۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۲۲۱۳۹۱
جنتی:

شهریار شاعری مردمی و حکیم بود

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاعر مردمی عنوانی است که تنها خود مردم به شاعر محبوب خود بخشیده اند و حکومت ها و دولت ها در این باره دخالتی ندارند.
علي جنتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بین الملی بزرگداشت استاد شهریار در تبریز اظهار داشت: استاد شهریار شاعری مردمی و دینی بود که اندیشه‌‌های دینی‌اش در سرودن اشعاری فاخر و گرانسنگ در حوزه‌های مختلف از جمله انقلاب اسلامی تأثیرگذار بوده است.


وی خدمات استاد شهریار را در عرصه شعر و ادب و شناساندن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی ماندگار و آثار ایشان را در گستره جهانی بی نظیر دانست و افزود: مردم ما شاعری را قدر می دانند و بر صدر می نشانند که شعرهایش بازتاب زندگی و فرهنگ آنان باشد.


جنتی ادامه داد: استاد شهریار نه تنها قلب مردم ایران را از آن خود ساخته است، بلکه آوازه اش به آن سوی مرزها نیز راه یافت. از آنجا که شعر و نام شهریار از مرزهای ایران فراتر رفته و به ویژه در کشورهای ترک زبان شناخته شده است، پیشنهاد می کنم با اهتمام و پیگیری مشترک استانداری آذربایجان شرقی، وزارت امور خارجه و همچنین رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا و باکو، خیابان هایی در پایتخت های جمهوری آذربایجان و ترکیه به نام شهریار، شاعر ایرانی نامگذاری شود.


وی خاطرنشان کرد: در هنرمندی شهریار همین بس که با اشعار ترکی و فارسی خود توانست سادگی زندگی مردم ایران را با صلابت روح و ایمانشان درهم آمیزد و شکست ها و پیروزی های مردم جامعه اش را با آنان در میان گذارد، از همین روست که شعرهایش در عین سادگی دارای واژگانی استوار و پرمحتواست.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد راه‌اندازی و تأسیس بنیاد مقبره الشعرای تبریز را ارایه کرد و گفت: این بنیاد می تواند برگزاری این همایش در سال‌های آتی در تبریز، وظیفه بهسازی و توسعه مجموعه مقبره الشعرا تبریز را بر عهده بگیرد، طبیعی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این بنیاد حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.


جنتی با اشاره به مواضع استاد شهریار در برابر حوادث مختلف تاریخی از جمله انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اظهار داشت: این حوادث تلخ و شیرین چنان بر ذهن و ضمیر اشعار استاد شهریار اثر گذاشت که ردپای چنین رویدادهایی را در اشعار اجتماعی اش به خوبی یافت می شود.


وی شهریار را شاعری مردمی و حکیم دانست و افزود: شاعر مردمی عنوانی است که تنها خود مردم به شاعر محبوب خود بخشیده اند و حکومت ها و دولت ها در این باره دخالتی ندارند، چه بسیار شاعرانی که در طول تاریخِ سُرایشِ شعر، القاب دهان پرکنی را از جانب حکومت ها و دربارها دریافت کرده اند اما گذر زمان گَرد فراموشی بر نامشان نشانده است.


جنتی افزود: شهریار از تبار شاعرانی است که شعرش در غنای شعر فارسی در دوره معاصر نقش بسزایی داشته است، شعرای متعهد باید از رهگذر زبان شاعرانه مردم را بیدار کنند و شاعر متعهد باید فرزند زمان خویش باشد. شهریار در اشعارش بارها به مسایل و دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم پرداخته است.


وی رمز توفیق شهریار در ایجاد ارتباط با مخاطبانش را در آگاهی عمیقش از واقعیت های حاکم بر جامعه ایران و حتی جهان دانست و افزود: شهریار در متن جامعه زندگی کرده، با درد متولد شده، با درد زیسته و با درد جهان را بدرود گفته است، اگر درباره فقر و فلاکت سخن می گوید، خود نیز مزه آن را چشیده است./935/د101/ج

ارسال نظرات