۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۲۲۶۶۸
یامین پور در مشهد:

مرز کشورها امروز در پشت‌بام‌هاست/ منبر رسانه بومی ایران است

خبرگزاری رسا ـ یامین پور تأکید کرد: جنگ امروز، جنگ رسانه‌ای است و پروژه جهانی‌سازی نیز تابعی از آن؛ این نهایت ساده‌لوحی یک سیاست‌مدار است که روند جهانی‌سازی را نپذیرد و معتقد باشد که تغییر فرهنگ خودبه‌خود ایجاد می‌شود؛ تغییر فرهنگ از طریق رسانه و آن نیز از راه رواج فرهنگ برهنگی و سینما اتفاق می‌افتد.
يامين پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید یامین پور شب گذشته در دوره آموزشی «بایسته‌های رسانه تراز انقلاب اسلامی در مواجهه با جبهه معارض» که در فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد برگزار شد، به بیان دیدگاه‌های جامعه شناسان غرب از رسانه، کیفیت تأثیر رسانه بر ذهن فرد و همچنین طرح‌ریزی یهودیان برای تسلط بر رسانه‌های پرداخت.

یامین پور بابیان این‌که قرآن کلمه وحی را در سه‌نقطه به کار می‌برد، گفت: یکی وحی خداوند به پیامبرانش، یکی وحی تکوینی و وحی سوم نیز در قالب وحی شیاطین به دوستانش است.

وی در خصوص اعتقاد ماده‌گرایان نسبت خلقت و روح انسانیت، ابراز داشت: فروید می‌گوید هیچ‌چیز وجود ندارد و همه‌چیز مبتنی بر خود انسان است درواقع شما مخلوق نیستید؛ روانشناسی جدید شمارا به‌عنوان مخلوق نمی‌داند، یک حیوان دوپا هستید که اجداد شما میمون‌ها بوده‌اند؛ آنان معتقد به روح نیستند، روح را یک افسانه می‌دانند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، بابیان این‌که علم امروز در مورد چراها صحبت نمی‌کند و به انسان اجازه ورود به بحث فلسفه وجودی انسان را نمی‌دهد، عنوان داشت: آنان معتقدند که انسان درک و فهم این موضوع را ندارد و نباید به آن وارد شود و زمانی که انسان را فاقد این درک دانستند، تنها به چگونگی امور توجه می‌کنند.

وی به نحوه شکل‌گیری یک اثر هنری اشاره کرد و ادامه داد: یک اثر هنری از طریق الهامات فکری بر هنرمند وارد می‌شود، در خیال او تصویرسازی می‌شود و از طریق فن او که می‌تواند شعر باشد، یا موسیقی و یا هر توانایی دیگر، آشکار می‌شود.

انسان سیب‌زمینی نیست!

یامین پور به اثر هنر در ناخدا گاه انسان اشاره کرد و عنوان داشت: هنر حس است، فضایی است که شمارا دربرمی گیرد و در شما یادآوری ایجاد می‌کند که یا رحمانی و یا شیطانی است؛ اگر شیطانی باشد نام آن وسوسه است.

وی بابیان این‌که موسیقی لهوی حرام است چون حال شیطانی برای شما ایجاد می‌کند، اضافه کرد: همان‌گونه که الهام هنری از یک مبدأ رحمانی بر قلب هنرمند نازل می‌شود و به‌عنوان یک شعر نمایان می‌شود، همان‌طور نیز اگر موسیقی با وحی شیطانی گوش می‌دهید، در روح شما حالت شیطانی ایجاد می‌کند، یعنی ناخواسته مفهومی شیطانی در فرد ایجادشده و تصویری شیطانی برای او ترسیم می‌شود؛ انسان سیب‌زمینی نیست و هنر بر او تأثیر می‌گذارد.

این پژوهشگر به تأثیرگذاری فضای فرهنگی دوران دفاع مقدس بر فرهنگ و هنر جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان پهلوی بسیاری از گونه‌های هنری ما در حال نابودی بود، حتی خط فارسی نیز در مسیر تغییر بود اما در دوره بعد از انقلاب بخش‌های زیادی از فرهنگ و این گونه‌های هنری احیا شد.

