۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲۲۲۵۲۷

همایش نکوداشت آخوند گزی در شاهین شهر برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه از برگزاری همایش نکوداشت آیت الله شیخ عبد الکریم گزی ملقب به آخوند گزی در این شهرستان خبر داد.
همايش نکوداشت آخوند گزي

حسینعلی آقائیان زاده، رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، از برگزاری همایش نکوداشت آیت الله شیخ عبد الکریم گزی ملقب به آخوندگزی خبر داد و گفت: این همایش با هدف معرفی و تجلیل از شخصیت ها و نخبگان شهرستان برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: همایش آیت الله گزی با همکاری شهرداری، شورای شهر، دفتر امام جمعه گز و مرکز تحقیقات و علوم رایانه ای حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.

 

 آقائیان زاده رونمایی دو اثر مکتوب آیت الله آخوند گزی را از جمله برنامه های این همایش ذکر کرد و گفت: تذکره العقول  و زندگی نامه آیت الله آخوند گزی در این همایش رونمایی می شود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه با اشاره به موضوعات مطرح در این همایش، اظهار داشت: این همایش با محورهای شناخت روحیات اخلاقی و سلوک رفتاری آیت الله عبدالکریم گزی(ره)، اجتهاد و قضاوت علامه، مردم‌داری و علم علامه، جایگاه کتاب صیغ‌العقود علامه و سبک‌شناسی آثار آخوند گزی برگزار می شود.

 

وی افزود: ‌علما و روحانیان در انتقال فرهنگ اسلام و ارزش های آن نقش به سزایی داشته اند و لذا ما مدیون تلاش ها و مجاهدت های آن ها هستیم و نکوداشت و بزرگداشت آن ها امری ضروری است.

 

آقائیان زاده در بیان تاریخچه ای از آیت الله شیخ عبد الکریم گزی، اظهار داشت: آخوند گزی نزد پدر گرامی همچنین ابوالفقرا به یادگیری دانش پرداخت و پس از گذر دوره نوجوانی به سبب افزونی دانش در اصفهان نزد استادان برجسته ای چون میرزا محمد حسن نجفی، میرزا محمد صادق کتاب فروش، میرزا ابوالمعالی کرباسی وحاج شیخ محمد باقر نجفی  به شاگردی پرداخت.

 

وی افزود: پس از آن به عتبات عالیات سفر کرد و در نجف از درس استادانی چون حاج حسین ترک کوه کمره ای، حاج میرزا حسین خلیلی(هردو از شاگردان صاحب جواهر) و میرزا حبیب اله رشتی (شاگرد شیخ مرتضی انصاری) بهره جست و پس از تلاش های بی وقفه در عرصه دانش به سامرا رفت تابعد از تکمیل درس آیت اله میرزا محمد حسن شیرازی اجازه اجتهاد بگیرد.

 

آقائیان زاده به زمان و مکان برگزاری همایش اشاره و افزود: این همایش پنجشنبه "10 مهر" در تالار ارغوان این شهرستان برگزار می شود.

 

 گفتنی است، ‌آیت الله شیخ عبد الکریم گزی از علمای عالی مقام اصفهان در سال 1260 هجری قمری در شهر گز متولد و بعد از گذراندن تحصیلات حوزوی در سن 38 سالگی به درجه اجتهاد رسید و بعد از یک عمر تلاش و مجاهدت فقهی در 12 ذی حجه 1339  به ملکوت اعلی پیوست./1305/ت302/ب4

ارسال نظرات