۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۲۲۸۲۳
رییس مجلس:

رفتار کامرون مانند کودکی است که از ترس فریاد می زند/ برخورد ایران با تروریسم واقعی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به نخست‌وزیر انگلیس، گفت: چند روز پیش نزدیک بود قسمتی از کشور شما جدا شود، بنابراین شما امپراطوری ندارید که بخواهید برای ما بایدی تعریف کنید. پس چرا با این زبان صحبت می‌کنید؟
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي دکتر علي لاريجاني رييس مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در اولین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله گردشگری در کنار سایر مؤلفه های توسعه کشور و با اشاره به ویژگی اقتصادی کشور از نظر داشتن نفت و گاز گفت: وقتی صحبت از توسعه می شود ذهن ها به سمت سرمایه گذاری در این بخش می رود و کمتر در مقوله گردشگری و سرمایه گذاری در آن تمرکز کرده ایم.

دکتر لاریجانی افزود: در چنین روزی حصر آبادان شکست و امروز روزی بود که در تاریخ ما ماندگار شد و شکستن حصر آبادان کلید فتوحات بعدی بود و نقش محوری برای سرمایه گذاری در کشور داشت.

رئیس مجلس افزود: یاد شهدای دفاع مقدس را به ویژه کسانی که در شکستن حصر آبادان نقش مؤثری داشتند را گرامی می داریم و در همین جا یاد می کنیم از آیت الله جمی که نقش مهمی در شکستن حصر آبادان داشت و یک رجل برجسته مذهبی بود.

لاریجانی با اشاره به سخنان رئیس سازمان گردشگری مبنی بر اینکه در دنیا مسابقه ای برای جذب توریست برقرار است گفت: از آنجاکه بسیاری از کشورها سهم 70 تا 80 میلیاردی از گردشگری دارند لازم است که از بعد اقتصادی نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم به نحوی که سهم استفاده از نفت و گاز در بودجه جاری کاهش یابد.

رئیس مجلس گفت: امیدوارم این تلقی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر جذب 20 میلیون گردشگر تا 10 سال آینده به وجود آمده است با اتخاذ تمهیداتی محقق شود.

لاریجانی با اشاره به تنوع آب و هوایی و داشتن شرایط چهار فصل و همچنین پیشینه کهن فرهنگی گفت: آثار تاریخی ایران نشان از ریشه دار بودن ملت آن است و کمتر کشوری مانند ایران دارای چنین سبقه ای است و بسیاری از کشورهایی که امروز در گردشگری نقش دارند به لحاظ تاریخی دچار فقر هستند.

وی با اشاره به تلاش های ایران پس از انقلاب برای حفظ آثار تاریخی بر فراهم شدن ساز و کاری برای حفظ و صیانت و حرمت آثار تاریخی تأکید کرد و گفت: می دانم که در این باره تلاش زیادی انجام شده و این تئوری از چند سال پیش در سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده که مردم بتوانند در حفظ آثار تاریخی مشارکت بیشتری داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش سهم مردم در افزایش سرمایه گذاری در بخش گردشگری از سوی مردم گفت: باید بسترهایی را فراهم کنید تا مردم برای سرمایه گذاری در این بخش مشتاق باشند.

لاریجانی با اشاره به امکانات خوب کشور در حوزه میراث فرهنگی و اینکه باید آنها را بالفعل کنیم گفت: زیارت خانه های مختلفی در ایران است به ویژه مسجد الرضا که قبله عالم به ویژه شیعیان است و نقطه مهمی است که برای حضور بزرگان چه معصومین و چه علما و چه بزرگان تفکر دینی عشقی را برای سفر به ایران ایجاد می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سال های مدیریت خود در صدا و سیما و مباحثی که در آن زمان در حوزه میراث فرهنگی مطرح بود ، گفت: زمانی که در صدا و سیما بودم این موضوع مطرح بود که مردم با میراث فرهنگی خودمان کمتر آشنایی دارند و ممکن است اسم رجال علمی و فرهنگی را شنیده باشند اما منزلت آنها را کمتر بدانند مانند ابن سینا و ملاصدرا که از شخصیت های بزرگ ایران بودند از این رو در آن زمان کمتر کاری که از دستمان بر می آمد به تصویر کشیدن زندگی آنها بود.

