۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۲۳۵۵۰

هزینه در فرهنگ سرمایه برای امنیت روانی و اجتماعی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، گفت: ملت هایی که توانسته اند فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهند، جایگاه رفیعی در عرصه های سیاسی و اقتصادی داشته اند.
نمايشگاه کتاب

محمد محمدپور، مدیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، استقبال عمومی از نمایشگاه کتاب در روزهای نخستین را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بر خلاف انتظاری که داشتیم، استقبال از نخستین روز نمایشگاه بسیار مطلوب بوده که با این حساب پایان هفته‌ای پرترافیک در نمایشگاه کتاب تبریز را شاهد خواهیم بود.


وی با بیان این‌که 8 میلیارد ریال برای بن دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: با این حال اعتقاد داریم، با توجه به استقبال گسترده دانشجویان، طلاب و دانش آموزان این میزان بن پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست و بایستی سال آینده حداقل به سه برابر افزایش یابد.


محمدپور با اشاره به این‌که نظرات و دیدگاه های صاحب‌نظران و بازدیدکنندگان نمایشگاه به صورت روزانه رصد می شود، افزود: آنچه که تا به امروز مورد رضایت مخاطبان بوده است، حضور انتشاراتی بوده که امسال برای نخستین بار در تبریز حضور دارند و پافشاری اداره کل ارشاد اسلامی استان بر ارایه کتاب های جدیدالنشر نیز مزید بر اقبال بازدیدکنندگان بوده است.


مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب تبریز با بیان این‌که متأسفانه قیمت کتاب بالاست و قدرت خرید تمامی کتب مورد نیاز برای مردم عادی جامعه پایین آمده است، افزود: با این حال باید دانست که قیمت کتاب به نسبت  دیگر اقلام و کالاهای لوکس از قبیل لوازم خانگی بسیار کم است و انتظار داریم کتاب مانند نان در سبد خرید خانواده های ایرانی قرار گیرد.


وی با اشاره به این‌که نمایشگاه دوازدهم کتاب تبریز، یک نمایشگاه کیفی است، گفت: برگزاری دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال همزمان با این نمایشگاه موجب شده تا مخاطبان فضای سایبری و الکترونیکی نیز در این فضای فرهنگی شهر حضور یابند و با آخرین تولیدات نشر الکترونیک آشنا شوند.


محمدپور با تأکید بر این‌که قطعا حداقل یک میلیون نفر از نمایشگاه کتاب تبریز بازدید خواهند کرد، افزود: نمایشگاه کتاب به حیات فکری و فرهنگی جامعه طراوت بخشیده است، امروز شاهدیم دانشجویان دانشگاه ها، طلاب حوزه های علمیه و دانش آموزان مدارس بدون این‌که رنج سفر به نمایشگاه تهران را داشته باشند، در تبریز خواسته های خود را می یابند.


وی با بیان این‌که هنوز با نمایشگاه ایده‌آل با توجه به جایگاه تاریخی و تمدن فرهنگی ایران و آذربایجان فاصله داریم، گفت: با این حال تلاش می کنیم تا فاصله ها کمتر شود، چراکه اعتقاد داریم هزینه در فرهنگ سرمایه برای آینده نظام، امنیت روانی و اجتماعی جامعه است.


وی افزود: اگر تبریز توانسته در حوزه صنعت، اقتصاد و بازرگانی ارتباط‌های ارزشمندی با کشورهای همسایه داشته باشد، قطعا این ظرفیت در حوزه فرهنگ بسیار بالاست، افزون بر این‌که اشتراکات فرهنگی فراوانی با همسایگان هم مرز در شمال غرب کشور داریم.


محمدپور ادامه داد: هزینه برای فکر، اندیشه و بینش جامعه معنایی ندارد، ملت هایی که توانسته اند فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهند، در حوزه اندیشه، علم و تمدن سازی موفق بوده اند و جایگاه رفیعی در عرصه های سیاسی و اقتصادی داشته اند، در حقیقت مطالعه کتاب معبری برای توسعه فرهنگی است./935/ت302/ب4

ارسال نظرات