۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۲۲۳۸۶۴
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

خانواده و مدرسه دو رکن اصلی تربیت فرزند هستند

خبرگزاری رسا ـ نویسنده حوزوی کتاب تربیت فرزندان گفت: هر چه ارتباط مدرسه و خانواده به هم نزدیک‌تر باشد و آموزش و پرورش و نهاد مدرسه از زمینه‌های خانوادگی و توان آن‌ها برای تربیت دانش آموزان کمک بگیرند به رسالت خود بهتر می‌توانند عمل کنند.
خانواده و مدرسه دو رکن اصلی تربیت فرزند هستند

حجت‌الاسلام شکر‌الله دانش، معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به فرا رسیدن سال تحصیلی جدید مدارس گفت: مهم‌ترین موضوع در زندگی انسان و در خانواده‌ها و همین‌طور در جامعه مسأله تربیت و پرورش انسان‌هایی صالح و رشید و خدمت‌گزار است.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که انسان‌های شایسته و صالح همیشه در دامن مادران پاک و شایسته و تحت تربیت پدران صالح پرورش پیدا می‌کنند یعنی در کانون خانواده.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: بنابراین مهم‌ترین و اصیل‌ترین کانون پرورش انسان‌های بزرگ و کانون تربیت، خانواده است و هیچ چیز دیگری جای خانواده را نخواهد گرفت، آموزش و پرورش با اینکه نقش و تأثیر بسزایی در تربیت دانش آموزان دارد اما در عین حال جایگزین خانواده نخواهد شد.

وی یادآور شد: خانواده‌ها نباید فکر کنند که با رفتن بچه‌ها به مدرسه وظیفه آن‌ها در تربیت تمام یا تعطیل شده است زیرا مدرسه و آموزش و پرورش جای خانواده را نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام دانش تأکید کرد: مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش در تربیت نسل صالح ارتباط نزدیک با خانواده‌ها است، شاید آموزش مهارت تربیت فرزندان به والدین و خانواده‌ها هم یکی از وظایف مهم نهادهای فرهنگی و تربیتی و به ویژه آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد:  اگر آموزش و پرورش ارتباط و رابطه صمیمی با خانواده برقرار کند تربیت دانش آموزان برای آن‌ها راحت تر و ساده‌تر خواهد شد.

نویسنده کتاب تربیت فرزندان ادامه داد: رکن اساسی تربیت و دو عامل قوی که در ساختار شخصیتی انسان تأثیر گذار هستند یعنی خانواده و مدرسه در آغاز سال تحصیلی پیوند می‌خورند، هر چه ارتباط مدرسه و خانواده به هم نزدیک‌تر باشد و آموزش و پرورش و نهاد مدرسه از زمینه‌های خانوادگی و توان آن‌ها برای تربیت دانش آموزان کمک بگیرند به رسالت خود بهتر می‌توانند عمل کنند.

وی ابراز کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که خانواده باید مورد دقت قرار دهند این است که فضای مدرسه، یعنی فضا و بستری که فرزندان آن‌ها در آن رشد می‌کنند و تربیت می‌شوند را زیر نظر داشته باشند و یک نظارت و ارتباط دوجانبه برای تربیت انسان‌های صالح لازم است.

نویسنده کتاب شادی و نشاط در منابع و متون اسلامی بیان داشت:  اگر این ارتباط قوی و پایدار شود آن وقت هم خانواده به راحتی می‌تواند از عهده تربیت نسل صالح برآید و هم آموزش و پرورش و مدرسه می‌تواند به رسالت تربیتی و پرورشی خود عمل کند و این از اصول مهم تربیت است.

وی ادامه داد: در عصر کنونی که به دنیای ارتباطات معروف است و به صورت پیچیده و با سرعت بالا و تنوع، اطلاعات گوناگون در اختیار نسل نوجوان ما قرار می‌گیرد رسالت و مسؤولیت خانواده و مدرسه را بیشتر کرده است.

نویسنده کتاب عاشورا بعثتی دوباره در پایان گفت: ضروری است شخصیت‌های علمی و فکری، فرهیختگان جامعه، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی و فرهنگی، نویسندگان، متفکران و هنرمندان در راستای تربیت نسل صالح قدم بردارند و هرکس از هنر و توان خود در این زمینه استفاده کند./919/ت302/ب

ارسال نظرات