۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۲۳۵۱۰

بر آستان اجابت

خبرگزاری رسا ـ امام حسین(ع) هرچه داشت، در طبق اخلاص نهاد و همه را یک‌جا، در راه خدا داد و خدا نیز به او پاداشی فراخور خداوندی‌اش عطا فرمود و شفا در تربت او، استجابت دعا تحت قبّة او و دوای هر دردی را در گروی یک نگاه او قرار داد.
امام حسين(ع)

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، صحیح‌ترین، معتبرترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین کیفیّت ختم زیارت عاشورا همان است که از مصباح المتهجّد شیخ طوسی(ره) نقل کردیم؛ اما برای کسانی که می‌خواهند همه روزه توفیق ختم زیارت عاشورا پیدا کنند، ولی زمان آنها برای چنین کاری کفاف نمی‌دهد، راه آسانی هست که صاحب کتاب «الصدف المشحون» با سلسله اسنادش از امام هادی(ع) روایت کرده است.

 

مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای اجابت دعا

همه امامان، کشتی نجاتند؛ لیکن کشتی امام حسین(ع) سریع‌تر است. همه ائمّه(ع) مشعل هدایتند؛ ولی مشعل اباعبدالله الحسین(ع) پرفروغ‌تر است. همه اولیای الهی درهای رحمت پروردگارند؛ امّا درِ رحمت امام حسین(ع) فراخ‌تر است. همه شهیدان راه حقّ شفابخشند؛ لیکن شفابخشیِ امام حسین(ع) گسترده‌تر است. همه پیشوایان الهی اعجازگرند؛ ولی معجزات امام حسین(ع) همگانی‌تر است.

 

امام حسین(ع) هرچه داشت، در طبق اخلاص نهاد و همه را یک‌جا، در راه خدا داد. خدا نیز به او پاداشی فراخور خداوندی‌اش عطا فرمود: شفا در تربت او، استجابت دعا تحت قبّة او و دوای هر دردی را در گروی یک نگاه او قرار داد.

 

یکی از وسایل مهم و مجرّب برای توسّل به حضرت سیّدالشّهداء(ع)، «زیارت عاشورا» است. زیارت عاشورا و مداومت بر آن، بسیار سهل و آسان است. هر کسی در هر مکان و در هر زمانی می‌تواند با دلی پاک و نیتی صادق به درگاه او روی آورد و این زیارت را طبق دستور امام(ع) بخواند و مشکلش را حل شده بیابد.

 

چقدر فراوانند کسانی که اولاددار نمی‌شدند، با زیارت عاشورا صاحب اولاد شدند! به بیماری سخت و کمرشکنی چون سرطان مبتلا بودند، از برکت زیارت عاشورا بهبودی یافتند! سرپناهی نداشتند و در پرتوی زیارت عاشورا صاحب خانه و کاشانه شدند! و چقدر بسیارند کسانی که یک عمر از درد هجران سوختند، با زیارت عاشورا به کعبة مقصود و قبلة موعود رسیدند.

 

آثار معجزه‌آسای زیارت عاشورا

آثار معجزه‌آسای زیارت عاشورا در این صفحات نمی‌گنجد؛ ولی به حکمِ آب دریا را اگر نتوان کشیـد، بس به قدر تشنگی باید چشید، به نمی از یمِ بیکران آن اشاره می‌کنیم:

1. مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری از استادش، مرحوم آیت الله سیّدمحمّد فشارکی نقل می‌کند که به هنگام شیوع وبا در «سامرّاء» ایشان فرمود: من حکم کردم بر زنان و مردان از شیعیان سامراء که زیارت عاشورا بخوانند و ثواب آن را هدیه نمایند به روح مطهر حضرت نرجس خاتون، والدة ماجدة حضرت حجّت(ع) و او را در نزد فرزندش شفیع قرار دهند تا ایشان نیز در نزد خداوند شفاعت نمایند و من ضامن می‌شوم که هرکس این عمل را انجام دهد، مبتلا به بیماری وبا نشود. همة شیعیان به این حکم عمل کردند و هیچ کس مبتلا به وبا نشد.

 

این مطلب به قدری روشن بود که سنّی‌ها از روی شرمساری، مرده‌های خود را شبانه دفن می‌کردند و به «حرم مطهّر عسکریّین(ع)» می‌آمدند و می‌گفتند: ما به شما درود می‌فرستیم؛ آن‌گونه که شیعیان می‌فرستند.

 

2. در عهد زعامت مرحوم آیت الله حاج سیّدمحمّد حجّت کوه‌کمری، قحطی و گرانی سختی پدید آمد. آن مرحوم به چهل نفر از طلّاب مهذّب و متدیّن دستور داد که به «مسجد جمکران» مشرّف شوند و در پشت‌بام مسجد به صورت دسته‌جمعی، زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن و «دعای علقمه» را بخوانند. آنگاه به حضرت موسی‌بن جعفر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) متوسّل شوند، رفع گرانی و نزول باران را از خداوند بخواهند.