لاریجانی گفت: ابن سینا یک شخصیت ایرانی است که در طب، فلسفه و موسیقی صاحب کتاب و فن است و حتی در غرب شرایط قرون وسطایی زمانی که شاهد ایستایی فکری بودیم آثار فکری ابن سینا بود که حرکت علمی و فکری ایجاد کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه کتاب قانون ابن سینا در دانشگاههایی که آن زمان در غرب تاسیس شده بود تدریس می شد گفت: در بخش فلسفه نیز فیلسوفان از کتب این شخصیت اقتباس می کردند.

وی با اشاره به اینکه با به تصویر کشیدن زندگی بزرگانی همچون ملاصدرا، ابن سینا و زکریای رازی مردم توانستند ارتباط ملموسی برقرار کنند گفت: امروز این سرمایه در ایران است و به جهات مختلف می توان جاذبه ای ایجاد کرد تا تفکرات مختلف، تعامل پیدا کنند و یک نقصی در ارتباط امروز است ضمن اینکه سیستم های ارتباطی ملل را به هم نزدیک می کند در سطح محدودی می تواند این ارتباطات به فهم مشترک نزدیک شود.

لاریجانی گفت: اگر بخواهیم به ارتباطات بین کشورها و مراودات عمق ببخشیم احتیاج به فهم دقیق تر از میراث کشورها داریم از این شناخت شخصیت های بزرگ به تعامل پایدار فرهنگی بین ملل مختلف کمک می کند.

وی گفت: از نظر تنوع زیبایی در کشور نیازمند سرمایه گذاری هستیم تا گردشگران داخلی حظ ببرند و تعامل فرهنگی در داخل کشور ایجاد شود.

رئیس مجلس با اشاره به برگزاری نمایشی در مراسم امروز با عنوان وحدت قومیت ها گفت: نمایش فرهنگی نشانگر آن است که ایران از تنوع فرهنگی برخوردار است و یک قطب همگرایی در درون آن وجود دارد و این حقیقت مسئله است که ایران به دلیل داشتن اقوام و ادیان مختلف متنوع است و این تنوع به بخش مرکزی آن کمک می کند و ویژگی وحدت مردم را به ظهور می رساند.

وی با بیان اینکه حتی در قبل از اسلام هم تفکری در ایران بود ندای توحیدی بود و هیچیک از اقوام خالی از ندای توحیدی نیستند گفت: توجه به همبستگی داخلی و ملی کشور که خود را گاه قوم اصیل ایرانی می دانند در بین همه اقوام ایرانی مسابقه وجود دارد و این مولفه مهمی است که ایجاد وفاق می کند و ایران مقوله وحدت در کثرت را در هویت ملی خود جستجو می کند و هم به کثرت احترام می گذارد و هم وحدت را به درستی می شناسد.

رئیس مجلس با بیان اینکه گردشگری داخلی در کشور این ویژگی را هم از نظر داخلی و هم از نظر تعامل فرهنگی با دیگر کشورها عملیاتی می کند گفت: البته باید در این زمینه امکاناتی فراهم شود و راهنماهای خبیری را در حوزه گردشگری تربیت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه خراسان را دارای سبقه بزرگ فرهنگی دانست و گفت: وجود مرقد امام رضا (ع)، خراسان را تحت تاثیر خود قرار داده است و اکنون خیلی از کشورهای همسایه علاقه‌مند به حضور در ایران و استفاده از ظرفیت فرهنگی و زیارت مرقد ایشان هستند.

لاریجانی با بیان اینکه انسان امروز بیش از همیشه نیاز به سفر دارد، گفت: سفر همیشه بخشی از زندگی انسان‌ها بوده اما بعد از تجدد نیاز انسان‌ها به سفر بیش از گذشته شده زیرا محیط زندگی بشر در ساختار مدرنیته تنگ و یکنواخت شده و برای خروج از شرایط کسل‌کننده و همنوایی با طبیعت نیاز به سفر وجود دارد.