فرهنگ دفاع مقدس وارد متن زندگی شده بود

وی اضافه کرد: وقتی امام خمینی (ره) می‌فرماید: «جنگ برای ما یک نعمت بود»، برخی تنها نگاه سکولار به آن دارند اما من نقطه تمرکز این موضوع را با تزکیه و تذهیب می‌دانم؛ اگر آن فضا ادامه پیدا می‌کرد حتی ممکن بود بتواند معماری ما را بسازد زیرا آن فرهنگ به متن زندگی مردم تبدیل‌شده بود.

یامین پور در خصوص اشتراکات فکری در فرهنگ‌های یکسان، عنوان داشت: در توجه به معماری باید دید که آن معمار ایرانی چگونه به ذهنش رسیده بود که خانه‌ها باید اندرونی و بیرونی داشته باشد؟ وقتی در تمام جامعه اسلامی معماری‌ها به یک‌شکل طراحی و ساخته می‌شود، این‌گونه نیست که آنان باهم هماهنگی ایجاد می‌کند که یک معمار در مصر و یک معمار در ایران، خانه‌ها را به یک‌شکل طراحی کنند بلکه آنان معرفت دینی یکسانی دارند.

وی یادآور شد: معماری باید درون‌گرا باشد، معماری اسلامی باید بین نامحرم فاصله ایجاد کند و مانع مواجه‌شدن نامحرم با یکدیگر شود که این اصل را در معماری قدیم شاهد بودیم.

مفهوم و مصادیق رسانه

این استاد دانشگاه رسانه را یک پدیده نو عنوان کرد و بیان داشت:معمولاً هر پدیده ابتدا شناخته می‌شود و پس‌ازآن عرضه می‌شود اما رسانه وقتی به وجود آمد درست شناخته‌نشده بود و پیچیدگی‌های آن سال‌ها پس‌ازآن که به وجود آمد شناسایی شد و این ناشناختگی به‌اندازه‌ای است که هنوز در مورد آن بررسی و مطالعه صورت می‌گیرد.

وی، شبکه‌های اجتماعی را عضو جدید رسانه دانست و تصریح کرد: در مورد شبکه‌های اجتماعی باید گفت که  هم دولت‌ها، هم علم و هم جامعه هنوز تکلیف خود را با شبکه‌های اجتماعی نمی‌داند، آمریکا نمی‌داند که فیس‌بوک یک ابزار در خدمت اهداف آمریکاست یا علیه آن.

تقویت سلفی گری با شبکه‌های اجتماعی

یامین پور به تحولات فرهنگی و سیاسی به وجود آمده به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: نئونازی‌هایی که در حالت انفعال قرار داشتند پس از ایجاد شبکه‌های اجتماعی تقویت شدند، تعصبات مذهبی عجیب و سلفی گری در شمال آفریقا از طریق فیس‌بوک تقویت شد و این موارد تنها گوشه‌ای از این تحولات بود.

وی بابیان این‌که همه اتفاقات، تابعی از ارتباطات است، اظهار داشت: درگذشته هر کشوری که تجهیزات و امکانات نظامی بیشتری داشت قدرت برتر شناخته می‌شد اما امروز اگر تمام مؤلفه‌های نظامی را داشته باشید اما مصرف ماهواره شما زیاد باشد، دیگر نمی‌توان گفت این کشور قدرتمند‌است زیرا مرزها جغرافیایی جای خود را به مرزهای فرهنگی داده است.

امروز مرزها در پشت‌بام‌هاست

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با تأکید بر این‌که مرزها امروز در پشت‌بام‌هاست، عنوان داشت: باید ببینید مردم از چه شبکه‌هایی استفاده می‌کنند، چه کالایی مصرف می‌کنند و به چه رسانه‌ای اعتماد دارند تا بتوان میزان مشروعیت و حاکمیت یک کشور را بسنجیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از متغیرهای مؤثر بر خانواده‌ها، رسانه است، ادامه داد: این پدیده درآمیخته باقدرت، مشروعیت و حاکمیت است، وقتی در شبکه‌های اجتماعی حضور طولانی‌مدت دارید، زندگی نیز تابعی از رسانه می‌شود ازاین‌جهت وقتی میگوییم رسانه، یعنی نسبت رسانه باقدرت، فرهنگ، خانواده و شکل جامعه.