 

چهل تن از طلبة فاضل و متدیّن به امر مرجعیّت اعلای تشیّع به میعادگاه عاشقان شرفیاب شدند؛ زیارت عاشورا را طبق دستور آن مرجع آگاه انجام دادند و مسجد جمکران را به قصد «قم» ترک کردند. هنوز به دِه «جمکران» نرسیده بودند که بارانِ رحمت سیل‌آسا فرو ریخت و طلّاب، ناچار شدند که لباس‌های خود را در آورند، کفش‌های خود را به دست بگیرند و از میان سیلاب‌ها عبور کنند.

 

3. داستان همسرِ صالحة استاد اشرف حدّاد را همه شنیده‌اند که به زیارت عاشورا مداومت داشت. در شب اوّل رحتلش، سه بار امام حسین(ع) به دیدارش تشریف‌فرما شدند و در بار سوم، امر فرمودند که عذاب را از اهل آن قبرستان بردارند.

 

4. سیّد احمد رشتی هنگامی که از قافله عقب ماند و از زندگی دست شست، توسّل فراوان نمود. سرانجام به محضر کعبة دل‌ها تشرّف یافت. حجّت خدا بعد از فرمان نماز شب و «جامعة کبیره» فرمود: «شما چرا عاشورا نمی‌خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا.»

 

5. مرحوم میرزا ابراهیم محلّاتی، عموی محروم آیت‌الله حاج شیخ بهاءالدّین محلّاتی، در شب 24 صفر 1336 ه‍ .ق. در «شیراز» رحلت کرد. در همان شب مرحوم شیخ مشکور در «نجف اشرف» حضرت عزرائیل(ع) را در رؤیا دید و از او پرسید: از کجا تشریف می‌آورید؟ فرمود: از شیراز، از قبض روح میرزا ابراهیم محلّاتی می‌آیم.

 

از وضع آن مرحوم در عالم برزخ پرسید؛ فرمود: در بهترین حالت است. خداوند هزار فرشتة موکّل فرموده که از او اطاعت کنند. پرسید: از کجا ایشان به این مقام رسیده‌اند؟ فرمود: او سی سال تمام بر زیارت عاشورا مداومت داشت.

 

شیخ مشکور خوابش را برای میرزا محمّدتقی شیرازی نقل کرد. او به شدّت گریه نمود. گفت: خواب است. فرمود: بلی؛ ولیکن خوابِ شیخ مشکور است. فردای آن روز، تلگرافی از شیراز رسید و صادقه بودن رؤیای شیخ مشکور بر همگان ثابت شد.

 

6. مرحوم شیخ صدرا بادکوبه‌ای که بر زیارت عاشورا مداومت داشت، در 11 شعبان 1392ه‍ ‌.ق. درگذشت. پس از بیست و سه سال هنگامی‌که قبر شریفش در موقع تخریب «وادی السّلام» توسط رژیم عفلقی شکافته شد، پیکر پاکش، تر و تازه پدیدار گردید.

 

7. مرحوم حاج شیخ حسن فرید که داستان سامرّاء را از مرحوم حائری شنیده بود، به گرفتاری سختی مبتلا می‌شود. از روز اوّل محرّم شروع به خواندن زیارت عاشورا می‌کند. روز هشتم از برکت آن زیارت، به صورت خارق العادّه‌ای مشکلش حل می‌شود.

 

8. بانویی که تا بیست سال بعد از ازدواج، اولاددار نمی‌شد، با مداومت بر زیارت عاشورا ـ به مدّت چهل روز ـ صاحب فرزند شد.

 

9. مرحوم آقا نجفی اصفهانی می‌نویسد: دو چلّه زیارت عاشورا جهت مطالب مشروع خواندم و نتیجه گرفتم.

 

10. مرحوم حاج شیخ عبدالنّبی عراقی که کتاب ارزشمندی در کیفیت مداومت بر زیارت عاشورا نوشته، انگیزة نگارش این کتاب را برآورده شدن حاجتی به برکت زیارت عاشورا معرفی می‌کند که به نظر ایشان محال عادی بوده است.

 

در شیوه‌ای که ایشان بیان فرموده، سه روز روزه گرفته می‌شود، روز سوم غسل زیارت کرده، به صحرا رفته، به خواندن زیارت عاشورا پرداخته می‌شود.

