۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۲۲۳۴۰۴
مدیر کل ارشاد آذربایجان ‌غربی مطرح کرد؛

وضعیت نابسامان صنعت چاپ در آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: با وجود قدمت صنعت چاپ در استان، در حال حاضر شاهد وضعیت نابسامان این صنعت در استان هستیم که نیازمند توجه ویژه است.
حجت الاسلام کريمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در چهاردهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ و نخستین جشن خانواده صنعت چاپ آذربایجان غربی اظهار کرد: چاپخانه ارومیه بعد از شهرستان های اصفهان و تبریز سومین چاپخانه قدیمی کشور است که در سال 1256 هجری قمری تاسیس شده که نشان دهنده قدمت صنعت چاپ در استان است.

  

وی افزود: آذربایجان غربی به لحاظ هم جواری با سه کشور خارجی و به لحاظ وجود اقوام و ادیان متنوع از ظرفیت بالقوه ای برای توسعه و رونق صنعت چاپ برخوردار است.

  

حجت الاسلام کریمی ابراز داشت: درحالی که 256 واحد چاپی فعال در چاپ افست و دیجیتال در استان وجود دارد وضعیت صنعت چاپ استان شبیه وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه است.

 

وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ تصریح کرد: برون رفت از این وضعیت نامطلوب همت و تلاش مسؤولان برای رونق و توسعه صنعت چاپ در استان را می طلبد.

 

حجت الاسلام کریمی بر لزوم اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر در عرصه صنعت چاپ تأکید کرد و افزود:‌ با ارائه تسهیلات لازم در واردات تجهیزات مورد نیاز در صنعت چاپ، لحاظ بسته‌ های حمایتی برای فعالان این عرصه و اعمال قوانین تشویقی برای آنها می‌توان از بخشی از مشکلات مربوط به این بخش کاست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اذعان داشت: در حال حاضر بسیاری از امور چاپی استان در استان‌های همجوار انجام می شود که این امر نیازمند آسیب شناسی است.

  

وی به وجود نوعی بی‌اعتمادی بین فعالان بخش تولیدی و تبدیلی با فعالان عرصه چاپ اشاره کرد و افزود: ‌این مسأله سبب شده است تا با وجود ظرفیت‌های بالای فنی و کیفی چاپ استان، اکنون بسیاری از سفارش‌های چاپ داخل استان به خارج از آن سپرده ‌شود.

 

حجت الاسلام کریمی وجود رقابت‌های ناسالم، نوسان قیمت‌ ها و عدم رعایت تعرفه ‌های چاپ را از مهم ترین مشکلات صنعت چاپ در استان یاد کرد و گفت: حاکمیت بافت سنتی و حجره ‌ای در برخی چاپخانه ‌ها، عدم توجه به مقوله آموزش و پژوهش در این عرصه، بر مشکلات صنعت چاپ در استان افزوده است.

 

وی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص و مجهز به دانش روز از دیگر چالش‌های اساسی صنعت چاپ استان است که با راه‌ اندازی رشته چاپ در دانشگاه‌های استان، ایجاد شهرک ‌های مخصوص چاپ در استان، تشکیل گردهمایی‌های دوره ‌ای منظم ، تشکیل اتحادیه چاپخانه ‌ها در استان و تلاش برای همکاری با نهادهای مربوطه می تواند در رفع این مشکل کارساز باشد.

 

حجت الاسلام کریمی از فرسودگی ماشین‌ آلات و تجهیزات چاپی استان خبر داد و گفت: با این حال ریشه برخی از مشکلات صنعت چاپ به ورود بی‌رویه دستگاه‌ های چاپ، بدون انجام مطالعات توجیهی و فنی لازم بازمی گردد که با دخالت واسطه‌ها و فعالان زیر زمینی نابسامانی ‌های را در این بخش در پی داشته است.

 

چهاردهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ و نخستین جشن خانواده صنعت چاپ آذربایجان غربی با حضور جمعی از مدیران مسؤول چایخانه های استان در محل سالن وحدت مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار شد.

 

در پایان این همایش، با اهدای لوحی از زحمات جمعی از پیشکسوتان، دست‌اندرکاران و مدیران مسئول برتر صنعت چاپ استان تقدیر به عمل آمد./936/پ202/ب4

ارسال نظرات