۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۲۲۰۹۲۱
حجت الاسلام والمسلمین فعالی مطرح کرد؛

دفاع عقلانی از دین یاری‌گر ترویج سبک زندگی/ ضرورت پیشگیری از ظهور الگوهای غیردینی

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین گفت: ارائه الگوهای دینی در ارتباط با سبک زندگی، دفاع عقلانی از آموزه‌های دینی و مواجه صنفی با جریان‌های انحرافی، شناسایی و تربیت نیروی انسانی، زمینه سازی جهت فراهم آوردن پایان‌نامه‌ها و مقالات و پیشگیری از بروز الگوهای غیردینی در ارتباط با محدوده سبک زندگی، بخشی از اهداف مؤسسه دین و معنویت آل یاسین است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي فعالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فعالی، رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین در مراسم آیین افتتاح نخستین دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی که عصر روز گذشته در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد، به تشریح رویکردهای مهم این مؤسسه و ضرورت ترویج علمی سبک زندگی اسلام پرداخت.

وی با بیان این‌که خداوند متعال آدمیان را در قرآن کریم به دو دسته کلی تقسیم کرده است، اظهار داشت: دسته نخست انسان‌های خوب خوب هستند و جزء متقین به شمار می‌آیند اما دسته دیگر که انسان‌های بد هستند، خود نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند.

رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین ادامه داد: با توجه به آیات قرآن کریم، برخی انسان‌ها بد خوب هستند؛ از آن جهت که کافر بوده و دین ندارند، بد به حساب آمده و از آن جهت که کفر خود را با صداقت نشان می‌دهند خوب به شمار می‌آیند.

وی اضافه کرد: اما دسته‌ای از انسان‌ها نیز در دسته‌ای جمع می‌شوند که به بد بد تعبیر می‌شود؛ این گروه علاوه بر کفر باطنی، نفاق داشته و کفر خود را به گونه‌ای دیگر بیان می‌دارند.

فرق اساسی میان کفر و نفاق، صداقت و بی صداقتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی با بیان این‌که فرق اساسی میان کفر و نفاق، صداقت و بی صداقتی بوده و این نشان‌گر ارزش بسیار بالای صداقت است، گفت: خدای متعال برای هر یک از سه گروه نامبرده اوصافی بیان می‌دارد که نشان‌گر ظاهر و باطن آن‌ها است.

وی تأکید کرد: خدای متعال در قرآن مجید برای تقواپیشگان پنچ وصف، برای کفار دو وصف و برای منافقان 25 وصف، خصیصه و ویژگی بیان داشته که بررسی هر یک از این ویژگی‌ها جای تأملی جدی دارد.

رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین تصریح کرد: ایمان به غیب، اقامه صلات، انفاق از ارزاق الهی، ایمان به رسول اکرم و یقین به آخرت از مهم‌ترین اوصاف متقین در قرآن کریم است.

وی اظهار داشت: سه وصف از میان پنج وصف متقین مربوط به ایمان است چراکه یقین به غیب، ما انزل و آخرت، بالاترین مراحل ایمان را داراست.

ایمان، اقامه صلات و انفاق، مهم‌ترین اوصاف متقین

حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی با بیان این‌که پنچ وصف متقین را می‌توان به سه وصف ایمان، اقامه صلات و انفاق خلاصه کرد، گفت: انسان‌ها از دو نوع ارتباط با خدا و ارتباط با خلق خدا برخوردارند که ارتباط با خدا از دو جهت قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: ایمان وصفی درونی و اقامه صلات وصفی بیرونی در ارتباط با خدا بوده و انفاق تنها وصف ارتباط با غیر خدا است.

رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین اضافه کرد: نخستین صفت جامع الهی پس از صفت الله، رحمانیت است که در سراسر قرآن جز برای لفظ الله، برای هیچ لفظ دیگری صفت واقع نشده است؛ این خصیصه نشان‌دهنده اهمیت رحمانیت و انفاق در منظر دین است.

وی تأکید کرد: تمام اوصاف متقین به دو وصف کلی «ارتباط با خدا» و «ارتباط با آدمیان» قابل تقلیل است؛ خداوند متعال در خصوص ارتباط خلق با خودش دو خصلت ایمان باطنی و ایمان ظهوری را شرط کرده است.

بخشندگی تنها وصف متقین در ارتباط با مخلوقات

حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی با بیان این‌که رحمان به معنای بخشندگی است، ابراز داشت: حق متعال در خصوص ارتباط انسان‌ها با خلق خدا تنها از وصف انفاق و بخشندگی سخن به میان آورده است.

