۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۲۱۴۳۸
آیت الله شبستری:

رییس دانشگاه نباید وابسته به جناح خاصی باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر دقت در گزینش اساتید دانشگاه از سوی وزارت علوم گفت: رییس یک دانشگاه نیز نباید وابسته به جناح خاصی باشد.
آيت الله مجتهدشبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه پیام نور سراسر کشور در تبریز با تشریح اهمیت تعلیم و تعلم از دیدگاه مبانی دینی اسلام اظهار داشت: اگر اصول مسلم اسلامی در فرآیند تعلیم و تربیت مورد غفلت قرار گیرد، هیچ بهره‌ای از نظام آموزشی نخواهیم برد.

 


وی با بیان این‌که سرعت رشد و تولید علم در ایران از میانگین جهانی بالاست و نسبت به کشورهای منطقه‌ای از جایگاه مهمی برخوردار هستیم، خاطرنشان کرد: برای حفظ این جایگاه و تولید علم برای کسب ثروت برای نظام، لازم است نظام آموزشی به سمت پژوهش‌محوری حرکت کند.

 


وی با بیان این‌که مسأله فرهنگ دینی و تربیت اسلامی نباید در فضای دانشگاهی مظلوم واقع شود، تصریح کرد: درست است که اقتصاد رکن اساسی جامعه بوده و باید معیشت مردم فراهم شود، اما طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی نباید از مسایل فرهنگی جامعه نیز غافل بود.

 


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که دیدگاه سیاسی و حزبی در گزینش اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها آثار زیان‌باری به دنبال خواهد داشت، گفت: رهبر انقلاب در خصوص اعتدال و فراجناحی عمل کردن مدیران سفارش‌های متعددی داشته و دارند، بنابراین رییس یک دانشگاه نباید وابسته به جناح خاصی باشد.

 


وی خواستار دقت نظر دولت در معرفی وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری شد و افزود: در عین حال ضروری است استادی که گزینش می شود افزون بر فرزانگی و فاضل بودن، فردی متعهد و متدین باشد تا بتواند داشجویانی متعهد تربیت کند، در غیر این صورت ضرر کرده ایم.

 


آیت الله شبستری با اشاره به گستردگی تهاجم فرهنگی و مبتذل غرب تصریح کرد: در شرایطی قرار گرفته ایم که درس فساد اخلاقی و ابتذال از طریق دشمن در ماهواره و اینترنت جاری است، اگر در گزینش استاد و یا معلم کوتاهی شود، ممکن است مطالب ارایه شده از سوی وی موجب سم پاشی و القای شبهه در بین جوانان شود.

 


امام جمعه تبریز در پایان خواستار نقش‌آفرینی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمنان اسلام و تشیع شد و افزود: هر چه داریم به برکت اسلام، قرآن و مکتب تشیع است، اگر این مفاهیم متعالی را فراموش کنیم، به یقین عاقبت خوشی برای آینده نظام متصور نیست.

 


همچنین علیرضا منادی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی از اختصاص دو درصد از بودجه کشور به وزارت علوم خبر داد و با بیان این‌که از لحاظ علمی رتبه 17 جهان را داریم، اظهار داشت: این در حالی است که بودجه وزارت علوم درصدی از بودجه یک دانشگاه در انگلیس یا عربستان است.

 


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف دانشگاه ها به ویژه دانشگاه پیام نور باید در جهت فرهنگ سازی و تحقق فرمایشات رهبری مبنی بر اصل قرار دادن فرهنگ و ترویج سبک زندگی اسلامی در بین دانشجویان باشد و دانشگاه ها باید به وظایف خود در چشم انداز 1404 واقف بوده و آن را عملیاتی کنند.

 


گفتنی است، اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه پیام نور سراسر کشور به میزبانی تبریز امروز با حضور 400 نفر از رؤسا و معاونان این مرکز آموزش عالی آغاز و تا 29 شهریور ماه جاری ادامه خواهد داشت./935/پ202/ب4

ارسال نظرات