۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۲۲۱۳۷۴
معاون آموزشی پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی:

ویژگی اصلی مدیران فرهنگی اخلاص و دردمندی است

خبرگزاری رسا- معاون آموزشی پژوهشی سازمان تبلیغات با بیان این‌که اخلاص و بصیرت دینی باید در عملیات فرهنگی مدیران فرهنگی نمایان باشد، گفت: بزرگترین ویژگی ما باید اخلاص و دغدغه‌مندی باشد، اخلاص بصیرت می‌خواهد وگرنه ضداخلاص عمل می شود.
حجت الاسلام موسوي هوايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام موسوی هوایی، معاون آموزشی پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی عمومی مدیران فرهنگی بیان کرد: بعد از رنسانس این فکر در کل جهان ایجاد شد که انسان باید محور تحولات باشد ولی درفضای تمدن‌های الهی این موضوع از ابتدا بود و انبیایی که می‌آمدند سراغ انسان می‌رفتند و مأمور به تربیت و هدایت انسان بودند.

وی افزود: در دوران‌هایی همه توجهات به سمت ابزار و سخت افزارها رفت و با این‌که در بعد از رنسانس این فکر ایجاد شد ولی طبق تاریخ حدود 400 سال طول می‌کشد تا این فکر راه خود را در جایگاه‌هایی که مدیریت کشورها و جهان به دست آنها بوده است باز کند و انسان را انسان حساب کنند و ساخت و ساز ماشین را کنار گذاشتند و نیرویشان را برای ساخت و ساز انسان به کار بستند و این مساله به خاطر دور افتادن از وحی و تعلیمات انبیا است که اگر به تعلیمات صحیح و بدون تحریف انبیا گوش می‌کردند و اجازه بروز و ظهور به آنها می‌دادند چنین انحرافی در تاریخ بشرد ایجاد نمی‌شد که بعد از قرن 19 یادشان بیفتند که انسان موجودی به درد بخور است و می‌توان از او و نیرو و پتانسیلش استفاده کرد؛ این دوری از معارف الهی است چون در معارف الهی مساله خدای متعال و انبیا بر این بوده که انسان را هدایت کنند و این انسان می‌تواند عالم و همه چیز از علوم تا علوم کاربردی را تسخیر کند چون خداوند اجازه داده است اما علوم انسانی چون جامعه شناسی و روانشناسی علم نیستند بلکه فن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی در ادامه با اشاره به این‌که کافر کردن روی انسان منجر به این شد که مباحث مختلفی مطرح شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه بجای این‌که خدا را محور همه حرکات عالم کنند انسان و بعد منافعش را محور کردند در حالی که انسان جزء عالم است و باید محور زندگیش خدا باشد و چون انسان را به حقیقت انسان تعریف نکردد به سراغ منافع مادی و حیوانی‌اش رفتند که اگر انسان را به  حقیقت انسان تعریف می‌کردند جامعه بشری را به این سمت و سو نمی‌بردند.

وی در ادامه بیان کرد: انسانی که باید رویکردش الهی باشد و تمام کارهایش باید مدیریت شود، وقتی محور قرار می‌گیرد، چطور باید مدیریت شود؟ اگر مدیریت را به سیاست‌گذاری، برنامه، فعالیت و اجرا تعریف کنیم که در همه روح هدایت وجود داشته باشد باید، چنین چیزی رخ دهد تا انسان ها تربیت شوند و بهترین مدیران فرهنگی و الهی انبیا و ائمه بودند که اولین مأموریتشان تربیت انسان بود.

حجت الاسلام موسوی هوایی در ادامه با اشاره به آیه 36 سوره نحل افزود: اصلی‌ترین هدف مدیریت فرهنگی انبیا که به وسیله آنها عملیاتی شد در این آیه آمده است که بعثت رسول را بخاطر دو هدف ذکر می‌کند که دو هدف به یک چیز که همان توحید است برمی‌گردد اما از فرط اهمیت دو بخش شده است که آن دو هدف این است که مردم خدا را بپرستند و عبدالله باشند و از طاغوت دوری کنند.