وی با بیان این‌که روح انفاق خدمت و تقدم داشتن دیگران بر خویشتن است، گفت: برای رسیدن به انفاق باید از خود گذشت و به سوی لقای الهی انقطاع داشت و نخستین قدم آن گذشت مالی است.

رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین اظهار داشت: نخستین ویژگی سبک زندگی اسلامی، الهی و آسمانی آدمیان بر روی زمین، ایمان واقعی و پذیرفتن حقیقی خدای متعال و نیز کمک کردن و انفاق به خلق خدا است.

وی اضافه کرد: بر اساس آیات شریفه قرآن کریم، کمک کردن و انفاق باید بدون هرگونه منت، آزار، چشم داشت و نگاه معامله‌ای باشد؛ تنها چنین نگاهی به زندگی می‌تواند سبک زندگی توحیدی را می‌آفریند.

حجت‌الاسلام فعالی ابراز داشت: حوزه علمیه باید الگوی سبک زندگی اسلامی که مبنای قرآنی دارد را به تمام دنیا ارائه دهد و این مسؤولیت در مهم‌ترین وهله بر عهده حوزویان است و ارائه الگوی دینی باید نخست با عمل به همان الگو تحقق یابد.

تولید علم مهم‌ترین وظیفه مؤسسه آل یاسین است

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه دین و معنویت آل یاسین پیش از آن‌که بخواهد توزیع کننده باشد، به تولید علم پرداخته تا هم محتوا و هم نیروی انسانی کارآمد برای تنویر افکار عمومی را به جامعه عرضه بدارد.

رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین در ادامه به بیان عملکردها و فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی و هنری دین و معنویت آل یاسین پرداخت و اهداف و محورهای فعالیت‌های این مؤسسه را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: ارائه الگوهای دینی در ارتباط با سبک زندگی، دفاع عقلانی از آموزه‌های دینی و مواجه صنفی با جریان‌های انحرافی، شناسایی و تربیت نیروی انسانی، زمینه سازی جهت فراهم آوردن پایان‌نامه‌ها و مقالات و پیشگیری از بروز الگوهای غیردینی در ارتباط با محدوده سبک زندگی، تنها بخشی از اهداف مؤسسه دین و معنویت آل یاسین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی اضافه کرد: سبک زندگی اسلامی، ارائه عرفان قرآنی و نقد و بررسی عرفان‌های کاذب از مهم‌ترین محورهای فعالیت‌ مؤسسه دین و معنویت آل یاسین بوده و در تقسیم‌بندی‌هایی پژوهشی، رسانه و فناوری اطلاعات، نشریات، هنری و آموزشی جای می‌گیرند.

انتشار کتب تخصصی در زمینه سبک زندگی اسلامی

وی تأکید کرد: فعالیت های این موسسه در قالب انتشار کتب تخصصی در زمینه سبک زندگی، انتشار مجلات تخصصی در این زمینه، تولید فیلم و کلیپ، برگزاری دوره‌های تخصصی در زمینه سبک زندگی و پژوهش و ایجاد کتابخانه تخصصی در این رابطه سامان یافته است.

رییس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین تصریح کرد: تهیه سرفصل برای دریافت مجوز کارشناسی ارشد یا سطح 3 سبک زندگی اسلامی، راه‌اندازی آموزش مجازی و برگزاری دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی، فعالیت‌های آموزشی در دست اقدام این مؤسسه هنری هستند.

برگزاری دوره سبک زندگی اسلامی به جهت پر کردن خلأ نیروی انسانی

وی با اشاره به مهم‌ترین هدف از برگزاری دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی تأکید کرد: هر فعالیتی در حوزه سبک زندگی به ضرورت باید تولیدی باشد، از همین‌رو تمام امور پژوهشی، هنری و تبلیغی سبک زندگی نیازمند نیروی انسانی بوده و مؤسسه دین و معنویت آل یاسین با برگزاری این دوره آموزشی سعی به فراهم آوردن نیروهای کارآمد دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی با بیان این‌که مهم‌ترین خلأ در حوزه سبک زندگی کمبود نیروی انسانی است، تصریح کرد: مؤسسه دین و معنویت آل یاسین در راستای پر کردن خلأ نیروی انسانی، فراخوانی در خصوص برگزاری دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی ارائه کرد که با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو شد و در نهایت، پس از آزمون کتبی و مصاحبه علمی، تعداد 20 نفر متعلم شاخص و صاحب قلم را پذیرفت.

وی در پایان گفت: این مؤسسه فرهنگی در طول مدت گزینش متعلمین سبک زندگی اسلامی، آیین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی و عنوان‌ها و سرفصل‌های دروس را آماده و شرایط برگزاری این دوره 2 ساله را فراهم آورده است./997/پ201/س

 

 

 
ارسال نظرات