وی شهرسازی در کشور را متاثر از مدرنیته عنوان کرد و گفت: همین امر باعث شده مردم زندگی محدود و کسل‌کننده‌ای پیدا کنند لذا سفر بخشی از حیات فردی انسان‌ها به شمار می‌آید مثلا در شهر تهران زمانی بخش شمیران به عنوان مکانی مفرح محسوب می‌شود اما امروز هر چه که هست برج است و این زندگی را دچار خفگی می‌کند پس ما باید شرایط سفر را برای مردم فراهم کنیم چرا که این کار به آرامش روح آنها منجر می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ارتباط با طبیعت خالص را برای فرار از شرایط مکانیکی زندگی لازم دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین باید تلاش خود را انجام دهد تا مبادا طبیعت از شرایط بکر خارج شود.

لاریجانی گفت:باید برای ساخت محیط‌های مفرح از امکانات و مختصات بومی و ابتکارات سازگار با سنن ایرانی استفاده شود.

 

انگلستان نمی تواند "بایدی" برای ایران تعریف کند

رئیس مجلس شورای سلامی با اشاره به اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سازمان ملل با تاکید بر اینکه رفتار کامرون مانند کودکی است که از سر ترس فریاد می‌زند و فحاشی می‌کند افزود: در سنت غربی یک تفرعنی را از نظر فرهنگی می‌بینیم به این صورت که اگر توسعه صنعتی پیدا کردند به این معنااست که فرهنگ عمومی‌شان نیز از دیگر کشورها بیشتر است در حالی که ممکن است کشوری از نظر صنعتی پیشرفت کند اما از نظر فرهنگ عمومی بالا نباشداز این رو این دومقوله یکسان نیست. اما یک نوع تفرعنی بین آنها وجود دارد که سایر فرهنگ‌ها را تحقیر می‌کند و این در رسانه‌های آنها هم وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه گاهی می‌بینیم که آنها پیامبران و یا زندگی اسلامی را تحقیر می‌کنند گفت: حتی پیامبران خود را هم تحقیر می‌کنند و این علو فرهنگی تمدن نیست که فرهنگ‌های دیگر را تحقیر کنند و به همین دلیل فرهنگ شرقی را رازآلود و عقب‌افتاده معرفی می‌کنند و فرهنگ پیش‌رو را فرهنگ غربی می‌نامند. البته این افراطی‌گری که امروز در منطقه ما از جنس داعشی‌ها به وجود آمده، به مستمسک آنها برای تحقیر بیشتر فرهنگ اسلامی تبدیل شده است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه این تفرعن و تحقیرها عامل پرورش تروریست‌ها شده است، گفت: به بهانه اینکه این کشورها تروریست‌پرور هستند، این ملت‌ها را تحقیر می‌کنند و نتیجه این تحقیرها یک دور باطلی است که سبب می‌شود جوانانی که در این کشورها دچار تحقیرشدگی شده‌اند، برای نجات خود به دامان گروه‌هایی می‌افتند که با این تفکر غربی ستیز می‌کنند. لذا هر سال می‌بینیم که جریان تروریستی در منطقه افزایش می‌یابد و ریشه آن نیز همین تحقیرشدگی است که همچنان هم در کشورهای غربی وجود دارد.

وی با اشاره به سخنان اخیر کامرون افزود: همین چند روز پیش نخست‌وزیر انگلیس با یک حرف‌های عجیب و غریبی کلام خود را در سازمان ملل مطرح کرد، به خصوص در موضع مربوط به ایران که یک نوع تفرعن در آن دیده می‌شد و دستور می‌داد که ایران باید این کار یا آن کار را بکند در حالی که باید به وی گفت شما چه کاره هستید که اینگونه صحبت می‌کنید؟ این بایدها را از کجا آورده‌اید؟ آیا قدرت‌تان بیشتر شده که احساس می‌کنید به پشتوانه این قدرت بایدهایی را برای ما تعیین می‌کنید؟ در حالی که اینگونه نیست.

