۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۲۳۵۵۸

نمایشگاه کتاب تبریز بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه شمال غرب

خبرگزاری رسا ـ کتاب به عنوان برترین محصول فرهنگی همواره نقشی تأثیرگذار در فرهنگ هر جامعه داشته است.
نمايشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، شهرتی‌فر، فرماندار تبریز امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اظهار داشت: کتاب به عنوان برترین محصول فرهنگی همواره نقشی تأثیرگذار در فرهنگ هر جامعه داشته است.


وی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تبریز همواره توانسته حال و هوای منطقه شمال‌غرب کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد، خاطرنشان کرد: در طول برگزاری این نمایشگاه، کتاب سرخط اخبار منطقه قرار می گیرد که این خود اتفاقی مبارک محسوب می شود.


شهرتی‌فر نمایشگاه کتاب تبریز را فرصتی طلایی برای اهالی علم و فرهنگ در جهت آشنایی با تازه‌های نشر در مدت زمان برگزاری نمایشگاه دانست و افزود: حضور ناشران برجسته و سطح کیفی و کمی بالای این نمایشگاه موجب شده تا استقبال عمومی بیشتری را شاهد باشیم.


فرماندار تبریز با تأکید بر اعطای یارانه به فعالان حوزه نشر و کتابخوانی گفت: دولت برای ترویج فرهنگ بایستی از مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی وارد شود، که تحقق آن مستلزم دسترسی آسان عموم مردم به کتب مورد دلخواهشان است.


وی تصریح کرد: مردم به ویژه جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی و البته گرانی کتاب قدرت خرید پائینی دارند، که در این خصوص بایستی یارانه برای کتاب افزایش یابد تا علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی بتوانند آثار مدنظر خود را خریداری کنند، البته در این مسیر ناشران نیز تقویت خواهند شد.


شهرتی فر نمایشگاه کتاب تبریز را بزرگترین رویداد فرهنگی استان برشمرد و گفت: حضور پرشور دانشجویان، طلاب، دانش آموزان و اساتید حوزه و دانشگاه نشان دهنده سطح مطلوب نمایشگاه است، برنامه های جنبی این رویداد فرهنگی نیز توانسته پاسخگویی مناسبی برای نیاز مخاطبان با سلایق مختلف داشته باشد.

یدالله قاری زاده، فرماندار بستان آباد نیز با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه های کتاب گفت:‌ برگزاری نمایشگاه کتاب فی نفسه حرکت مثبت فرهنگی است که از یکسو به ارتقای سطح مطالعه می انجامد و از سویی دیگر به حمایت از ناشران و مولفان منجر می شود.


وی ادامه داد:‌ نمایشگاه های کتاب در یازده دوره گذشته و در دوره فعلی دارای برکات فراوانی از نظر فرهنگی و معنوی برای استان و اقشار فرهیخته آن بوده و خواهد بود.


فرماندار بستان آباد با اشاره به فاصله نزدیک بستان آباد و تبریز بیان کرد: ‌با توجه به این نزدیکی احساس نیازی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در بستان آباد نمی شود و دانش آموزان و دانشجویان و نیز سایر شهروندان بستان آباد می توانند از نمایشگاه کتاب بین المللی تبریز بهره کافی را ببرند.


قاری زاده خاطر نشان کرد:‌ در زمینه حمایت از ناشران، مؤلفان و کتابداران شهرستان بستان آباد جلسات متعددی برگزار شده و ارتباط تنگاتنگی میان مسؤولان اجرایی این شهر و اهالی فرهنگ بستان آباد وجود دارد.


وی با بیان اینکه هزینه های تالیف و نشر کتاب برای مولفان جوان و مبتدی بالا است، ‌اظهار کرد:‌ هزینه های اولیه برای این دسته از افراد که معمولا توان مالی کمی نیز دارند موجب میشود تا نتوانند آثار خود را چاپ کرده و به فروش برسانند و در دو مرحله چاپ و فروش کتاب خود با مشکل مواجه هستند.


