شنبه 22 شهریورماه با حضور آیتالله حسینی بوشهری مدیر حوزههای علمیه کشور، حجتالاسلام و المسلمین ابوترابیفرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و طلاب و دانشآموختگان این موسسه برگزار شد و از برگزیدگان رشتههای تخصصی این موسسه نیز تقدیر به عمل آمد.
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از سال 1385در رشتههای تخصصی تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، کلام، حقوق و قضای اسلامی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرمشناسی در سطح 2 و 3 حوزه پذیرای طلاب و روحانیون علاقمند به تحصیل در رشتههای تخصصی حوزه است./9591/پ202/ج
ارسال نظرات