وی در ادامه در توضیح طاغوت بیان کرد: طاغوت در قرآن یک اصطلاح سیاسی است یعنی حاکمیت باطل و ظلم و غیرحق در جامعه و تشکیلاتی که مردم را از خدا دور می‌کند و آن‌ها را به سمت پرستش غیر می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی در ادامه با اشاره به این‌که بزرگترین استراتژی خداوند در مدیریت فرهنگی این است که مردم را به سمت عبدالله شدن و اجتناب از طاغوت ببرند، افزود: در اینجا یک موضوع ایجابی و یک موضوع سلبی داریم که موضوع ایجابی بخاطر ترتب مقام و رتبه‌اش که بالاتر است و چون همه امور به مسأله عبادت و عبودیت خدا برمی‌گردد ابتدا آمده است و با همین هدف با طاغوت مبارزه می‌کند.

وی با اشاره به این‌که وقتی طاغوت در جامعه باشد اجازه نمی‌دهد روابط انسانی به صورت الهی مدیریت شود و طاغوتی و غیر الهی مدیریت می‌کند، بیان کرد: در دوره پهلوی اول و دوم اجازه روزه گرفتن نمی‌دادند و هر کس می‌خواست نماز بخواند به موتورخانه می‌رفت.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که در مقابل عظمت انقلاب اسلامی در سطوح جامعه خیلی کم کار شده است، خاطر نشان کرد: یک میلیاردم این‌ها را در انقلاب زیبا کار شده که بخشی از شکنجه‌ها و پیچیدگی‌ بعضی عناصر ساواک را نشان دادند و لذا مقام معظم رهبری بارها آرزو کردند و حتی بصورت دستوری هم بیان کردند که رمان بلندی برای انقلاب می‌خواهند.

وی افزود: اجتناب از طاغوت به خاطر این در کنار عبدالله شدن ذکر شده است که طاغوت نابود می‌کند و اجازه رشد معنوی را نمی‌دهد و 50 محل مشروب خانه اطراف مهدیه درست کرده بودند و بزرگترین مرکز فساد جنسی یک الی دو کیلومتر با مهدیه فاصله داشت چون مهدیه تاثیرگذار بود آن را دوره کرده بودند.

حجت الاسلام موسوی هوایی در ادامه خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که برای افسر فرهنگی جبهه انقلاب می‌گذارند، افسر باید بداند که چه مانع عظیمی بر سر راه حرکت امت اسلامی و انسانیت بوده  و برداشته شده تا قرص و محکم از انقلاب و ارزش‌ها دفاع کند.

وی با اشاره به این‌که در مدیریت فرهنگی و در هرکاری به پنج محور نیاز داریم، افزود: این محورها شامل کسب یا ارتقا دانش، ایجاد بینش صحیح به موضوعات، ارزش‌گذاری مطلوب،ایجاد گرایش به ارزش‌ها و کنش خود و یا دیگران است به طور مثال اگر بخواهیم فرهنگ حضور در فضای مجازی را تغییر دهیم و مدیریت کنیم باید دانش فرد را بالا ببریم و نگاه و بینشش به فضای مجازی را درست کنیم و بعد که گرایش درست شد وبلاگ و سایت و محیط احتماعی حزب اللهی را پیدا می‌کنیم که می‌توانند در جاهای مختلف کمپین ایجاد کرده و روان‌سازی کنند.

وی با بیان فرمایشی از مقام معظم رهبری خطاب به دانشجوها مبنی بر«راجع به مسائلی که تحقیق می‌کنید به سرچ‌های اینترنتی و گشت و گذار بسنده نکنید و بروید اصل کتاب را ببینید و تحقیق و مطالعه کنید» خاطرنشان کرد: باید به اندازه و با بصیرت و با یک راهبرد صحیح در فضای محازی وارد شویم و همه وقتمان را به آن اختصاص ندهیم و تبلیغ چهره به چهره که تاثیرش خیلی عالی است را فراموش نکنیم.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با ارائه توصیه‌هایی خاطرنشان کرد: بزرگترین ویزگی ما باید اخلاص و دغدغه‌مندی باشد، اخلاص بصیرت می‌خواهد وگرنه ضداخلاص عمل می‌شود؛ اخلاص و بصیرت دینی باید با توضیحات مقام معظم رهبری در عملیات فرهنگی ما و مدیران فرهنگی ما نمایانگر باشد.

وی در پایان هشت محور پیشنهاد دادند و توصیه کردند افراد روی آن کار کنند که این هشت محور شامل ارتباط با خدا، ارتباط با خود از نظر جسمی و روحی، ارتباط با دیگران(خانواده، جامعه، جوامع خاص)، ارتباط با حاکمیت، ارتباط با رسانه، ارتباط با طبیعت، ارتباط اقتصادی و ارتباط با موجودات ماورائی مثل ارواح ائمه و ملائک و ارواح بزرگان و علما است./802/پ202/ی

ارسال نظرات