۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۲۰۸۲۸
آیت الله شبستری:

کسروی به تحریک انگلیس تشیع را بدعت صفویه خواند

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که شیعه برای نخستین بار در زمان شاه طهماسب صفوی در ایران به عنوان مذهب رسمی اعلام شد، گفت: کسروی به تحریک انگلیس تشیع را بدعت صفویه اعلام کرد.
آيت الله مجتهدشبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در آغاز کنگره یک روزه تبریز پیشرو در فرهنگ تشیع که در تیمچه مظفریه بازار تاریخی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: ایرانیان زمانی که با ظلم و بیداد بنی امیه رو به رو و در گرفتار ستمگری های بنی عباس شدند تصمیم به استقلال گرفتند.

 


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که شیعه برای نخستین بار در زمان شاه طهماسب صفوی در این کشور به عنوان مذهب رسمی اعلام شد، خاطرنشان کرد: با اینکه صوفیان عیوبی داشتند اما به عنوان اولین حکومت شیعی و فراگیر در ایران مطرح شدند.

 


نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: شیعه ستیزی از همان زمان در ایران آغاز شد و ادوارد براون انگلیسی از خارج و امثال احمد کسروی ها از داخل شیعه ستیزی را آغاز کردند و شیعه را بدعت صوفی نامیدند، چون این افراد از روحانیت سیلی خورده اند.

 


آیت الله شبستری با بیان این‌که استعمار و استکبار همواره در طول تاریخ از روحانیت شیعه سیلی خورده است، افزود: هم اکنون 16 شبکه مشغول ترویج شیعه خرافی هستند که اعمالی همچون قمه زنی را که از سوی رهبر معظم انقلاب ممنوع اعلام شده را ترویج می دهند.

 


وی نسبت به فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت های متعدد اینترنتی به ظاهر مذهبی اما مخالف مکتب تشیع هشدار داد و تصریح کرد: باید از شیعه خرافه زدایی کنیم و شیعه واقعی و علوی را ترویج دهیم و در این زمینه الگوهای بسیاری همچون علامه امینی را داریم.

 


آیت الله شبستری با بیان این‌که شیعیان باید از افراط و تفریط دوری کنند، خاطرنشان کرد: مسلمانان به ویژه شیعیان باید از افراط و تفریط در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و غیره خودداری کنند، متأسفانه در زمان امام علی(ع) نیز برخی از مسلمانان دچار افراط و تفریط در خصوص محبت یا دشمنی به آن حضرت شدند.

 


امام جمعه تبریز ادامه داد: برخی از مسلمانان در محبت به امام علی(ع) و در دشمنی با آن حضرت دچار افراط و تفریط شدند، و خوارج یکی از گروه هایی بود نسبت به امام علی(ع) دشمنی می کرد که داعش کنونی نیز تفاله همان خوارج نهروان است.



بنابر این گزارش، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در حاشیه این کنگره با بیان این‌که همایش «تبریز، پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع» به همت کمیته حوزه های علمیه برگزار می شود، گفت: همزمان با این کنگره از کتاب «تبریز و فرهنگ تشیع» نوشته دکتر هادی هاشمیان رونمایی شده و چهره های شاخص تبریز در توسعه فرهنگ تشیع تجلیل می شود.

 


حجت الاسلام حسینی هدف از برگزاری این همایش را شناساندن تبریز به عنوان شهر مذهبی و اولین پایتخت جهان تشیع و نقش این شهر در پاسداشت و نشر فرهنگ شیعی و انقلاب های ملی مذهبی عنوان کرد و گفت: نقش حوزه های علمیه و علمای تبریز در توسعه فرهنگ تشیع، پیشینه تشیع در تبریز، نقش مردم تبریز در فرهنگ تشیع از جمله محورهای همایش است.

 


وی همچنین خاطرنشان کرد: نقش مردم تبریز در حرکت های مذهبی و انقلابی، «تبریز، صفویه و تشیع»، نقش سادات تبریز در توسعه فرهنگ تشیع، نقش سه علامه تبریزی در فرهنگ تشیع، هیأت های مذهبی تبریز، نمادها و هنرهای شیعی در تبریز و امامزادگان و بقاع متبرکه تبریز و نقش آنان در ترویج تشیع از جمله محورهای این همایش است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات