۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۲۲۱۴۹۰
در کاشان؛

نخستین دوره تخصصی کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رئیس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کشور گفت: امروز ما از سال های دفاع مقدس می توانیم به عنوان سال های تفاخر فرهنگی یاد کنیم.
محمد قاسمي رئيس دفتر فرهنگ و مطالعات پايداري حوزه هنري کشور محمد قاسمي رئيس دفتر فرهنگ و مطالعات پايداري حوزه هنري کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمد قاسمی پور رییس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کشور  صبح امروز در نخستین دوره تخصصی کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سالن اجتماعات دکتر قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان به دو دغدغه مهم در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: یکی از دغدقه های ما در حوزه فرهنگی چگونگی ثبت و ضبط خاطرات دوران پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس است.
 
 
وی از چگونگی به منصه ظهور رسانیدن و علنی کردن این خاطرات بعد از ثبت و ضبط شدن خاطرات به عنوان فراورده ای کاربردی شده که بتواند در اختیار اجتماع  قرار داده شود به عنوان دومین دغدغه فرهنگی نام برد و افزود: بعد از این که خاطرات دوران پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس از حبس و قفس بیرون آورده شد باید آشکار و علنی شود تا قابل استفاده شود و جامعه بتوانداز آن بهره مند شود.  
 
 
به گفته وی این کارگاه آموزشی در راستای این دو اصل کلی است تا ما بتوانیم تاریخ شفاهی و روشی که می شناسیم  آن را گرد آوری و با ثبت و ضبط خاطرات دو رخداد مهم پیروزی انقلاب اسلامی و  8 سال دفاع مقدس را با روش تاریخ شفاهی ارائه کنیم.  
 
 
قاسمی‌ پورآشنایی با فن و فنون مصاحبه و روش ها و شیوه های تاریخ شفاهی را یکی از مهم ترین اهداف این کارگاه تخصصی آموزشی برای ثبت و ضبط و حفظ و نگهداری خاطرات این دو رخداد مهم انقلاب اسلامی دانست.
 
 
رییس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کشور در ادامه بر شناخت عنوان دفاع مقدس برای جنگ 8 ساله ایران و عراق تأکید کرد و گفت: ما باید بتوانیم پاسخ روشنی برای مقدس بودن عنوان 8 سال دفاع مقدس داشته باشیم تا بتوانیم از آن دفاع کنیم که مقدس بودن دفاع مقدس از کجاست در حالی که از واژه دفاع می توان در همه جا استفاده کرد.
 
 
محمد قاسمی پور‌یاد آورشد: دفاع مقدس برای این دفاع مقدس است که یک ملت و یک مردم در قالب یک جبهه گسترده نیروی مردمی به کمک نیروهای مسلح خود در مقابل یک تهاجم و تجاوز آشکار طولانی مدت در مقابل جبهه ای که گستردگی آن برکسی پوشیده نیست که پشت زمینه و پشت صحنه این کشور تدارکات وکمک های مستقیم از بیش از 50 کشور دنیا وجود داشت  ایستادگی و مقاومت کردند تا به پیروزی رسیدند.
 
 
وی بیان کرد: حفظ آرمان و انقلاب و دستاوردهای انقلاب و شعارهای بنیادین و اصلی انقلاب از جمله دستاوردهای دفاع مقدس که توسط انسان هایی با خلوص و نیت پاک و انگیزه های الهی آن را رقم زدند و به آن وجهه متبرک و قدسی دادند تا ثابت کنند انگیزه های دنیایی و کشور گشایی در بین نبوده است لذا باید ارزش گذاری و ارزش ها حفظ شود و به نسل آینده منتقل شود.
 
 
به گفته وی، خاطرات دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نسل امروز و آینده میهن اسلامی ارزشمند و جنبه تربیتی دارد و باید در پرورش نسل امروز و نسل های آینده از آن استفاده شود.
 
 
قاسمی پور‌جامعه امروز را نیازمند وحدت و دین و تقوا و بسیاری از ویژگی های مثبت دوران انقلاب و  8 سال دفاع مقدس که جامعه یکدست و بدون مشکلات بود دانست و گفت: جامعه دوران انقلاب و  8 سال دفاع مقدس جامعه ای بود که نوع دوستی و وحدت و گذشت و ایثار حرف و آخر را می زد.
 
 
رییس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کشور در ادامه بر پیاده کردن درست احکام الهی و شیوه های درست زیستن و با خدا بودن و خدا را ناظر بر اعمال خود دانستن در بحث آموزش تأکید کرد و یاد آور شد: مستندات زیادی حکایت از آن دارد که  سال های دفاع مقدس را می توانیم به عنوان سال های تفاخر فرهنگی یاد کنیم.  
 
 
قاسمی پور افزود: در 8 سال دفاع مقدس با سربلندی جنگیدیم و هیچکدام از مسائلی که امروز به عنوان تهدیدات نرم و تهدیدات فرهنگی دشمن مطرح است نتوانسته است ما را بلرزاند و بترساند و تحت تاثیر قراردهد. 
 
 
در ادامه محمد قاسم زاده رییس حوزه هنری کاشان نیز بر اهمیت و قداست و اضطراری بودن برگزاری نخستین دوره تخصصی کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: پیش از این که ستارگانی که در حال خاموش شدن هستند خاموش شوند و دیگر دست نیافتنی شوند حسرت از دست دادن شان را بخوریم باید نسبت به ثبت و ضبط خاطرات انقلاب و دفاع مقدس اهتمام داشت.
 
 
وی افزود: باید قدر ثانیه های حضور آنها را که به درگاه خداوند مقبول است داشت و خاطرات آنها را که تا کنون مغفول مانده است جمع آوری و ثبت و ضبط کرد.
 
 
رییس حوزه هنری کاشان از شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی تخصصی خواست تا سوژه های نابی را که در خانواده خود و اقوام و محله خود سراغ دارند که قابلیت مصاحبه و ثبت اطلاعات دارد را با دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کاشان در میان گذاشته تا در اولویت های کار حوزه هنری کاشان قرار بگیرد.   
 
 
لازم به توضیح است نخستین دوره تخصصی کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کاشان در سالن اجتماعات دکتر قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ساعت 9 صبح امروز جمعه 28 شهریور آغاز و تا بعد از ظهر ادامه دارد./1307/پ202/ب4
ارسال نظرات