رئیس مجلس نخست‌وزیر انگلیس را خطاب قرار داد و گفت: چند روز پیش نزدیک بود قسمتی از کشور شما جدا شود، بنابراین شما امپراطوری ندارید که بخواهید برای ما بایدی تعریف کنید. پس چرا با این زبان صحبت می‌کنید؟ همچنین اینکه شما از جریان داعش و تروریست‌ها در منطقه اضطراب دارید که البته اضطراب درستی است، چرا که خودتان به اینها کمک کردید و حالا برای خودتان مشکل‌ساز شده‌اند، پس شما نیازمند هستید و برای اینکه نیاز خود را رفع کنید باید در یک بستر عقلانی حرف بزنید، نه اینکه از باید استفاده کنید.

وی افزود:رفتار شما مثل رفتار کودکی می‌ماند که از روی ترس فریاد می‌زند و گاهی هم فحاشی می‌کند. شما از جریان تروریستی ترسیده‌اید و فریاد می‌زنید اما این فریادتان، فریادی از روی تفرعن نیست. ظاهرش از روی تفرعن است و باطن آن ترس است. بنابراین امروز برای مبارزه با تروریست‌ها نیازمند هستید اما نباید نیازتان را به عنوان امتیاز به ما بفروشید. یک مختصر عقلی وجود دارد که اینگونه رفتارها را بشناسد و کالبدشکافی کند. بنابراین شما نیازمند مبارزه با تروریسم هستید و نمی‌توانید زرنگی کنید و نیازتان را به عنوان امتیاز به طرف مقابل بفروشید. این موضوع قابل تفکیک و قابل دریافت است.

لاریجانی با بیان اینکه در فرهنگ آنها چنین ژست‌های تفرعنی وجود دارد، گفت: به جای اینکه اشتباهات گذشته خود را بپذیرند که در طول سال‌های گذشته به تروریست‌ها کمک کرده‌اند، حالا می‌خواهند این اشتباه را رفع کنند و برای این کار از زبانی استفاده می‌کنند که منجر به این نتیجه نخواهد شد، لذا باید بپذیرند که در منطقه و سوریه آشفتگی ایجاد کرده‌اند.

رئیس مجلس گفت: نماینده پنتاگون اخیرا گفت ما در عراق و سوریه دو نوع برخورد داریم؛ در عراق برخورد ما با تروریسم تاکتیکی است، اما در سوریه برخورد ما راهبردی خواهد بود. چرا که اینها در عراق با یک دولتی که به گفته خودشان دولت دموکراتیکی است، اما نمی‌خواهند این دولت دموکراتیک قوی باشد و باید با این رفتارها آن دولت را همیشه نیازمند خود نگه دارند، طرفند. بنابراین برخورد آنها با تروریست‌ها برخورد ریشه‌ای نیست بلکه برخورد تاکتیکی است و می‌خواهند این تروریست‌ها را نگه دارند تا اسباب چانه‌زنی‌شان شود.

وی افزود: اما در سوریه از آنجا که می‌خواهند با دولت مرکزی آن ستیز کنند می‌گویند برخورد ما با تروریست‌ها راهبردی است. پس شما با تروریست‌ها دو گونه برخورد می‌کنید در حالی که این داعش یک سرزمین دارد که از موصل گرفته تا دقه در کشور سوریه را شامل می‌شود. بنابراین بخشی از سرزمین داعش در عراق و بخشی دیگر در سوریه است،پس معنای این حرف پنتاگون چیست؟ مگر ممکن است با یک پدیده متصل به هم از نظر جغرافیایی، دو جور برخورد شود؟ بنابراین معنایش این است که برای غربی‌ها مساله تروریسم مساله مهمی نبوده است و همیشه با آن برخورد تاکتیکی داشتند تا از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: نتیجه این نوع برخوردها هم این خواهد شد که این گرداب موضوع ناامنی در منطقه ادامه داشته باشد. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که در بین کشورهای منطقه امن ترین کشور ایران است. درست است که اینها همواره یک نگاه ریبه‌ آمیز به ایران دارند، اما ایران امتیازاتی دارد که توانسته در این شرایط ناامن، امنیت خود را حفظ کند. بنابراین این امنیت در داخل کشور یک فرصتی است تا زمینه گردشگری برای این محیط امن بیشتر فراهم شود.

