۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۲۳۲۷۹
همزمان با نهم ذی الحجه؛

مراسم دعای عرفه در 100 مسجد محوری خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی از برگزاری مراسم قرائت دعای عرفه در یکصد مسجد محوری این استان همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه خبر داد.
روز عرفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی روز سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم های روز عرفه و دهه امامت و ولایت، اظهار داشت: همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه، دعای عرفه در بیش از 100 مسجد محوری شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان این که مراسم های مزبور در روز شنبه دوازدهم مهر ماه از ساعت 14 عصر آغاز می شود، اضافه کرد: این مراسم ها با سخنرانی روحانیان استانی و مدعو و نیز مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار خواهد شد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مراسم ویژه دعای عرفه در بجنورد، مرکز خراسان شمالی در محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد و مداحی یکی از مداحان برجسته کشوری برگزار می شود.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا همزمان با روز نیایش و عرفه، مراسم این روز در شهرستان شیروان در محل مصلای نماز جمعه، در اسفراین در حرم مطهر امامزاده جعفر(ع)، جاجرم در مسجد صاحب الزمان(عج)، مانه و سملقان در محل گلزار شهدای گمنام و در شهرستان فاروج نیز در محل مسجد جامع مرکز این شهرستان برپا خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که روز پس از عرفه، عید قربان خواهد بود، از برگزاری نماز عید قربان در شهرها و روستاهای مختلف استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: نماز عید قربان در محل مصلاها و مساجد جامع شهرستان های مختلف استان و مساجد محوری مراکز دهستان ها و روستاهای بزرگ خراسان شمالی با سخنرانی ائمه جمعه و جماعات برگزار می شود.

 

حجت الاسلام روحانی نیا اعزام روحانیان مبلغ به مساجد شهری و روستایی به منظور تبیین مسأله ولایت، برپایی جشن های مردمی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری با محوریت مسأله ولایت و ... را از جمله برنامه های روز عرفه و دهه امامت و ولایت در استان خراسان شمالی ذکر کرد.

 

گفتنی است، نهم ذی الحجة؛ روز عرفه و از ایام مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان محسوب می شود؛ در چنین روزی امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد و به همین دلیل نیز قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

 

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند، سپس حجاج به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

 

افزون بر دعای امام حسین(ع)؛ در این روز برای غیرحجاج نیز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی از جمله غسل ذکر شده است، با پایان روز عرفه؛ عید قربان و دهه امامت و ولایت آغاز می شود.

 

دهه امامت و ولایت هر سال از دهم ذی الحجه و روز عید قربان آغاز شده و تا یک روز پس از هجدهم ذی الحجه، عید سعید غدیر خم ادامه دارد.

 

این دهه امسال از یکشنبه سیزدهم مهر ماه آغاز شده و تا بیست و دوم این ماه ادامه خواهد داشت./9314/پ203/ب4

ارسال نظرات