۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۲۲۳۲۵۴

همایش ملی «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» بهمن ماه سال جاری در دانشگاه تبریز برگزار می شود.
قيام 29 بهمن تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش ملی «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» در راستای تبیین نقش راهبردی و کلیدی آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بررسی نقش اقشار مختلف مردم، بسترها و زمینه های تاریخی و تحلیل عملکرد کانونهای انقلاب اسلامی در آذربایجان برگزار می شود.


نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، نقش آذربایجان در اتحاد ملی و انسجام اسلامی در انقلاب اسلامی، نقش علما و روحانیون آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش آذربایجان در ادوار مختلف انقلاب اسلامی و آسیب شناسی انقلاب اسلامی در آذربایجان از جمله محورهای کلی این همایش ملی است.


بنابراین گزارش، در این همایش نقش شهدا و ایثارگران، بازاریان و اصناف، زنان، کارگران و کارمندان، فرهنگیان و دانشگاهیان، دانش آموزان، احزاب و گروهها و ... آذربایجان در انقلاب اسلامی مورد بررسی و تحلیل محققان و پژوهشگران و مورخان قرار می گیرد.


همچنین بخشی از این همایش اختصاص به بازتاب انقلاب اسلامی در هنر، ادبیات و مطبوعات آذربایجان دارد که آثاری از قبیل شعر و شعرای انقلاب، نوحه و نوحه سرایان انقلاب، فیلم، سرود و موسیقی، دیوارنوشته ها، طنز، کاریکاتور، مطبوعات در این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


انقلاب مشروطه، جنبش شیخ محمد خیابانی، قیام علما علیه رضاشاه، قیام علیه فرقه دموکرات و قیام 29 بهمن مردم تبریز نیز به عنوان بسترها و زمینه های تاریخی انقلاب اسلامی در آذربایجان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ضمن این‌که نقش و عملکرد کانونهای انقلاب اسلامی از قبیل دانشگاه تبریز، حوزه های علمیه، مساجد و هیاتهای مذهبی نیز مورد توجه این همایش است.


نقش آذربایجان در بازتاب منطقه ای انقلاب اسلامی محور دیگر همایش ملی «نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» است که در این بخش نقش آذربایجان در بازتاب انقلاب اسلامی در منطقه قفقاز و نقش آذربایجان در بازتاب انقلاب اسلامی در ترکیه مورد بررسی محققان قرار می گیرد.


همچنین در این همایش، بخش ویژه ای به تاریخ شفاهی، خاطرات، اسناد، فیلم، تصاویر و ... انقلاب اسلامی در آذربایجان اختصاص یافته که آثار گرد آوری شده در این بخش به نام صاحبان آثار و به صورت فاخری منتشر خواهد شد. علاقه‌مندان به منظور مشارکت می توانند آثار خود را به پست الکترونیک کمیته اجرایی ارسال و یا با دبیرخانه همایش تماس بگیرند.


بنابر این گزارش، مهلت ارسال چکیده مقالات تا 15 آبان 1393و مهلت پذیرش چکیده مقالات 30 آبان است، ضمن این‌که مهلت ارسال اصل مقالات نیز 15 دی ماه است، زمان برگزاری همایش نیز در آستانه قیام تاریخی 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز، روز 26بهمن خواهد بود./935/پ203/ب4

ارسال نظرات