 

کیفیّت ختم زیارت عاشورا

امّا بهترین کیفیّت زیارت عاشورا بر اساس روایتی که شیخ طوسی(ره) در «مصباح المتهجّد» و ابن قولویه در «کامل الزّیارات» از امام‌صادق(ع) نقل کرده‌اند، به قرار زیر است:

 

1. غسل زیارت کردن در اوّل روز؛

2. رفتن به صحرا یا محلّی مرتفع؛

3. اشاره کردن به سوی «کربلا»؛

4. لعن فراوان بر قاتلان امام حسین(ع)؛

5. تکبیر گفتن؛

6. زیارت «امین‌الله» یا زیارت ششم امیرالمؤمنین(ع) را خواندن؛

7. دو رکعت نماز زیارت به جای آوردن؛11

8. زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام خواندن؛

9. دو رکعت نماز زیارت به جای آوردن؛

10. دعای علقمه خواندن.

 

امام صادق(ع) تضمین کرده است که هر کس این زیارت را به این کیفیّت بخواند، زیارتش قبول، سعی‌اش مشکور، دعایش مستجاب، حاجتش روا و سلامش به محضر سیّدالشّهداء(ع) واصل گردد. آنگاه پس از آنکه پاداش زیارت عاشورا را هزار هزار حج، هزار هزار عمره و هزار هزار جهاد در محضر رسول خدا(ص) بیان می‌کنند، می‌فرمایند:

«اگر بتوانی در همة عمر، همه روزه این زیارت را بخوانی، انجام بده، که همة این پاداش‌ها از آنِ تو خواهد بود.»

 

و در پایان می‌فرمایند: «هرگاه تو را حاجتی پیش آید، این زیارت را با این دعا بخوان و به این وسیله به سوی خدا توجّه کن که البتّه حاجتت برآورده می‌شود و بی‌گمان خداوند خلف وعده‌ نمی‌کند.»

 

با توجّه به نکات یاد شده، بر همه ما لازم است که مشکلات خود را با توسّل به ائمّة اطهار(ع) و به خصوص از رهگذرِ مداومت بر زیارت عاشورا حل کنیم و از فیوضات بیکران این زیارت غفلت نکنیم.

 

راه آســـان

صحیح‌ترین، معتبرترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین کیفیّت ختم زیارت عاشورا همان است که از مصباح المتهجّد شیخ طوسی(ره) نقل کردیم؛ امّا برای کسانی که می‌خواهند همه روزه توفیق ختم زیارت عاشورا پیدا کنند، ولی زمان آنها برای چنین کاری کفاف نمی‌دهد، راه آسانی هست که صاحب کتاب «الصّدف المشحون» با سلسلة اسنادش از امام هادی(ع) روایت کرده است. بر اساس این نقل، می‌توان جملة لعن را یک‌بار خوانده، فقط جملة «اللّهمّ العنهم جمیعاً» را صد بار گفت.

 

همچنین جمله سلام را یک بار خوانده، فقط جملة «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى أَوْلَادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْن‏» را صد بار گفت. آیت الله شبستری نیز این متن را از شیخ طوسی(ره) نقل کرده و شرح داده که صاحب «الذّریعه» نیز به آن اشاره نموده است.

 

آداب ختـــم

همة ختومات از جمله ختم زیارت عاشورا آدابی دارند که رعایت آنها شایسته است:

1. با وضو باشد؛

2. رو به قبله باشد؛

3. با توجّه کامل انجام پذیرد؛

4. به قصد قربت باشد؛

5. به دور از هر گونه ریا و تظاهر انجام پذیرد؛

6. در صورت امکان در اماکن مقدّسه و مشاهد مشرّفه انجام شود؛

7. در صورت امکان، در ساعت معیّن انجام شود؛

8. در صورت امکان، در مکان معیّن انجام پذیرد؛

9. بدون تکلّم در وسط باشد؛

10. با تن پاک، جامة نظیف، به دور از لقمة شبهه‌ناک باشد.

در مورد ختم زیارت عاشورا، علاوه بر آداب یاد شده، رعایت چند نکتة دیگر مناسب است:

1. غسل زیارت کرده باشد؛

2. رو به سوی کربلا باشد؛

3. در صحرا، پشت بام، جای مرتفع، زیر آسمان باشد؛

4. متن زیارت را با صد لعن، صد سلام و سجده انجام دهد؛

5. قبلاً زیارت امین الله یا زیارت ششم امیرمؤمنان(ع) را بخواند؛

6. دو رکعت نماز زیارت به جا آورد؛

7. دعای علقمه را بخواند؛

8. بر قاتلان امام حسین(ع) لعنت فراوان کند؛

9. آن را به نیّت تعجیل در امر فرج انجام دهد؛

10. برای تعجیل در امر فرج دعا کند و حدّاقل بگوید:«اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ اشْفِ صَدْرَ الْحُسَیْنِ وَ اطْلُبْ بِثَارِهِ اللَّهُمَّ انْتَقِمْ مِمَّنْ قَتَلَهُ وَ أَعَانَ عَلَیْه‏»./907/د101/ی

 

منبع: پایگاه اینترنتی موعود

ارسال نظرات