وی تاکید کرد: ‌از سویی دیگر اینترنت و وب گردی  مانع مطالعه کتاب در میان جوانان شده است و جوانان به جای گرایش به کتاب به فضاهای مجازی وابسته شده اند.

هرماه یک رویداد بزرگ فرهنگی در آذربایجان شرقی برگزار می شود


سعید شبستری، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به استقبال مردمی از نمایشگاه کتاب تبریز، اظهار داشت: امسال نیز نمایشگاه کتاب همانند یازده دوره  گذشته برگزار و گسترده تر از سالهای گذشته نیز بوده است  و دراولین روزهای برگزاری نیز با استقبال مردمی مواجه شده است.


وی گفت: مقوله فرهنگ مقوله ای مهم  است و با عنایت به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده تمامی دستگاه های اجرایی در راستای عینیت بخشیدن به فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش می کنند.


شبستری خاطر نشان کرد: نقش کتاب و جایگاه  آن علی رغم وجود فضای مجازی همچنان مهم و ارزشمند است و بایستی به امر فرهنگ کتابخوانی توجه و همت داشت که در این راستا حمایت از کتاب های آموزنده مهم و مورد تاکید می باشد.


وی خاطر نشان کرد: البته مشکلاتی همچون قیمت بالای کتاب وجود دارد که در این میان توسعه کتابخانه ها و به روز کردن آن دارای اهمیت است. افزایش تعداد کتابخانه ها همزمان با نیاز مخاطبان مورد توجه است که این امر به ارتقای فرهنگ کتابخوانی منجر خواهد شد.


شبستری خاطرنشان کرد: نمایشگاه سالجاری  مشخصات ویژه ای دارد که حضورانتشاراتی برای اولین بار و نیز نمایش کتب جدید از جمله آن موارد است. یکی از آفتهای فرهنگ کتابخوانی، کتابداری به جای کتابخوانی است و با حرکتهایی ابتکاری در جهت نشر کتابخوانی میتوان از این آفت جلوگیری کرد.


معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی خواستار توجه بیشتر به کتب غیر درسی در مدارس شد و گفت: تشویق دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی مانند مهارتهای زندگی مورد توجه مربیان و معلمان می باشد که این امر منجر به افزایش معلومات و مهارت‌های زندگی می شود.


وی گفت: هرماه یک رویداد بزرگ فرهنگی از جمله نمایشگاه بزرگ کتاب  در آذربایجان شرقی رخ می دهد که در خصوص نمایشگاه دوازدهم شخص استاندار آذربایجان شرقی توجه و همت خاصی بر این امر داشته است.

آشتی با کتاب و کتابخوانی نیازمند عزم ملی است


حسن استوارآذر، مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تبریز  در گفت وگو با خبرنگار رسا در تبریز، با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز گفت: این نمایشگاه در ارتقای دانش و فرهنگ شهروندان دارای اهمیت است و بستری مناسب برای آثار فرهنگی از سوی ناشران و مولفان به شمار می رود.


استوارآذر سهولت دسترسی مخاطبان خاص و عام به کتب تخصصی را از دیگر فواید نمایشگاه کتاب دانست و گفت: در کنار نمایشگاه کتاب برنامه های جنبی مختلفی برگزار می شود که دارای نتایج مثبتی بوده و مورد استقبال خانواده ها می باشد.


وی  آشتی با کتاب و کتابخوانی را نیازمند عزم ملی دانست و بر نشر کتب مفید و تخصصی تاکید کرد و گفت: متاسفانه موضوع سودآوری در نشر برخی کتب مورد توجه قرار گرفته و مشهود است و نباید در چاپ ونشر کتاب تنها به موضوع سود آوری توجه داشت.


مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: انتظار می رود با توجه به عمر 36 ساله انقلاب در مورد ارزشهای انقلاب اسلامی انتشارات خوبی را شاهد باشیم و ناشران و مولفان ارزشی باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند./935/پ202/ب

ارسال نظرات