لاریجانی با بیان اینکه در این منطقه شلوغی بسیاری را می‌بینم، گفت: بعید می‌دانم که با اینگونه رفتار غربی‌های و برخوردهای دروغین با تروریسم شرایط امنی در منطقه به وجود آید و روند این رفتارها نشان می‌دهد که پدیده تروریسم در منطقه همچنان روبه‌رشد است.

وی با تاکید بر اینکه ما با پدیده تروریسم برخورد جدی داریم، گفت: نوع برخورد ما تفرعن و تاکتیکی نیست و هرگز با این برخوردهایی که این ائتلاف دروغین درست کرده است، همکاری نداریم. مسیر ما برخورد تاکتیکی در عراق و برخورد استراتژیک در سوریه نیست. برخورد ما یک برخورد واقع‌بینانه با مساله تروریسم است و یک مسیر روشنی را دنبال می‌کنیم.

لاریجانی گفت: ما دورنما را در منطقه اینگونه می‌بینیم که یک آشفتگی سیاسی در منطقه وجود خواهد داشت و با حرف‌هایی هم که اینها می‌زنند این آشفتگی زیادی کاهش نخواهد یافت بنابراین این برداشت‌های فرهنگی ملال‌آور و غبارآلود در محیط‌های جهانی وجود خواهد داشت و مجبورند که شرایط را غبارآلود کنند تا مسائل روشن نشود و این در حالی است که توجه به مساله گردشگری و حضور گردشگران در ایران می‌تواند این فضای غبارآلود را کنار بزنند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تاثیر تروریسم در امنیت ملی و فوائد سیاسی و حفظ منافع ملی کشور کمتر از سایر دستاوردهای آن نیست، گفت: لوازم این امر باید به درستی طراحی شود و این موضوع هم باید به لحاظ محیط‌های مفرح با استفاده از ابتکارات بومی و سازگار با سنن مورد توجه قرار گیرد.

وی بر اینکه تاثیر تروریسم در امنیت ملی و فوائد سیاسی و حفظ منافع ملی کشور کمتر از سایر دستاوردهای آن نیست تاکید کرد و گفت: لوازم این امر باید به درستی طراحی شود و این موضوع هم باید به لحاظ محیط‌های مفرح با استفاده از ابتکارات بومی و سازگار با سنن مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی با اشاره به ریشه دار بودن نظام کشورداری در ایران، گفت: شاید در غرب فقط یونان باستان از نظر سنن کشورداری و نظامات حقوقی دارای سبقه طولانی است. گرچه کشورهایی که امروز در صنعت گردشگری پیشرفت دارند، از نظر سابقه فرهنگی دچار فقر هستند. بنابراین به اندازه ارزش میراث فرهنگی کشورمان باید به توریسم بها داد.

رئیس مجلس با اشاره به زندگی امروزه بشر گفت: یکی از ویژگی‌های جهان امروز این است که انسان امروز بیش از گذشته احساس نیاز به سفر دارد چرا که پس از تجدد به دلیل ایجاد یک ساختار مدرنیته در زندگی انسان و یکنواخت شدن این زندگی، نیاز به سفر و هم‌نوایی با طبیعت بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. همچنین از آنجا که شهرسازی در کشور ما متاثر یک تفکر مدرنیته شده است و مردم زندگی محدود و کسل‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند، مجبورند سفر کنند. بنابراین سفر بخشی از حیات فردی بشر امروز شده است و سازمان میراث فرهنگی باید شرایطی را در زمینه سفر برای مردم فراهم کند تا منجر به آرامش روح آنها شود.

وی افزود: درحال حاضر وضعیت بودجه کشور به اندازه ای نیست که سرمایه سنگینی بتوان در حوزه گردشگری انجام داد از این رو لازم است برای تشویق سرمایه گذاری در کشور بسته هایی را تعریف کرد تا بخش خصوصی هم بتواند با مشاهده یک گردش مطلوب اقتصادی برای سرمایه گذاری پیش قدم شود.

لاریجانی گفت: مجلس در بودجه 94 برای کمک به سرمایه گذاری در این بخش از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانکها کمک خواهد کرد. /807/پ202/ج

ارسال نظرات