جایگاه ایمان قلب آدمی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی از کارشناسان معارف دین شب گذشته در دبیرستان پسرانه فرهنگ گفت: قرآن کریم در آیات فراوانی درباره ویژگی
وی با بیان اینکه اولین ویژگی ایمان در قرآن، اختیاری بودن آن است، گفت: خداوند در برخی موارد با صراحت از اختیاری بودن ایمان سخن می گوید و به ایمان "امر" می کند و این نشان دهنده اختیاری و ارادی بودن ایمان است.
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به آیه «آمنوا کما آمن الناس» خاطر نشان کرد: مطابق این دسته از آیات، ایمان اولا یک فعل است و ثانیا اختیاری است.
وی با بیان اینکه دومین ویژگی ایمان که میتوان از قرآن استنباط کرد، آن است که ایمان کار قلب را میکند و در قلب جا دارد، گفت: آیات «قالت الاعراب آمنا قل لم تومنوا و لکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم» و «و قال رجل من آل فرعون یکتم ایمانه» از جمله این آیاتی است که از آنه استنباط می شود که قلب جایگاه ایمان است.
وی ادامه داد: صدرالمتالهین با این استدلال که امر قلبی اکراه بردار نیست و تنها بر عمل خارجی میتوان اکراه کرد، آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» را دلیل بر قلبی بودن ایمان میداند.
حجتالاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه این آیات بیانگر این واقعیت است که قلب قرار گاه ایمان است و اعتراف و اقرار زبانی بدون باور قلبی هیچ نقشی در ایجاد آن ندارد، افزود: قرآن ختم قلب را از موانع ایمان نام می برد و می فرماید: «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظیم».
وی ادامه داد: در این آیه علت کفر کافران این است که دلهایشان که جای ایمان است به دلیل عناد و لجاجتشان مهر زده شده است و به همین علت آنها دیگر نمی توانند ایمان بیاورند.
حجت الاسلام محمد ابوالقاسمی با اشاره به آیه «و ما کان لمؤمن و لا مؤمنه اذا قضی الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیره من امرهم و من یعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبینا» تسلیم شدن محض را لازمه ایمان دانست.
وی با استناد به آیه «و اذا ما انزلت سوره فمنهم من یقول ایکم زادته هذه ایمانا فاما الذین امنوا فزادتهم ایمانا و هم یستبشرون»، خاطرنشان کرد: قابلیت افزایش و یا کاهش یکی دیگر از ویژگی های ایمان است که از آیات قرآن استنباط می شود./9596/پ203/ی