۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۲۱۳۱۷
مدیر دفتر شعر حوزه هنری:

فارسی، زبان انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر شعر حوزه هنری زبان فارسی را بیانگر آرمان های انقلاب اسلامی خواند و گفت: زبان فارسی عنصر بنیادین در فرهنگ ایرانی است.
علي داودي، مدير دفتر شعر حوزه هنري،

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، علی داودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری، با بیان این که شعر کشورمان در شرایط خاصی قرار دارد، اظهار کرد: شعر اتفاقی وابسته به زبان است و زبان ما نیز در جهان محدود است و روابط گسترده ای با کشورهای هم زبانمان نداشته ایم تا بتوانیم امپراتوری زبان بسازیم.

 

زبان فارسی عنصر بنیادین در فرهنگ ایرانی است

 

وی با تاکید بر این که زبان فارسی امروز در معرض تهدید زبان های بیگانه است، خاطرنشان کرد: زبان فارسی امروز مورد هجوم واقع شده است در حالی که شعر ما، شعر درجه یکی در جهان است و اگر زمینه ای وجود داشت تا شعر ما با شعر جهان رقابت کند، قدرت خود را به جهان نشان می داد. اما به دلیل این که زبانمان محدود است و با زبان بین المللی دنیا تفاوت دارد چندان مجال این را نداریم که شعرمان را به درستی معرفی کنیم.

 

این شاعر کشورمان زبان فارسی را عنصر بنیادین در فرهنگ ایرانی دانست و افزود: بخش عمده ای از زبان فارسی امروز وامدار زبان عربی است. البته گسترش زبان عربی و قائده مند شدنش هم تحت تاثیر زبان فارسی بوده است.

 

زبانی که پیام بیداری و آگاهی می دهد کارکردش دوچندان می شود

 

داودی گفت: شعر کهن فارسی گنجینه ای است که معارف، اطلاعات حکمی، علمی و عرفانی در این بخش گنجانده شده است. وقتی می خواهیم پیشینه هر علمی را نگاه کنیم به شعر رجوع می کنیم. امروز نیز زبان فارسی به نوعی زبان انقلاب اسلامی است و به همین دلیل هم دشمنان بر روی این زبان حساس شده اند و مورد تهدید واقع شده است.

 

مدیر دفتر شعر حوزه هنری با تاکید بر این که یکی از دلایلی که زبان فارسی از بین نرفته است حضور شعر در آن است، عنوان کرد: وقتی زبان به معبری برای خلق اثر هنری و ادبی تبدیل می شود، خود تبدیل به گنجینه ای می شود و ماندگار می گردد و زمانی که پیام بیداری و آگاهی می دهد، کارکردش دوچندان می شود.

 

وی همچنین درباره نفوذ کلمات عامیانه و غیر فارسی در اشعار شاعران امروز کشورمان گفت: آوردن کلماتی مانند «په نه په» در شعر، زودگذر است. اما باید توجه داشته باشیم که شاعر آشناترین لفظ ها را در شعر خود استفاده می کند و به طور مثال وقتی کلمه «اکسیژن» متداول و آشنا است، شاعر از به کار بردن آن در شعرش ابایی ندارد./998/د102/ی

ارسال نظرات