۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۲۱۴۳۹
حکیم:

غیرممکن بودن پیروزی بر داعش بدون ایران/ آمریکا سلاح خریداری شده عراق را تحویل نمی‎دهد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، مخالفت با حضور ایران در ائتلاف مبارزه با داعش را غیرمنطقی خواند و گفت: ایران کشوری محوری در منطقه و جهان است و عراق از این دوست و همسایه خود کوتاه نمی‎آید.
سيد عمار حکيم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در نشست هفتگی این مجلس که شب گذشته در دفتر وی در بغداد برگزار شد، با اشاره به مبارزه جهانی با داعش و تروریسم گفت: تروریسم هم اکنون یک سوم عراق را غصب کرده و جهانیان به بهانه کمک به ملت عراق اجتماع کرده اند. جهانیان باید بدانند اگر می خواهند به ملت عراق کمک کننند باید خواسته های این ملت را برآورده سازند نه اینکه به فکر اهداف خود باشند.

 

وی بر لزوم عدم تجاوز به حاکمیت عراق به بهانه مبارزه با تروریسم تأکید کرد و افزود: ما اذعان می کنیم که به یاری بین المللی برای ایستادگی در برابر این جنگ نیازمندیم، اما عراق به نیروهای خارجی نیازی ندارد بلکه نیازمند سلاح، همکاری امنیتی و اطلاعاتی و تکنولوژی های نوین برای مبارزه است. در حالی که عراق بیش از 3 میلیارد دلار برای خرید سلاح به آمریکا پرداخته است اما این کشور از تحویل سلاح خودداری می کند.

 

حجت الاسلام حکیم تصریح کرد: کشوری که مدعی حمایت از عراق در برابر ترویسم است، باید صداقت خود را با کمترین مساله یعنی تحویل سلاح نشان دهد. تروریسم یک دشمن جنایتکار و خونریز است و ما به یاری همگانی نیازمندیم اما اجازه تعرض به حاکمیت و استقلال عراق با هر عنوانی را نمی دهیم. دوستان واقعی ما کسانی هستند که به حاکمیت این کشور احترام بگذارند.

 

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به ایستادگی ملت در برابر داعش، ادامه داد: نیروهای مردمی در کنار نیروهای امنیتی و عشایر در حال مبارزه با داعش هستند، نیروهای پیشمرگ نیز به دفاع از کردستان و سایر شهرها می پردازند و می توان گفت عراقی ها اعم از شیعه و سنی و کُرد و ترکمان و مسلمان و مسیحی و صائبی و ایزدی به جنگ با تروریسم می پردازند.

 

اجازه شرط گذاری برای همکاری عراق و ایران را نمی دهیم

 

وی از عدم دعوت از جمهوری اسلامی ایران در نشست پاریس به شدت انتقاد کرد و گفت: ایران کشوری مهم و محوری در منطقه است و به ایستادگی در برابر تروریسم می پردازد. برای اینکه پیروز شویم باید از همه امکانات استفاده کنیم و اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم.

 

حکیم افزود: برخی می گویند اجازه حضور ایران در ائتلاف جنگ علیه داعش را نمی دهیم، اما تأکید می کنیم که عراق از دوستان، برادران و همپیمانان خود تبرئه نمی جوید و اجازه شرط گذاری برای یاری را نمی دهیم.

 

این روحانی عراقی تأکید کرد: عراق و ایران دارای مرزهایی به مساحت 1350 کیلومتر هستند و تاریخ و جغرافیا و اقتصاد مشترکی دارند، پس چگونه ممکن است بدون همکاری ایران به جنگ تروریسم رفته و بر آن پیروز شویم.

 

وی بیان داشت: ایران کشوری محوری در منطقه و جهان و نزدیک ترین همسایه عراق است. تروریسم نیز در ده ها کیلومتری این کشور قرار ندارد و نباید در چنین مساله مهمی به تصفیه حساب پرداخت./980/ب901/د

ارسال نظرات