متولی فرهنگ در ایران روحانیت بوده است

یامین پور بابیان این‌که متولی سواد و فرهنگ در ایران همواره روحانیت بوده است، ابراز داشت: در مقابل، رضاخان بیشترین خدمت را به غربی سازی و دین زدایی انجام داد و همزمان با آتا ترک در ترکیه، اقدام به کشف حجاب و مدرن سازی جامعه کرد که با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: دانیل لرنر در خصوص نوسازی می‌گوید: «نوسازی از چارچوب اشاعه فرهنگ می‌گذرد نه زور»؛ رضاخان به‌زور متوسل شد و ناکام ماند اما لرنر برای نوسازی فرهنگی، دو راهکار ارائه می‌دهد.

این استاد دانشگاه به اولین راه پیشنهادی لرنر اشاره و تصریح کرد: اولین راه، رسانه‌های ارتباط‌جمعی است، لازمه ما برای اشاعه فرهنگ مدرن، کوچ دادن جامعه‌ای که پیشا مدرن است، دین زدایی کردن و معنا زدایی کردن و آخوند زدایی کردن آن، رسانه‌های ارتباط‌جمعی است؛ اما در کنار رسانه‌های ارتباطی، رهبران افکاری وجود دارند که اثرگذاری این رسانه‌ها را محدود می‌کند.

رسانه منبر، رسانه بومی اسلام

وی خاطرنشان کرد: ما یک رسانه بومی داریم به اسم منبر، ملت برای پذیرفتن می‌نشینند و گوش می‌کنند؛ رسانه هیأت، تکایا و منبرها در کشور ما که رسانه‌های صدساله کشور هستند در برابر این تأثیرگذاری‌های رسانه ایستادگی می‌کنند؛ تمام تحولات اجتماعی ما برگرفته از این رسانه‌هاست.

یامین پور ادامه داد: پس از مدتی، غربی‌ها رسانه‌های ما را شناختند و فهمیدند بجای این‌که منبر را کنار بزنند، باید منبر را تصرف کنند و خودشان منبر ایجاد می‌کنند؛ انگلیسی‌ها فهمیدند اگر بخواهند بر مردم ما تأثیرگذار باشند باید از رسانه‌های خودمان وارد شوند و در همین راستا، هیأت و مرجع تقلید درست کردند و تأثیرگذاری آن در دوره مشروطه به‌اندازه‌ای شد که مشروطه خواهان در مراسمات مذهبی سفارت انگلیس شرکت می‌کردند!

اولین راه مقابله در نبرد رسانه‌ای، بالا بردن سواد رسانه‌ای جامعه است

وی، اولین راه مبارزه در این نبرد رسانه‌ای را بالا بردن سواد رسانه‌ای جامعه دانست و اظهار داشت: منازعه اصلی ما در عرصه رسانه، به عرصه سیاسی رسانه مربوط می‌شود، اولین حرکت برای موفقیت در این عرصه، بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم است زیرا همه مردم ما تلویزیون نگاه می‌کنند.

این استاد دانشگاه بابیان این‌که پس از جنگ جهانی دوم، عقیده تمام سیاستمداران از جهت جنگ نظامی، به‌طرف اقناع پیش رفت، عنوان داشت: در این عرصه، یهودیان باقدرت وارد شدند و با تحت‌فشار قرار دادن رسانه‌های آمریکا، تمام شرکت‌های سینمایی را از آن خود کردند به‌گونه‌ای که هر شرکت که مدیر آن یهودی نبود، محکوم به نابودی بود.

وی خاطرنشان کرد: جنگ امروز، جنگ رسانه‌ای است و پروژه جهانی‌سازی نیز تابعی از آن؛ این نهایت ساده‌لوحی یک سیاست‌مدار است که روند جهانی‌سازی را نپذیرد و معتقد باشد که تغییر فرهنگ خودبه‌خود ایجاد می‌شود؛ تغییر فرهنگ از طریق رسانه و آن نیز از راه رواج فرهنگ برهنگی و سینما اتفاق می‌افتد./9315/پ202/ج

ارسال نظرات