۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۲۱۰۰۵
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

تواضع در برابر استاد لازمه کسب معرفت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد(س) گفت: طلبه باید نفس خود را برای یادگیری علم، ذلیل کند؛ امکان دارد درس یا استادی باب میل او نباشد، اما او باید حوصله کرده و احترام استاد را نگه دارد.
تواضع در برابر استاد لازمه کسب معرفت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید این مدرسه، گفت: روزی که طلبه وارد حوزه می شود، در حقیقت وارد خانواده و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) می شود؛ چرا که او در راستای اهداف امام زمان خود گام بر می دارد.

 

وی با بیان این که، تعلل در تزکیه نفس، سبب تضرر و زیان انسان است، اظهار کرد: تقرب به سوی خدا، نیازمند، روح و نفس پاک است، طلاب می بایست از سال های ابتدایی حوزه، مراقبت از نفس خود را آغاز کنند؛ طلبه افزون بر این که باید به تزکیه نفس خود بپردازند، می بایست دغدغه  هدایت و راهنمایی دیگران را نیز داشته باشند.  

 

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به این که تزکیه نفس، عبادت و توسل به ائمه اطهار(ع)، اموری است که طلبه باید نسبت به آن ها اهتمام ویژه داشته باشد، گفت: ذکر خداوند متعال و توسل به ائمه اطهار(ع)، غذای روح است، طلبه بیش تر از جسم، باید به تغذیه روح بپردازد؛ روزی که تمسک به اهل بیت(ع) در آن نباشد، به هدر رفته و بیهوده سپری شده است.

 

نیک به جایگاه طلاب و تحصیل علوم دینی اشاره کرد و افزود: روزی که طلبه وارد حوزه می شود، در حقیقت وارد خانواده و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) می شود؛ چرا که او در راستای اهداف امام زمان خود گام بر می دارد، از این رو از امام زمان(ع) بخواهید که در تمام امور وکیل شما باشد.   

 

وی با تأکید بر این که، تحصیل علوم دینی و رسیدن به مقامات معنوی با تن آسایی و راحتی، رابطه معکوس دارد، تصریح کرد: علمایی چون آیت الله مطهری(ره) و امام خمینی(ره)، تمام عمر خود را در راه تحصیل علوم دینی گذرانده اند، و هیچ گاه عمر خود را بیهوده نگذراندند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) ادامه داد: تعطیلات نوروز و دوره تابستانی نباید مانع از فعالیت طلبه شود؛ بلکه او هرگز نباید تحقیق و پژوهش را ترک کند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«لَم یَحرَزُ العلمَ اِلَّا مَن یُطیلُ دَرسَه، کسی که مدت زیادی به تحصیل دانش مشغول نباشد، علم کافی به دست نخواهد آورد.».

 

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به طلاب اظهار کرد: صادقانه و آگاهانه در حوزه قدم بگذارید، عبادت و شب زنده داری را ترک نکنید؛ چرا که طلبه، زمانی می تواند ادعای سربازی امام زمان(ع) را داشته باشد که نماز شب خود را ترک نکند.  

 

تواضع در برابر استاد، لازمه کسب معرفت است

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) عنوان کرد: طلبه باید نفس خود را برای یادگیری علم، ذلیل کند؛ امکان دارد درس یا استادی باب میل او نباشد، اما او باید حوصله کرده و احترام استاد را نگه دارد.

 

وی با اشاره به این که، طلبه باید ادب نزد استاد را تمرین کند، ابراز کرد: اگر کسی  استاد را اذیت کند، به گونه ایی که پشت سر او غیبت کند یا کاری را علیه استاد انجام دهد،در جوانی می میرد، کتاب «منیة المراد»، آدابی که شاگرد در مقابل استاد می بایست رعایت کند را ذکر کرده است، در این کتاب آمده است که آزمودن استاد حرام است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به مقام و جایگاه استاد اشاره کرد و افزود: چاپلوسی برای هر فردی مذموم است، اما در مقابل پدر، مادر و استاد جایز است، از این رو اگر استاد مطلبی را اشتباه گفت، نباید مستقیم به او تذکر بدهیم؛ جرا که تضییع مقام استاد است؛ بلکه باید غیر مستقیم و به گونه ای سؤال کنیم که خود، متوجه آن شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد با اشاره به این که طلبه باید حقوق استاد را رعایت کند، اضافه کرد: صدا بلند کردن نزد استاد، بد عاقبتی به دنبال دارد. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«مَن لَم یَصبر عَلی ذُلِّ التَعَلُّم ساعَه بَقیَ فِی ذِل التَعَلُّم، هر کس لحظه ای بر ذلت پرسش کردن، صبر نکند، تا ابد بر ذلت نادانی بماند.»./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات