۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۲۲۱۳۹۳

همایش بین الملی بزرگداشت استاد شهریار در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بین الملی بزرگداشت استاد شهریار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیار رییس جمهور در امور اقلیت های مذهبی در تبریز برگزار شد.
شهريار و رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ابوالفضل علیمحمدی، دبیر علمی همایش بزرگداشت استاد شهریار شب گذشته در آیین افتتاح همایش بین المللی استاد شهریار از استاد شهریار به عنوان پدیده ای شاهکار آفرین در حوزه ادبیات فارسی و ترکی یاد کرد که آثاری بدیع در هر دو حوزه خلق کرده است.

 


وی با بیان این‌که 300 مقاله به دبیرخانه این همایش از هشت کشور رسیده است، به ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش بزرگداشت استاد شهریار پرداخت و گفت: صاحبان 40 عنوان مقاله به عنوان آثار برگزیده و منتخب مورد تجلیل قرار می گیرند، افزون بر این‌که هفت اثر در حوزه‌ شهریارشناسی نیز در این همایش رونمایی می شود.

 


همچنین اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که استاد شهریار نامش از همان نخستین سال های شاعری در تهران، در محافل ادیبان بزرگ معاصر و در کنار چهره های ماندگاری چون ملک الشعرا بهار، عارف قزوینی، ایرج میرزا، میرزادة عشقی و دیگران مطرح بود، گفت: باید آوازة بلند شهریار در آن سوی مرزها را هم اضافه کرد.

 


وی ادامه داد: آنچه شهریاری بلامنازع و بی همتای او را بر اریکة شعر معاصر مسلم می کند، تسلّط و تبحّر او در هر دو زبان فارسی و ترکی است، راز عمده اشتهار و محبوبیت شهریار که شگفت داستانی در طول تاریخ ادبیات ایران است، این است که او در هر دو زبان فارسی و ترکی شاهکار آفریده است.

 


استاندار آذربایجان شرقی استقبال بی نظیر مردم از منظومه حیدربابا و ترجمه های متعدد آن به زبان های مختلف دنیا را یادآور شد و گفت: جایگاه رفیع شعری شهریار در سروده های مذهبی و دینی را نمی توان انکار کرد، ادبیات آذربایجان، ادبیات اهل بیت (ع) است و در این میان استاد شهریار جایگاه برجسته ای دارد.

 


جبارزاده یکی از رازهای شهرت بی سابقة شهریار را اشعار دینی وی عنوان کرد و گفت: استاد شهریار به معنای واقعی کلمه دلداده امام و ولایت بود و مراودات عاطفی وادبی بسیاری با رهبری داشت و از زیباترین و رساترین سروده های وی، اشعار مربوط به رزمندگان و دوران هشت سال دفاع مقدّس است.

 


گفتنی است، همایش بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت علمی «فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار» با حضور مسؤولان کشوری، استانی و همچنین جمعی از شهریارپژوهان و اصحاب فرهنگ و ادب داخلی و خارجی در تبریز برگزار شد./935/د101/ب4

ارسال نظرات